Hlavní navigace

Čtenáři si stěžují na spam od Schvalime.cz, vyřízení stížnosti ale potrvá několik měsíců

Jiří Macich ml.

Obrátili se na nás čtenáři, kteří si stěžují, že je obtěžují e-maily propagující weby Schvalime.cz a Petrovapujcka.cz, na kterých firma Cresco Group nabízí hotovostní půjčky nebo kreditní karty. V e-mailech je uvedeno, že jsou zasílány na základě přihlášení k odběru newsletterů, ovšem čtenáři prý neví o tom, že by si někdy od Cresco Group zasílání nějakých newsletterů objednali.

Obrátili se na nás čtenáři, kteří si stěžují, že je obtěžují e-maily propagující weby Schvalime.cz a Petrovapujcka.cz, na kterých firma Cresco Group nabízí hotovostní půjčky nebo kreditní karty. V e-mailech je uvedeno, že jsou zasílány na základě přihlášení k odběru newsletterů, ovšem čtenáři prý neví o tom, že by si někdy od Cresco Group zasílání nějakých newsletterů objednali.

Cresco Group se přesto brání, že e-maily posílá jen lidem, kteří dobrovolně poskytli předem souhlas a to prý při odeslání žádosti o některou ze služeb společnosti. „Nejedná se tedy v žádném případě o nevyžádaný e-mail. Ze zasílání emailů je možné se odhlásit kdykoliv, tato možnost je i součástí všech emailů, které ze společnosti odchází. Odhlášení z e-mailové databáze vyžaduje technickou lhůtu na zpracování,“ uvedla společnost pro Lupu.

Čtenáři si však stěžují, že odhlášení je neúčinné. I přes opakovaná odhlášení prý totiž obchodní sdělení chodí dál. Jestli je to dáno lhůtou na zpracování, tak ta musí být nestandardně dlouhá. Také jsme na e-maily propagující uvedené weby narazili (našli jsme se mezi spamem).  Ani jedna z adres, na kterou byly doručené, přitom není v našem případě používána pro účely jakékoliv registrace. Odhlášení se neprojevilo ani po několika dnech. E-maily chodí dál.

Cresco Group navíc posílá e-maily z domén, které mohou vyvolávat dojem, že jde o nabídku renomované banky. Konkrétně rb-pujcka.cz a kbpucjka.cz, kde se adresát může vzhledem k zobrazené adrese odesílatele a všeobecně vžitým zkratkám domnívat, že jej kontaktuje Raiffeisenbank nebo Komerční banka. Obě banky zkratky RB a KB aktivně používají i pro adresy svých webových prezentací.

Je pravdou, že se čas od času objevují případy, kdy se některé společnosti neprávem zašťiťují jménem Raiffeisenbank (podobně jako se to stává i jiným bankám) nebo používají domény či emailové adresy, které mohou naznačovat souvislost s bankou,“ uvedl pro Lupu mluvčí Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank, podle něhož nelze proti podobným doménám v budoucnu vyloučit podniknutí právních kroků.

Komerční banka je o situaci informována, monitoruje ji a vyhodnocuje a v případě potřeby je připravena zvážit i právní kroky,“ uvedla pro Lupu mluvčí Monika Klucová z Komerční banky. Cresco Group se ale brání a vysvětluje, jak k názvu zaregistrovaných domén údajně dospěla: „Doména kbpujcka.cz byla registrována za účelem vytvoření prezentace pro ‚krátkodobé bankovní půjčky‘, doména rb-pujcka.cz byla registrována za účelem vytvoření prezentace pro ‚rychlé bankovní půjčky‘.

Cresco Group se představuje jako partner Citibank a banka nám potvrdila, že jím skutečně je. Zeptali jsme se tedy, co Citibank říká na zkušenosti našich čtenářů s jejím partnerem. Přímé odpovědi jsme se ale nedočkali ani po dvou pokusech: „Citibank Europe není vlastníkem domény Schvalime.cz, jak jsme vám již psali a od vlastníka domény, jsme vám předali písemné vyjádření. Nebudeme se tedy vyjadřovat, spekulovat či fabulovat nad možnými případy,“ napsala nám dnes Eva Chaloupková ze Citibank.

test 2

Dodala také, že „Citibank Europe dbá na dodržování veškeré platné legislativy a místních pravidel a toto požaduje smluvně od všech svých obchodních partnerů i zaměstnanců a provádí pravidelné kontroly nad dodržováním jejich obsahu.“ Uvidíme tedy, co při další pravidelné kontrole odhalí nebo neodhalí.

Na Cresco Group již byla podána stížnost u Úřadu na ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). V automatickém potvrzení přijetí stížnosti však ÚOOÚ sděluje, „že počet došlých stížností se pohybuje v řádu stovek měsíčně, je tedy nereálné očekávat vyřízení stížnosti v kratším časovém úseku než několik měsíců.“ Stěžujícím si čtenářům tedy zřejmě nezbývá, než si vhodně upravit nastavení filtrace příchozí pošty.

Našli jste v článku chybu?
16. 7. 2012 14:53
x (neregistrovaný)

Nechapu jak muze byt nekdo tak tupy, ze si nedokaze precist ani jeden odstavec textu.

24. 8. 2012 18:59

Podle zprostředkovaných zkušeností od jiných čtenářů běžně postupují tak, že pokud se od jedné adresy odhlásíte, začnou Vás zasypávat spamem z jiné adresy. Doporučuji spíše než blokovat adresy nastavit filtr na klíčová slova.