Hlavní navigace

ČTÚ: doplatky při předčasném ukončení smlouvy UPC jsou v pořádku

David Slížek

Účtováním doplatků za věrnostní slevy při dřívějším ukončení smlouvy UPC podle ČTÚ neobchází zákon. Uživatel o nich má dostatek informací.

Je to trochu paradoxní situace: při předčasném ukončení smlouvy může zákazník, který je u UPC delší dobu, zaplatit více, než klient, který si službu objednal teprve nedávno. UPC ale tím, ani účtováním doplatku za věrnostní slevu, neobchází zákony, zjistil Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

Podrobnější a neformální zdůvodnění publikoval na svém blogu předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák

Úřad začal podmínky věrnostního programu UPC vyšetřovat na jaře loňského roku pro podezření z obcházení zákona o elektronických komunikacích, který stanovil maximální sankci při ukončování smluv na dobu určitou. Novela zákona zastropovala sankce za předčasné ukončení smlouvy na 20 % ze zbývajících paušálů.

Model UPC ale toto omezení obchází: firma totiž s klienty uzavírá smlouvu na dobu neurčitou, a slevu jim pak poskytuje v rámci tzv. věrnostního programu, který obvykle trvá 12 měsíců. Slevu z paušálu přitom UPC zákazníkovi nedává jednorázově za celé období, ale průběžně, každý měsíc.

Cena za věrnost

Pokud zákazník ukončí smlouvu ještě před vypršením věrnostního období, musí podle smlouvy doplatit rozdíl oproti ceně bez slevy. Nemusí ale platit za měsíce, které mu do konce věrnostní doby zbývají, ale jen za měsíce, kdy slevu čerpal.

„Paradoxně tak skutečně může dojít k situaci, kdy účastník, který užívá službu 11 měsíců (je věrnější), bude v případě nedokončení věrnostního období hradit na rozdílu zlevněné a standardní ceny vyšší částku, než někdo, kdo užívání služby ukončil po kratší době (je méně věrný),“ vysvětluje Novák.

UX17_pulpitel2

ČTÚ podle něj prověřoval smluvní podmínky a ceníky UPC a soustředil se na to, jestli mají klienti při uzavírání smluv o fungování věrnostního programu dostatek informací.

Výsledný verdikt úřadu podle Nováka zní: „…ČTÚ nepovažuje doúčtování standardní ceny při nedokončení věrnostního období za obcházení zákona o elektronických komunikacích ani za smluvní ujednání, které by odrazovalo od změny poskytovatele služeb elektronických komunikací ve smyslu ustanovení § 63 odst. 8 zákona o elektronických komunikacích.“

Našli jste v článku chybu?
22. 5. 2015 15:56
Dan (neregistrovaný)

Od UPC je to velmi vyčůraný krok. V podstatě téměř celý pracovní život pracuji a teď už podnikám v telekomunikacích a tak vím, že ke snaze porušit a doplatit závazek dochází právě od poloviny závazku dál - nejčastěji poslední měsíce.

Naopak třeba to, že by někdo uzavřel smlouvu na 24 měsíců a za měsíc by ji chtěl rušit, to prakticky neexistuje. (Výjimkou jsou případy, kdy třeba důchodcům vnutili smlouvu "door to door" prodejci a dotyčný ani nevěděl co podepsal nebo si myslel, že poměr služby a …

22. 5. 2015 11:01

No já nejsem právník, ale osobně bych si věrnostní období představoval tak, že "jste u nás už 5 let, takže vám nabízíme slevu na další období". Ale dávat slevu za úvazek, to prostě není věrnostní bonus.