Nelíbí se mi už samotné obvolávávání jako princip. Chci se rozhodovat sám, tehdy kdy to já považuji za potřebné a vhodné, podle úplných a běžně (všem dostupných)informací. Ne tehdy, když se to hodí někomu jinému, kdo mne tlačí do nějakého rozhodnutí na základě informací, které nejsou veřejné a u kterých nevím ani zda jsou úplné.
Nejsem v tom expert, ale třeba mi někdo dokáže odpovědět na pár otázek.
Když vyjdeme z toho, že ČTÚ analýza vyjde, že trh JE NEkonkurenční, pak:
1. jak zabrání současným operátorům, aby spolu koordinovali velkoobchodní nabídky? (a odpověď typu, že spolu nesmí operátoři spolupracovat neberu, zvlášť když to dělají i dnes a nikdo proti tomu nezasahuje, nebo existuje nějaké řízení ohledně kartelové dohody?)
2. jak je donutí, aby velkoobchodní nabídka byla VÝRAZNĚ odlišná od maloobchodní?
3. dokáže ČTÚ spočítat pro každého operátora velkoobchodní nabídku a pak mu ji vnutit? z čeho se to počítá? jaká je k tomu opora v legislativě?
No jestli virtuálové tady ten rybníček trochu vymetou, jedině dobře, ale moc tomu nevěřím.
Náhodou jsem včera zahlédl reklamu Orange SK, volání po SK a okolních zemích EU za jednotnou cenu tarifikováno po sekundách a neomezený internet, sms a mms v ceně paušálu a bonus 30 EUR za přestup od jiného operátora.... scifi v praxi.
Náhodou mi kolega ukázal akční nabídku O2, volání z evropských zemí do česka v rámci roamingu za 3,50,- (tarifikace 30+1) přičemž cena je jednotná, takže ve spoustě případů za tuzemské volání zaplatíte mnohem víc navíc v horší tarifikaci.
I chystám se do Maďarska asi na 14 dní, český t-mobile mi nabídl datový roaming 270,- za týden (tj. 1080,- měsíc) s limitem 50 MB týdně (tj. 200 MB za měsíc) a po přečerpání konec , maďarský t-mobile má nejdraší předplacenku cca 650,- na měsíc s 8GB tarifem a po FUP snížení na snových 128 kbps :)))))) i když asi by mi stačila i za 60,- Kč předplacenka na 30MB když po aplikaci FUP je to luxusních 128 kbps, to leckde u nás člověk nemá ani v rámci tarifu :))))
Ptám se tedy z lenosti, pamětliv loňského vodafone passport (tuším za 360,- datový roaming s podmínkami jako doma), a abych nemusel měnit simky nebo tahat 2 telefony, českého T-mobile, jestli není možná nějaká dohoda, když jsou jedna týmobajlová rodina, třeba že zaplatím sice české ceny, ale dostanu maďarský limit a fup..... jinak že si koupím třeba za 60,- maďarskou předplacenku a český t-mobile nedostane nic..... no poslali mne velmi nevybíravě vítekam.. ať prej si koupím maďarskou simku když mi jejich nabídka nevoní..... :))) asi zákazníky opravdu nepotřebují....
Na to, že vybudování další sítě by nemělo ekon. smysl jsem již upozorňoval. Že současní operátoři budou muset pustit do své sítě virtuály je nabíledni. No a co se tedy stane? Tak konkrétně Telefonica zainvestovala do optiky a připravila si tak základy pro budování nové sítě. Že bude chtít v aukci o pásma pro provoz LTE sítě uspět, je více než jasné. Nyní se ještě pojistila proti odlivu zákazníků. Využila k tomu své korporátní zákazníky a převádí je na nové, méně výhodné tarify (už žádných 50% off). V názvech tarifů ani v doprovodné dokumentaci není ani jeden výskyt slova "Telefonica". Tento převod na nové tarify byl vynucen ze strany operátora dokonce ještě před vypršením stávající smlouvy. Ta menší výhodnost jasně ukazuje na záměr tyto tarify nabídnout veřejně. Celý virtuální operátor poběží jako low-cost, kdy klienti si budou vše obsluhovat sami přes web (kolegové již testují). Otázka na pane Peterku: ukládá zmiňovaná nová vyhláška povinnost virtuálním operátorům vydávat vlastní SIM karty? Ve světě je to běžné.
Přesně tak. Pro VoIP operátory se více méně v oblasti terminačních poplatků do mobilních sítí zatím až do poloviny září nic nezměnilo!
Navíc je třeba vzít v úvahu, že mezi v článku zmíněnými "VoIP operátory", a alespoň některými mobilními operátory, je zpravidla "vmezeřen" tranzitní operátor, a teprve na jeho úpravu ceny (žargonem tzv. "nákupky") může "VoIP operátor" reagovat.
V té souvislosti chci upozornit na to, že sice DOJDE k vyššímu snížení terminačních poplatků (z 1,08 na 0,55 Kč místo na 0,72 Kč), ale až o dva a půl měsíce později, přičemž snížení na 0,55 Kč bylo ČTÚ stejně původně avizováno od 1,1,2013.
V praxi to tedy vypadá tak, že "průměrná výše" terminačního poplatku za druhé pololetí 2012 nebude vloni avizovaných 0,72 Kč ale cca 0,77 Kč ((2,5 x 1,08) + (3,5 x 0,55)).
Fakticky tedy musí nemobilní operátoři (včetně VoIP) spíše než s úsporou počítat ve druhém pololetí s celkovými náklady na terminaci do mobilních sítí téměř o 7 % vyššími, ve srovnání se stavem, kdy by proběhlo snížení dle aviza ČTÚ ve dvou krocích (K 1.7.2012 na 0,72 Kč a k 1.1.2013 na 0,55 Kč).
Tuším, že ta metodika se nazývá FAC (Fully allocated costs) a umožňuje do nákladů zařadit opravdu kde co, včetně nákladů nesouvisejících s danou službou... novější metodika (LRIC, Long Run Incremental Costs), už by měla zahrnovat opravdu jen to, co souvisí s poskytováním konkrétní služby. Ale víc o tom nevím :)
A jak se dozvíte o tom, že na trhu existuje nová nabídka, která by mohla být teoreticky výhodnější, než ta, kterou využíváte v současnosti, když vám nezavolají?
Když vám někdo zavolá a zeptá se vás, jestli vám může poslat nabídku svých služeb, omezuje nějak právo na vaše vlastní rozhodnutí?
Proč by musely být všechny informace o nabídce veřejné? Co když je možné službu konfigurovat na míru každému konkrétnímu zákazníkovi?
Jak víte, že v nabídce nebudou informace úplné? Pokud si nejste jistý, nestačilo by si pak domluvit schůzku s obchodníkem a nechat si ukázat smlouvy a obchodní podmínky?
Chápal bych váš přístup v případě, kdy se vám někdo snaží přes telefon přímo něco prodat, ale pán nad vámi psal o tom, že si lidi nenechají zaslat ani nabídku. U klasického zaměstnance napájeného večerním zpravodajstvím se takový postoj dá chápat, u OSVČ odborníka na ICT moc ne...
Přesně tak. Jde o metodiky FAC versus LRIC, i když s tou FAC , tedy s tím, že tam lze zahrnout "kde co" nemáte tak úplně pravdu. Obě pracují pouze s některými náklady. Ale rozdíl je zejména v tom, že FAC (Fully Alocated Cost) umožňuje zahrnout i náklady historické, bez ohledu na efektivitu jejich vynaložení, zatímco LRIC (Long Run Incremental Cost) jen ty náklady, které jsou efektivně vynaložené na potřebné rozšíření (přírůstek) rozsahu a/nebo kapacity sítě.
Velmi zjednodušeně řečeno - když operátor vybuduje "pro strýčka příhodu" nové BTS tam kde je nepotřebuje (neb tam má dostatečně pokryto), nebo když vydraží "do foroty" frekvence, které nebude potřebovat ani za patnáct let, tak podle FAC mu na to hezky přispějí ostatní operátoři (a jejich zákazníci) v propojovacích poplatcích.
Jinak, FAC je odůvodnitelná, pokud někam přijdu a vybuduji něco zcela nově na zelené louce, a to v mobilních komunikacích tak řekněme po dobu prvních pěti let. Ale už tak od r. 2005 - 2007 tu měla být aplikována při regulaci LRIC. Tak dlouho se totiž mluví o tom, že je už opravdu potřeba ji zavést.
Nyní ovšem EU tak trochu položila národním regulátorům "nůž na krk" tím, že celkem jasně řekla, že kdo po 1.1.2013 nestanoví cenu podle metodiky LRIC, protože nestihne národní model, může dočasně použít průměr zemí, kde již model LRIC funguje :-). A to je ona panem kolegou Fišerem zmíněná cena kolem jednoho eurocentu....
Asi by jste se divil, ale 95% klientů, kteří se u nás rozhodnou změnit operátora, tak jsou aktivně navolaní a tedy opravdu v mizivém procentu se zajímají o úsporu z vlastních sil. Nabídka logicky veřejná není a já v tomto ohledu přímo operátora chápu. Akviziční nabídky jsou totiž mnohem agresivnější, než retenční a pokud by třeba snížení tarifu o 70% vypustil marketing, tak to samozřejmě budou chtít i stávající klienti. A jistě, i u operátora platí pravidlo, že dokud je stávající klient jakžtakž spokojený a neozve se sám, tak se mu samozřejmě proaktivně nenabízí....
Navážu ještě na svou první větu, že těch 95% klientů, kteří se rozhodnou nabídky využít, jsou ve velké většině v šoku, kam se především ceny po těch 2 letech opět snížili (řádově o 50-80% u firmy dejme tomu 5-20 SIM) Bez našeho kontaktu si většinou nechají pouze udělat "optimalizaci" od stávajícího operátora, kde ušetří třeba 20-30%. Takže jsou všichni "spokojení"....
V lepším případě se jim smlouva automaticky prolonguje za stávajících podmínek. Ano, můžete namítat, že to je každého chyba a jejich věc.... ovšem většina lidí řeší svůj business a nemají "čas" hlídat si konec každé smlouvy. Co je pak špatného na tom, že se jim náš obchodník jednou za 2 roky ozve, zda si chtějí udělat porovnání a nebo jsou happy u stávajícícho operátora. Staší ANO/NE a Vám ten hovor zabere ani ne minutu....
takže ČTÚ vidí do reálných nákladů operátorů? a bude jim moci nařídit jaké je maji mít a jaký si k tomu mohou přirazit rozumný zisk? a to všecko je podle práva a existuje k tomu legislativa?
ADSL ale funguje na základě monopolu, že ten poslední kabel v zemi ke koncovému zákazníkovu vlastnil jen Telecom, ne? nekulhá ta analogie trochu?
mi to přijde, jako když chcete pekařovi nalinkovat, za kolik má prodávat rohlík na rozpočení (tedy polotovar)...
Uvidíme, jaká bude nabídka virtuálů, jestli na ně nakonec opravdu dojde. Prostor pro nižší ceny určitě existuje.
Cituji jeden firemní ceník od českého O2:
do sítě O2: 0,25 Kč/minuta
do ostatních sítí: 1 Kč/minuta
roaming v EU: 4 Kč/minuta
internet: 25 Kč/měsíc
paušál: 25 Kč/měsíc
mezi firemními čísly: 0 Kč/minuta
ceny bez DPH, sekundová tarifikace
Zaměstnanci mohou tento tarif pořídit i pro rodinné příslušníky a věřte, že to je pak sranda, když si se všemi voláte zadarmo :)
Zaujala mě část, kdy se pan Peterka zmiňuje o "praktikách" partnerkých firem. Já jednu takovou vlastním a proto si dovolím reagovat.
Co přesně se Vám nelíbílo, když Vás někdo telefonicky osloví? Jednalo se o firemní segment a nebo 1,2 SIM?
U těch koncových nejmenších klientů to dokážu pochopit. Obvolávají to většinou callcentra a hovor je dost neosobní.
My se zaměřujeme v podstatě pouze na firemní klienty a já osobně občas nedokážu pochopit, proč se klienti brání "srovnávací nabídce", která v podstatě vůbec neznamená, že ještě odcházejí od svého operátora (když jim např. po 2 letech opět končí rámcová smlouva a po těch 2 letech je úspora minimalně 50% a dovolím si tvrdit, že průměrně mnohem větší) Osoběn jsem zatím rád za situaci pro svůj business, že i zde platí pravidlo "novému klientovi více, než tomu stávajícímu". Retenčním oddělením ovšem nezávidím....
Zpět k Vašemu člinku, kde píšete, jak tohle "pokoutné" prodávání může virtuál změnit. To jako vážně??? Ten se totiž bude chovat úplně přesně jako dnes "šedivák" a jejich praktiky jsou dnes mnohem drsnější....
Domněnka - vtip je v tom, že velkoobchodní nabídka bude fungovat na úrovni dnešních významných (velkých firemních a státních) klientů, o které mezi sebou operátoři bojují, kde tedy konkurence funguje velice dobře.
Již nyní takoví "šedí operátoři" fungují. V podstatě stačí je legalizovat, naši tři operátoři jako celek legalizaci šedých operátorů nechtějí, zároveň ale ty bestie jednotlivě udělají všechno pro to, aby si co nejvíce dnešních šedých operátorů (v budoucnu snad legálních virtuálních) přetáhly k sobě.
Dobrý den,
pokud se nemýlím, tak ČTÚ používá speciální metodiku (= ekonomicko matematický postup), která mu umožňuje kvalifikovaně odhadovat nákladové ceny operátorů. Problémem je to, že používané metodě v ČR opravdu rozumí jen velice málo lidí a parametry do ní ČTÚ mimo jiné získává od operátorů. Obávám se, že konkrétní výsledky této metodiky jsou poněkud tendenční (viz dále).
Až do konce roku 2012 používá ČTÚ metodiku, která u nás byla zavedena před řadou let a mimo jiné původně sloužila k doložení propojovacích poplatků na úrovni jednotek Korun. Je pravděpodobné, že speciální metodiku mohli ČTÚ naučit pouze specialisté pracující u velkých operátorů. Od 1.1.2013 má na pokyn EU začít také ČTÚ používat novou metodiku a někde jsem zachytil informaci, že podle ní by propojovací poplatek do mobilních sítí měly být cca 0,01 EUR/min. Tomu by pak analogicky měly odpovídat i propojovací poplatky do pevných sítí.
Je skutečně poněkud podivné, že propojovací poplatek byl za posledních několik let sníže z cca 3,- Kč/min na 0,55 Kč/min. Z toho lze odvodit buď to, že reálné náklady klesly někam k 18 % (dle EU po 1.1.2013 pod 10 %) nebo, že reálné náklady i propojovací poplatky byly dosud určovány nesprávně a umožňovaly značnou marži operátorů.
Pokud tomu správně nerozumím a pletu se, ať mne někdo opraví ?
Ivo Fišer
www.xphonet.com
Mor a cholera našeho (ehm) trhu je právě ta neveřejnost. Jestli toto nechápete, jste ztracený případ - nebo přímo napojený na penězovod. Okecávačka jako "možnost konfigurovat službu přímo na míru zákazníkovi" je neuvěřitelný bullshit. Extra konfigurace v mém případě znamenala snížení ceny u datového tarifu na půlku. To je, panečku, konfigurace jako prase!
to jak se o neci nabidce dozvim nechte laskave na me. pojisteni/kreditni kartu/tlf tarif si v pripade potreby dokazi najit sam a pokud si hrajete na desne tajnustkare s neverejnou nabidkou tak je to vas problem a nestojim o to abyste me kvuli tomu otravoval.
jo konfigurace na miru kazdemu zakaznikovi je absolutni blabol.
A jak se dozvíte o tom, že na trhu existuje nová nabídka, která by mohla být teoreticky výhodnější, než ta, kterou využíváte v současnosti, když vám nezavolají?
To snad je moje věc, ne?
ale pán nad vámi psal o tom, že si lidi nenechají zaslat ani nabídku
Vůbec se nedivím. Řešil jsem již několik lidí, který na základě souhlasu se zasláním nějaké "supervýhodné" nabídky přišla rovnou smlouva na dva roky (samozřejmě podle OP bez sankcí nezrušitelná) a každý měsíc začaly chodit od O2 složenky na nějaký "supervýhodný" tarif.