Hlavní navigace

ČTÚ kvůli automatickému dokupování dat zvažuje řízení s Vodafonem [AKTUALIZOVÁNO]

Autor: Vodafone
David Slížek

Okolnosti zapnutí automatického dokupování dat při vyčerpání FUPu všem zákazníkům Vodafonu by mohlo mít úřední dohru.

  • 17.10. 16:10 – doplněno vyjádření Vodafonu

Českému telekomunikačnímu úřadu (ČTÚ) se nelíbí způsob, jakým Vodafone svým zákazníkům 13. září zapnul službu Data nad rámec balíčku – tedy automatické dokoupení nových dat po vyčerpání FUPu. Začal tedy zkoumat, jestli s operátorem nezahájí správní řízení.

Není se co divit. Vodafone novinku bez ptaní zapnul všem zákazníkům. Pokud se vám to nelíbí, musíte ji sami deaktivovat (tzv. princip opt-out). Vodafone navíc na víkend, kdy dokupování zapnul, naplánoval výpadek své Samoobsluhy, takže lidé neměli možnost službu rovnou deaktivovat.

ČTÚ bude zřejmě chtít po Vodafonu vysvětlení, informuje úřad ve své pravidelné monitorovací zprávě:

Úřad v dané věci v současné chvíli činí úkony před zahájením správního řízení, a to pro možné podezření z užití agresivních obchodních praktik, jednak s ohledem na vlastní „opt-out“ povahu předmětného datového balíčku (tj. účastník musí službu, kterou si neobjednal, deaktivovat, jinak služba může být čerpána a tím pádem i účtována), jednak s ohledem na časový souběh změny smluvních podmínek s aktualizací systémů internetové, mobilní, hlasové a SMS samoobsluhy, mobilní aplikace Můj Vodafone, služeb operátorů na call centrech a prodejců na pobočkách, naplánovanou na dny 12. září až 14. září, kdy účastníci neměli možnost službu, která jim byla právě v těchto dnech bez předchozího objednání aktivována, okamžitě deaktivovat.

Vodafone Lupě potvrdil, že se ČTÚ už na firmu obrátil s dotazy týkajícími se nového balíčku: „Ano, ČTÚ se ptá a my odpovídáme,“ říká mluvčí operátora Markéta Kuklová.

A firma si – podle očekávání – žádná pochybení nepřipouští: „Nedomníváme se, že se jedná o užití agresivních obchodních praktik. Vodafone postupuje zcela transparentně, zákazníky o všem informoval a se zákazníky otevřeně diskutuje a odpovídá na jejich dotazy,“ dodává mluvčí.  

START17

Zda ČTÚ nakonec opravdu správní řízení zahájí, ovšem není zatím jisté. „Jsou to úkony, při kterých jsou shromažďovány podklady, na jejichž základě ČTÚ rozhodne, zda v dané věci jsou splněny podmínky k zahájení správního řízení,“ vysvětluje mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Kolem automatického dokupování dat je ale více otazníků. Jak se nedávno ukázalo, nakonec ani nestačí, když si zákazník Data nad rámec balíčku vypne. Při jakékoli změně tarifu či balíčku se mu totiž automatické dokupování dat znovu samo zapne.

Našli jste v článku chybu?
16. 10. 2014 12:34
Scarab (neregistrovaný)

Jestli je to tak, jak se v článku píše, je to od Vodafonu svinstvo nejtěžšího kalibru a měl by být potrestán pokutou v řádu desítek milionů no a samozřejmě by měl takto nabyté peníze okamžitě s omluvou vráti. Toho se ale u nás těžko dočkáme.