Hlavní navigace

ČTÚ: Nejslabší signál LTE je zatím ve vlacích na Moravě

Autor: David Slížek
Jan Beránek

Telekomunikační úřad zveřejnil výsledky historicky prvního měření pokrytí tranzitních železničních koridorů signálem všech mobilních sítí.

Kritéria, která musí operátoři splnit, určila aukce kmitočtů. Pro sítě LTE to znamená pokrýt alespoň 50 procent délky koridorů do jara roku 2019. O dva roky později musí být pokryté koridory, dálnice a rychlostní komunikace v celé délce v definované rychlosti přenosu dat. 

„Měření provedené na konci dubna dále odhalilo, že v mnoha případech je pokrytí ‘roztříštěné‘, velmi rychle se střídají pokryté a nepokryté úseky,“ říká předseda úřadu Jaromír Novák s tím, že mobilní telefony pak vzhledem k času potřebnému k přihlášení do sítě indikují subjektivně nižší míru pokrytí, než je naměřená.


Zdroj: ČTÚ

První měření ukázalo, kde jsou slabiny. Nejslabší vnitřní pokrytí měření odhalilo na II. tranzitním železničním koridoru (Petrovice u Karviné – Ostrava – Přerov – Břeclav), kde v sítích LTE je poměr pokrytých a nepokrytých bodů přibližně stejný. Naopak nejlepší hodnoty vykazuje IV. koridor (Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště), kde je sítěmi LTE pokryto až 75 % délky tratě. 


Zdroj: ČTÚ

Podstatný vliv na kvalitu připojení má ovšem podle úřadu konstrukce železničního vozu a její propustnost elektromagnetických vln. Mezi vozy nasazenými na českých železnicích jsou přitom rozdíly až desetitisícinásobné

Podívejte se: Jak ČTÚ poprvé měřil pokrytí na železničních koridorech:

UX17

I když do roku 2021 bude pokrytí železničních koridorů 100 %, přístup ke službám mobilních sítí pro cestující bude bez dalších technických opatření značně omezen. Je tedy nutné jej zajistit například použitím opakovačů nebo vytvořením tzv. pikobuněk pro interiér vozů.

Zkušeností z letošního měření využije ČTÚ při přípravě kontroly splnění rozvojových kritérií v letech 2019 a 2021, kdy bude třeba prověřit i rychlost přenosu dat.

Našli jste v článku chybu?
13. 7. 2016 16:29
jirka (neregistrovaný)

No vidíte, a máte stejnou zkušenost jako já a spousta dalších lidí... a zvládli jsme to bez speciálního měření. Dokonce neřeším ani konkrétního operátora nebo konkrétní technologii, nebo konstrukci vagónu. Když nefunguje internetové připojení na wifine vlaku, tak je zjevně něco hodně špatně a nemůžou za to pokovena okna.

13. 7. 2016 15:06
ich (neregistrovaný)

Mám za to, že LTE v pásmu 800 se šíří nejlépe po krajině a dosáhne také dovnitř vagónů. Zatímco pásma 1800/2100/2600 jsou na tom o poznání hůře. Jestli se podaří pustit LTE na 700 bude ještě veseleji.