Připadám si jak v Jiříkově vidění.
Předně jsem si dosud neuvědomoval, že je technicky možné platit za skutečně nevyžádanou _příchozí_ "Premium SMS" bez jakékoli autentikace ze strany operátora, který je přisátý na mé peněžence. Jako kdybych dal bance paušální souhlas k inkasu z mého účtu pro každou třetí osobu, která si řekne. K této technické drobnosti by se měl jeden každý operátor za sebe veřejně vyjádřit jednoznačným prohlášením.
Pokud je tomu skutečně tak, což někteří údajní insideři na různých fórech tvrdí (a uvádějí poměrně podrobný popis), rozšířily se mi obzory.
V tom případě, odvolávat se na to, že provozovatel služby / dodavatel obsahu = odesilatel prémiové SMS si údajně odběr služby se mnou nějak autentikoval (asi přes internet, nebo mu to řekl poštovní holub, co zrovna letěl kolem, nebo z kávové ssedliny) a že se tedy mám soudit s ním, to je ze strany GSM operátorů OSTUDA A NEHORÁZNOST.
Další věc, za výše uvedených podmínek, tzn. že taková možnost technicky existuje, a že ji někdo podvodně využívá (bez autentikace dodavatele obsahu vůči GSM klientovi, nebo s uvedením klienta v omyl, nebo na základě krajně pochybné autentikace prostým sdělením telefonního čísla někde na internetu) a pokud zároveň GSM operátor vybírá marži ve výši mnoha desítek procent (možná přes 50%, někdo tvrdí až 70%) z částek fakturovaných GSM klientům, aniž by svého GSM klienta ještě sám požádal o autentikaci per-transakce nebo "jednorázově per číslo dodavatele obsahu", dopouští se SPOLUPACHATELSTVÍ přinejmenším neoprávněného obohacení.
Jsou nějak _příchozí_prémiové_SMS_ ošetřeny ve smluvních podmínkách GSM operátorů vůči drobným klientům? Jsou tam zmíněny explicitně, nebo jsou shrábnuty pod nějakou obecnou klauzuli ve stylu "podpisem smlouvy souhlasíte se vším, co si na vás ještě vymyslíme", nebo spadnou pod nějakou mlžnou položku v tarifu ? Jestli náhodou i toto nenaplňuje skutkovou podstatu trestného činu podvodu.
Kromě toho, i pokud by se nejednalo vyloženě o trestný čin, pořád je tu možnost občansko-právní soudní pře. I u nás se poslední dobou vyskytují soudci, kteří nehledí až tolik na právnické slovíčkaření, háčky v mikroskopickém písmu a mezery v zákoně, ale soudí podle "meritu věci". Třeba by nebyla od věci hromadná žaloba na některého GSM operátora - ze strany poškozených klientů, když se ČTÚ k ničemu nemá.
"Vážený GSM operátore, jsem *vaším* zákazníkem, s *Vámi* mám smlouvu na konkrétní služby, na to že vytočím číslo, že pošlu SMS, že přenáším data. Rozhodně si nejsem vědom, že bych *Vám* dal souhlas k vyplacení nějaké třetí osoby za službu, kterou jsem si *od Vás* neobjednal, ani jsem se k ní nepřipojil obvyklým způsobem Vaším prostřednictvím (vytočením čísla, odesláním SMS apod.) Co tvrdí tato třetí strana, není pro náš vzájemný vztah relevantní. Reklamuji tyto položky na Vaší faktuře číslo blabla."
Pokud tento problém technicky existuje, a pokud se GSM operátoři ohánějí tím, že slušná autentikace mezi GSM operátorem a jeho zákazníkem nejde zařídit... JAKPAK BY NEŠLA!?! Vždyť mají všichni operátoři callcentra a SMSkové roboty na kde co! Zřízení / zrušení různých dílčích službiček není problém. Vůbec nemusí být potřeba buď mít všechno povoleno, nebo si paušálně zakázat "platby třetím stranám" resp. "čísla začínající devítkou". Příklad: někdo mi pošle prémiovou SMS. Je to v mém případě první prémiová SMS od tohoto odesílatele. Operátor to zaznamená a pošle mi ze svého známého čísla (helpdesk) krátkou SMS cca tohoto znění: "telefonní číslo +4209xyz = firma ABCD, Vám poslalo prémiovou SMS v ceně 58 Kč. Přejete si tuto SMS přijmout? Odpovězte nám prosím na tuto zprávu "ANO" (= jednorázově), "VZDY" (= vždy od tohoto telefonního čísla) nebo "NE" (= souhlas neudělen) nebo "NIKDY" (= nikdy od tohoto telefonního čísla). Pokud neodpovíte, nebo odpovíte jinak, považujeme to za nesouhlas a tato Prémiová SMS Vám nebude doručena. Vaše případná odpověď na tuto zprávu kterou zrovna čtete stojí 1 kč."
Technicky žádný velký problém. Pokud někdo tvdí, že autentikace je problém, tak jenom maskuje skutečnost, že na stávajícím neblahém stavu rejžuje - ať už v souladu s právem nebo protiprávně - a že mu košer autentikace sníží vejvar, vedle vyložených podvodů také o lidi, kteří "si to rozmysleli". Pokud se týče "lidí, kteří si to rozmysleli", *tohle* ať si řeší dodavatelé obsahu přímo s klientem - do toho GSM operátorovi opravdu nic není.
...řekněte mi prosím někdo, že je to celé nesmysl, který šíří neznalí novináři, že jsem trouba, že si tady zas jednou cintám pentli úplně mimo...
Nemohl by se toho chytit nějaký bystřejší investigativec, a trochu to rozplést/dohledat? Zrovna na Lupě by se mohl někdo takový vyskytovat...