Hlavní navigace

Český telekomunikační úřad podrobil Českou poštu tvrdé kritice

Jiří Macich ml.

V pravidelné měsíční monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad (ČTÚ) upozornil na svůj report o plnění povinností České pošty v roce 2008. Ten je zajímavý i pro zákazníky e-shopů, kteří si nechávají zboží doručovat právě Českou poštou a proto tedy nejdůležitějším zjištěním ČTÚ věnujeme tuto zprávičku. ČTÚ totiž konstatuje, že rozsah zjištěných nedostatků se oproti roku 2007 výrazně zvýšil.

V pravidelné měsíční monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad (ČTÚ) upozornil na svůj report o plnění povinností České pošty v roce 2008. Ten je zajímavý i pro zákazníky e-shopů, kteří si nechávají zboží doručovat právě Českou poštou a proto tedy nejdůležitějším zjištěním ČTÚ věnujeme tuto zprávičku. ČTÚ totiž konstatuje, že rozsah zjištěných nedostatků se oproti roku 2007 výrazně zvýšil.

ČTÚ kritizuje dlouhé fronty. Čekání na pobočce pošty by prý přitom nemělo přesáhnout deset minut. „Český telekomunikační úřad z podnětu zákazníků zjistil nedostatky u 11 pošt. U 4 pošt provedl rozsáhlejší průzkum, při kterém zjistil, že se tento nedostatek vyskytuje opakovaně (ve více dnech), přičemž neúměrně dlouhé čekací doby trvají i po delší časové období. Čekací doby ve všech těchto případech přesáhly 10 minut, mnohdy dokonce velmi podstatně (v některých případech i přes půl hodiny). Někteří zákazníci poté, co uviděli tak dlouhou frontu, rezignovali a z pošty neobslouženi odešli.“

UX17

Podle ČTÚ také Česká pošta nevychází zákazníkům a jejich potřebám vstříc otevírací dobou poboček. Praxe u České pošty však těmto potřebám neodpovídá – preferována je otevírací doba ráno a brzy dopoledne. K tomu je třeba dodat, že odeslání poštovní zásilky už ráno nijak neurychlí její dodání – i tak bude z dané pošty odeslána k místu dodání až odpoledne, kdy teprve jsou přijaté poštovní zásilky od jednotlivých pošt sváženy, uvádí Český telekomunikační úřad a dodává: „Nepřijatelná situace byla zjištěna v regionu Východní Čechy, kde jsou téměř dvě třetiny pošt v úterý odpoledne uzavřeny. Jde o stav, který se v žádném jiném regionu v rámci celé České republiky nevyskytuje. K nápravě nepřistoupila Česká pošta dokonce ani poté, co s ní bylo zahájeno řízení o uložení pokuty.“

Evergreenem jsou pak prohřešky při doručování zásilek. Závažným nedostatkem je ukládání poštovních zásilek bez toho, že by Česká pošta nejprve vykonala pokus o dodání v adresátově bytě či sídle. Že takový pokus vykonán být musí, to přitom vyplývá nejen z české právní úpravy, ale dokonce i přímo ze Směrnice ES. Jde tedy o standard, který musí být zajištěn ve všech zemích EU. Přesto je však u České pošty běžné, že zákazník, který byl v době dodávání doma, nebo který dokonce poštovní zásilku doma očekával, nalezne ve své domovní schránce výzvu, aby si poštovní zásilku vyzvedl u pošty.

Našli jste v článku chybu?
19. 11. 2009 16:47
Je to tak. Z deseti zásilek od ČP nám normálním způsobem doručí tak tři. Zbytek uloží na poštu a druhý den přinese lísteček do schránky doručovatelka. A to se jedná o firemní adresu, kde je někdo každý den od 7 do večera. Naučil jsem se tam volat a být sprostý, balík pak přinese občas ještě týž den doručovatelka a nemusím stát ve frontě. Pravidlem číslo jedna je ale nepoužívat ČP - soukromé přepravy stojí zhruba stejně a nikdy jsem s nimi podobné problémy neměl.
21. 11. 2009 10:59
Jiří Pagáč (neregistrovaný)
Asi mám štěstí, ale s ČP mám velmi dobré zkušenosti. Vždy zazvoní, ještě se mi nestal opak. Při doručení obálek, které se nevejdou do schránky také zazvoní, pokud nejsem doma, tak se to pokusí vložit do schránky šetrně. Na místní pobočce jsou také velmi slušní. Už jsem přišel i s číslem balíku v sobotu (tj. rozvoz by následoval až v pondělí) a paní neváhala prohledat sklad a balík mi najít. Já jsem tedy se službami ČP spokojený. Pokud už nejsem doma a čeká mě lístek, tak na pobočce si sice chví…