ČTÚ potrestal UPC pokutou milión korun za klamání spotřebitele

Společnost se ho měla dopustit nabízením balíčků s cenou, „která platí napořád“. „Napořád“ však vydrželo jen do prvního ledna 2013. Rozhodnutí ČTÚ není zatím pravomocné.

Český telekomunikační úřad dnes oznámil, že uložil pokutu jeden milion korun kabelovému poskytovateli UPC za „zvlášť závažné klamání spotřebitele“. Rozhodnutí však není ještě pravomocné — společnost se odvolá.

ČTÚ viní UPC z toho, že od září 2011 do září 2012 nabízelo balíčky s uvedením slibu „jedinečná cena, která platí napořád“, přičemž od 1. ledna 2013 slib porušilo a přestalo je účtovat v přislíbených cenách.

ČTÚ to ve své pravomoci chránit spotřebitele vyhodnotil jako „užití klamavé obchodní praktiky“, a to „zvláště závažné“, s poukazem na to, že spotřebitel „nemá prostředky ani možnosti, jak se tomuto klamavému jednání aktivně bránit“. Úřad to dále odůvodňuje: „Jedinou možností spotřebitele při nedodržení ujednaných podmínek smlouvy je odstoupení od této smlouvy, což je pro spotřebitele tou nejméně vhodnou možností s ohledem na nutnost zřizování nové služby, možné finanční zatížení např. při vracení zapůjčeného modemu a na časovou náročnost při změně smluvních vztahů u nového poskytovatele.

MIF16

ČTÚ uvádí, že společnost UPC se ve správním řízení hájila tvrzením, že „svému závazku nemohla dostát vzhledem ke stoupajícím nákladům — nárůstu plateb za energie a poklesu ekonomické výkonnosti“. ČTÚ přitom šetřením zjistil, že „ceny elektrické energie v roce 2012 naopak klesaly a ekonomické výsledky operátora byly v roce 2012 o 130 milionů korun lepší než v roce předchozím“. Ani při pravdivosti tvrzení by takové okolnosti nemohly ospravedlnit klamavou obchodní praktiku, dodává ČTÚ.

UPC se odvolá

Společnost UPC sdělila Lupě, že se závěry ČTÚ nesouhlasí a proti pokutě se odvolá. Hájí se prohlášením, že „navzdory růstu cen energií dlouhodobě poskytuje nejvýhodnější internetové připojení na českém trhu“ a že „klientům, kteří novou cenu neakceptovali, dala možnost od smlouvy odstoupit“.

29 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 1. 2014 11:39

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »