Hlavní navigace

ČTÚ pokutoval. Air Telecom podle něj používal nekalé obchodní praktiky

Jan Beránek

Český evergreen: obchodní zástupci se zaměří na starší lidi a vnutí jim smlouvy i pod tlakem. Air Telecom podle regulátora porušil zákaz klamavých obchodních praktik.

Air Telecom musel zaplatit pokutu ve výši sto dvacet tisíc korun. Důvod? Nefér praktiky jeho obchodních zástupců během roku 2013. V řízení, které bylo zahájeno z podnětu 17 stížností spotřebitelů, podle úřadu obchodní zástupci opakovaně při návštěvách domácností uváděli nepravdivé údaje.

„Například uváděli, že operátor Telefónica Czech Republic na trhu končí, případně, že návštěvu uskutečňují z důvodu kontroly nebo výměny telefonního přístroje. Cíleně si přitom vybírali osoby vyššího věku (nejmladší bylo v době, kdy k nabídce došlo, 72 let), když u těchto lidí s ohledem na jejich věk a zdravotní stav mohli vyvolat oprávněné obavy, že z důvodu zrušení linky stávajícím provozovatelem a neuzavřením nové smlouvy s Air Telecomem zůstanou bez možnosti přivolat si v případě potřeby pomoc. ČTÚ zhodnotil tuto okolnost jako přitěžující,“ tvrdí lednová monitorovací zpráva úřadu

ČTÚ před praktikami prodejců předloni v létě spotřebitele varoval v nebývale ostrém prohlášení. Jak v pořadu A dost! uvedl server Stream.cz, ČTÚ se po udělení pokuty ozvali další nespokojení zákazníci, a tak teď běží další správní řízení s operátorem.

Mohou za to zákazníci

Air Telecom už první uloženou pokutu zaplatil, ale s verdiktem úřadu nesouhlasí a chce se bránit u soudu. Obchodní zástupci podle něj totiž nebyli zaměstnanci operátora. „Jednání, na základě kterého nám úřad sankci udělil, nebylo šetřením ČTÚ prokázáno. Smlouva se zákazníky byla řádně uzavřena externími obchodními partnery, kteří však nejsou zaměstnanci ani zástupci naší společnosti,“ tvrdí firma ve svém komentáři

„Navíc ve všech případech se zákazníky proběhl i telefonní verifikační rozhovor, kterým eliminujeme riziko, že by zákazníci podepsali něco, čemu nerozuměli, anebo co by nechtěli. Ve verifikačním hovoru zákazník potvrzuje, že si je vědom přechodu k jiné společnosti,“ dodává firma.

NMI17

Za vše podle ní mohou zákazníci. „Považujeme to za jeden z dalších, bohužel stále častějších, příkladů praxe některých zákazníků vyvázat se ze svobodně uzavřeného smluvního vztahu jednorázovým tvrzením o údajných nekalých praktikách,“ píše operátor ve svém prohlášení.

Air Telecom není jedinou firmou, která byla úřadem za klamavé obchodní praktiky pokutována. Loni třeba putovala „složenka“ na jeden milion korun do UPC. A to z důvodu toho, že od září 2011 do září 2012 nabízelo balíčky s uvedením slibu „jedinečná cena, která platí napořád“, přičemž od 1. ledna 2013 slib porušilo a přestalo je účtovat v přislíbených cenách.

Našli jste v článku chybu?
13. 2. 2015 15:26
Ales (neregistrovaný)

Zrovna by měli dostat pokutu i za minulý rok. U mojí 79leté tchýně v prosinci taky zazvonil, že jdou jen měnit přístroj. Naštěstí jsme jí během jeho návštěvy zrovna volali, a hned jsme jí řekli, ať nic nepodepisuje a zrovna ho vyhodí. Její odpověď nás ale dostala - prý byl takový milý a dobře se s ním povídalo :-) . No, naštěstí nic nepodepsala.

14. 2. 2015 11:44
krakonoš (neregistrovaný)

Jakéhokoli obchodního zástupce ihned a co nejbrutálněji vyhodit! Stačí použít prostý selský rozum. Který lidumil by se asi tak obtěžoval s nabídkou, která je jednoznačně výhodná pro zákazníka, tedy nevýhodná pro něj, osobně až k vám domů?