ČTÚ potvrdil milionovou pokutu pro Vodafone za agresivní obchodní praktiky

Za automatickou aktivaci služby „Data nad rámec balíčku“ na dokupování dat po vyčerpání FUP zaplatí operátor pokutu a musí upravit smlouvy.

Automatické dokupování dat po vyčerpání FUP nadělil Vodafone svým zákazníkům loni v září bez toho, že by se jich ptal, jestli mají o novinku zájem. Službu Data nad rámec balíčku zapnul všem, a pokud o ni uživatelé neměli zájem, museli si ji vypnout.

Vyhráno nebylo, ani když jste ji sami vypnuli – k překvapení řady uživatelů se totiž sama znovu zapínala při každé změně tarifu nebo balíčku.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) začal změnu prošetřovat a na jaře udělil Vodafonu pokutu milion korun a nařídil mu, aby ze svých smluv se zákazníky odstranil příslušná ustanovení týkající se automatického dokupování dat.

Operátor se bránil tím, že změnu smluvních podmínek veřejně oznámil a zákazníci, kteří s ní nesouhlasili, měli možnost odejít jinam. Proti rozhodnutí se proto odvolal. Rozkladová komise ČTÚ ale teď verdikt úřadu posvětila. 

„Podle rozkladové komise již samotným zakotvením změny, která naplňuje definici nekalé obchodní praktiky, do smluvních podmínek, dochází k naplnění skutkové podstaty a tím k dokonání správního deliktu porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Spotřebiteli je na základě změněných smluvních podmínek automaticky aktivována služba, aniž by s objednáním této služby výslovně souhlasil,“ vysvětluje ČTÚ v tiskové zprávě.

Vodafone: půjdeme k soudu

Kromě zaplacení pokuty 1 milion Kč také operátor musí ze svých smluv se zákazníky do 60 dnů odstranit „závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby Data nad rámec balíčku“.

Vodafone podle ČTÚ porušil i §1817 občanského zákoníku, podle kterého podnikatel nesmí po spotřebiteli požadovat další platbu, než kterou je spotřebitel povinen uhradit na základě hlavního smluvního závazku, pokud spotřebitel nedal k této další platbě výslovný souhlas.

„Toto porušení obecného právního předpisu je však bez jakékoliv konkrétní sankce, a může být pouze předmětem možných soukromoprávních nároků spotřebitelů vůči operátorovi,“ dodává úřad.

Operátor má samozřejmě jiný názor. „Souhlasíme s tím, že ČTÚ, stejně jako Vodafone, chrání práva spotřebitelů. Věříme proto, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb a takové řešení jsme jim nabídli,“ říká mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

EBF16

„Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat. Poslední rozhodnutí ČTÚ je překvapující, a proto se na ČTÚ obrátíme se žádostí o bližší vysvětlení jejich postoje a zahájení přezkumného řízení. Považujeme také za nezbytné se obrátit s žádostí o pomoc na soud,“ dodala.

ČTÚ teď prověřuje, jestli stejným způsobem nepochybil i další velký operátor – O2. V srpnu rozjel dvě správní řízení, která mají zjistit, jestli se zapnutím automatického dokupování dat všem zákazníkům neprovinil stejně jako Vodafone.

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 10. 2015 8:35

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »