ČTÚ: Smlouvy operátorů obsahují mnoho neférových ustanovení

Telekomunikační regulátor si během listopadu posvítil na operátorské smlouvy. Tentokrát se soustředil na to, jestli firmy hrají fér.

Během listopadu projeli analytici úřadu smlouvy mobilních a jednoho kabelového operátora. Akce proběhla v návaznosti na Doporučení ČTÚ k účastnickým smlouvám.

Vzniklý „spotřebitelský semafor“ se bude rozšiřovat, protože ČTÚ chce stejnému hodnocení podrobit smluvní podmínky i dalších operátorů. Semafor ukazuje, jak operátoři zapracovali do svých smluv doporučení úřadu. Ke každé hodnocené oblasti je jednotlivým poskytovatelům přidělena jedna ze tří barev se zdůvodněním.

Úředníci analyzovali aktuální smluvní podmínky. U operátora O2 jde o ty účinné od 1. 9. 2015 do 14. 12. 2015, u T-Mobile od 26. 1. 2014, u Vodafone 5. 1. 2016 a u UPC o smluvní podmínky účinné od 15. 1. 2016.

Semafor pak funguje stejně jako na silnici. Zelená barva značí, že operátor smluvní dokumentaci upravil nejenom v souladu se zákonem, ale respektuje doporučení ČTÚ, popřípadě jeho návrh smlouvy obsahuje i některá další prospotřebitelská ujednání nad rámec zákona.

Červená barva je pravý opak. „Oranžová je pak poskytovateli udělována za předpokladu, že smluvní podmínky lze v posuzované kategorii hodnotit v některých aspektech jako zcela vyhovující, v některých vykazují znaky neurčitosti či nesrozumitelnosti pro spotřebitele,“ vysvětluje zpráva úřadu. 

Content

Netrvalo dlouho a dotčené strany se ozvaly s odpovědí. „Je pro nás velkým zklamáním a zpronevěřením vůči základním zásadám veřejné správy, když bez jakéhokoli náznaku předchozí názorové konfrontace a poskytnutí prostoru pro vysvětlení, zasahuje regulátor podobným způsobem do práv a oprávněných zájmů operátorů a tento navíc vydává za odpovědný výkon dobré správy. Pokud regulátor zjistí, že některý subjekt podnikající na trhu porušuje zákon, tak je oprávněn vyzvat operátora k vysvětlení, a případně povinen proti danému subjektu zahájit správní řízení. Zákon dle našeho názoru neopravňuje ČTÚ vydávat podobně účelová hodnocení jen vybraných operátorů včetně UPC,“ tvrdí David Frodl z UPC.

Podobně reagovala i APMS, která sdružuje mobilní operátory. „APMS nesouhlasí s hodnocením operátorů formou Spotřebitelského semaforu, který dnes ČTÚ zveřejnil, a považuje tuto formu hodnocení a způsob komunikace za aktivitu, která ČTÚ nepřísluší. Spotřebitelský semafor navíc zahrnuje jenom čtyři operátory přesto, že na českém trhu působí operátorů stovky,“ tvrdí komentář, který asociace rozeslala v reakci na článek ČTÚ.

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 12. 2015 11:15
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »