Čtvrtina návštěvníků webu má nízké rozlišení

Počet návštěvníků webu s vysokým rozlišením monitorů roste, návštěvníků s nízkým rozlišením ale neubývá. S hloubkou barev už je to lepší: téměř všichni používají alespoň 16bitové barvy. Vybavení uživatelů Internetu se výrazně rozrůzňuje s tím, jak jsou dostupnější LCD, velké monitory, notebooky a mobily. V tvorbě webu je třeba opustit pevnou šířku.

Další globální statistika, kterou zveřejnilo Navrcholu.cz, se týká rozlišení obrazovek. Letos v dubnu téměř dvě třetiny návštěvníků prohlížely web v rozlišení 1024/768 obrazových bodů. Téměř čtvrtina návštěvníků má nastaveno rozlišení nižší.

Rozlišení obrazovky v obrazových bodech
Rozlišení Podíl (procenta)
1024/768 61,92
800/600 22,64
1280/1024 12,03
Nezjištěno 1,51
1600/1200 a vyšší 1,21
640/480 0,64
Nižší 0,05

Za uplynulý rok rostl podíl rozlišení 1280/1024 obrazových bodů, úbytek malého rozlišení není pozorován. Naopak v barevné hloubce monitorů došlo k posunu k lepšímu. Počet návštěvníků webu, kteří vidí barvy ve čtyřiadvacetibitové hloubce, letos vzrostl o osm procentních bodů proti loňskému roku.

Barevná hloubka monitoru
Barevná hloubka Podíl (procenta)
TrueColor (24 bitů) 69,82
HiColor (15/16 bitů) 27,02
Nezjištěno 1,60
256 barev (8 bitů) 1,36
Méně než 256 barev 0,20

Pravděpodobně nemůžeme nízké rozlišení svádět jen na zastaralé monitory. I staré patnáctipalcové monitory rozlišení 1024/768 obrazových bodů zvládají a už několik let jsou i tyto obrazovky nahrazovány monitory o dva palce většími. Předpokládám, že velká část z těch dvaceti dvou procent uživatelů zůstává u nižšího rozlišení, přestože jejich monitory a grafické karty zvládnou více.

Pro člověka s horším zrakem je příjemnější sledovat monitor s většími obrazovými body, a toho lze dosáhnout snížením rozlišení. Rozhraní Windows počítá pouze s grafikou definovanou v obrazových bodech, GUI nepoužívá vektorovou grafiku. Ikony a texty na ovládacích lištách jsou na patnáctipalcových monitorech při rozlišení 1024/768 málo zřetelné, a proto uživatelé přepínají na rozlišení 800/600 obrazových bodů.

Totéž se týká i grafiky na webu. Designéři si libují v malých stupních písma a titěrné grafice. Na nižším rozlišení jsou i takové weby celkem dobře čitelné.

Pokud by tento článek vyšel před rokem nebo dříve, následovalo by asi doporučení vycházet při tvorbě webů s pevnou šířkou z rozlišení 800/600 obrazových bodů. Jenže web design nyní čelí třem trendům:

  1. Dostupnost větších obrazovek
  2. Vzrůstající obliba notebooků
  3. Velké rozšíření mobilů s přístupem na web

Monitory se především v domácnostech a malých firmách obměňují pomaleji než počítače. Přesto budou poměrně záhy malé obrazovky nahrazeny alespoň sedmnáctipalcovými. Někteří uživatelé ale místo velkého monitoru koupí cenově srovnatelný patnáctipalcový panel s LCD. Také v případě notebooků nelze očekávat, že by sedmnáctipalcové modely vytlačily malé patnácti-, čtrnácti- a stále oblíbené dvanáctipalcové notebooky.

Mobily bez přístupu na Internet se téměř už neprodávají. A přestože počet uživatelů, kteří budou na web přistupovat s mobilem jako zobrazovacím zařízením, nejspíš neporoste v nejbližších měsících závratným tempem, je nutné počítat i s těmito uživateli (i když mobilní prohlížeče si dovedou s lecčím poradit).

EBF6

Takže, co lze nyní doporučit? Určitě to není tvorba webu na pevnou šířku. Zatímco weby se šířkou do osmi set obrazových bodů vypadají na monitorech s rozlišením o stupeň vyšším stále dobře a přehledně, pro zvětšující se skupinu uživatelů s rozlišením 1280/1024 obrazových bodů a vyšším (a za rok jich už může být téměř 20 procent) budou tyto designérské bonsaje hůře použitelné.

Tvorba webů s proměnlivou šířkou od osmi set do šestnácti set obrazových bodů je velkou designérskou výzvou. Do budoucna ovšem zůstává tento postup jedinou rozumnou volbou.

Anketa

Jaké používáte rozlišení?

111 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 7. 2004 9:21

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »