Hlavní navigace

Czech Internet Forum 2015: Na internetu platí, že vítěz bere vše

 Autor: Karel Choc, Internet Info
Jan Beránek

Deset let. Dekáda, během které se internet, a nejen ten tuzemský, významně posunul. Czech Internet Forum 2015 okořenila i zahraniční hvězda Andrew Keen.

Kulatiny si tradiční sešlost tuzemské internetové scény naplánovala do Národního domu na Vinohradech. A pár dní potom, co na parketu křepčili teenageři během své první prodloužené, se v klasicistní budově sešla víc než pětistovka zástupců různých oborů českého internetu.

Hned na začátku si vyslechli znepokojivé vize hlavního zahraničního hosta, kterým byl Andrew Keen, autor knihy Internet Is Not The Answer. Digitální revoluce podle něj mění skoro každý obor lidské činnosti. Přes přísliby, že internet vše změní k lepšímu, je ale často pravdou přesný opak, přesvědčoval publikum Keen.


Autor: Karel Choc, Internet Info

Andrew Keen

Podle představ lidí, kteří stáli u vzniku internetu, měl web přispět k větší demokratizaci společnosti. Každý měl mít díky němu například možnost založit e-shop a konkurovat velkým značkám – jenže ve výsledku internet přispěl ke vzniku monopolů, které jsou silnější než kdy dříve, vysvětloval Keen.

„Internetová ekonomika funguje na základě pravidla ‚vítěz bere vše‘,“ dodal. A velké internetové firmy jako Google nebo Facebook jsou dnes silnější a bohatší než leckteré země. Bohatnou přitom na základě dat, která jim uživatelé dobrovolně – a zdarma – dávají. Řešením, které Keen nabízí, je silnější regulace internetového trhu ze strany státu. Ta by měla monopolům přistřihnout křídla. 

Internetová ekonomika

Přílišného technologického a internetového optimismu se po Keenovi návštěvníci nedočkali ani od Petra Koubského. Ten se snažil popsat roli IT v ekonomice. 

„Česká ekonomika stojí na automobilovém průmyslu a na věcech, které s ním souvisí. IT přináší procenta HDP. Ve Spojených státech je to ale úplně stejný poměr. IT ekonomika je normální obor jako každý jiný a nic jiného od ní nemůžeme čekat,“ tvrdí Koubský.

Moorův zákon podle něj sice funguje v IT, ale nefunguje na lidi, instituce nebo energetiku. 

Větším vlivem internetu na ekonomiku naopak kontroval Patrick Zandl z Energomonitoru, který si vzal na pomoc teorii zamrzlé evoluce. „Korporace jsou ve fázi, kdy už je nic nestimuluje k prudkým a rizikovým změnám,“ tvrdil s tím, že internet přináší inovaci. 

Startupy a nápady

Mimo hlavní sál se žilo zkušenostmi startupů a marketingovými vychytávkami. „Kdybychom měli stejnou aféru s emisemi jako škodovka, tak nám trojnásobně stoupnou prodeje,“ hřímal v marketingovém sálu Jaroslav Vavřina z Harley-Davidson.

„V gynekologii boříme mýty a bojujeme ve světě, kde vládnou předsudky a tabu,“ tvrdil pro změnu David Dostal ze zdravotnického FetView. Tato firma získala v létě investici od J&T a snaží se prosadit mezi gynekology cloudové řešení. 

„Náš klíčový trh je Německo, ale v Česku už máme pár spolupracujících lékařů,“ dodává Dostal s tím, že tuzemští lékaři se významně liší od těch německých. „Je tu mnohem jednodušší se dostat do ordinací,“ řekl s tím, že němečtí doktoři se mnohem více zajímají o to, jak je v cloudu pořešena ochrana dat. 

Se zkušenostmi s krátkodobým pronajímáním bytů se podělil i Luboš KulhánekFlatbooku. „V Praze jsme během prázdnin pronajímali celkem šest bytů s průměrně jedenasedmdesátiprocentní úspěšností,“ vysvětlil zástupce globální služby v tuzemsku. Flatbook v podstatě zavádí prostředníka mezi turisty a pronajímatele. Kulhánek si bere klíče od bytů, které jejich majitelé opouští na několik týdnů, a pak se o byty stará, uklízí a řeší problémy, které se objeví. 

Ulf „Traged“ neexistoval…

…ale přesto se Seznamu čistě internetovou brandovou kampaní na neexistující knihu smyšleného autora podařilo posílit povědomí o značce za podobné peníze jako by to bylo možné v televizní kampani. Fiktivní temná severská detektivka Noc patří slunci tak, minimálně podle tuzemského portálu, ukázala sílu internetové reklamy. 

Seznam si tak připravil univerzální případovou studii, s jejímiž výsledky se budeme setkávat v budoucnosti často. Prezentace ale zaujala i Jaroslava Kábeleho z Mafry, a tak je možné, že se inspirace posune i o pár domů v Radlické ulici dál. 

Média neumírají

Zatímco podle šéfredaktora Lupy Davida Slížka jsou média ve smrtící spirále, podle novinářů a vydavatelů to tak moc nevypadá. Penta koupila vydavatelství Tablet Media s tím, že duo zakladatelů by mělo přejít na ředitelské posty v nedávno pohlceném vydavatelství VLP. 

Michal Klíma má být ředitelem celé firmy a Eva Hanáková bude šéfovat on-line, dozvěděli se návštěvníci z rozhovoru Roberta Čásenského z časopisu Reportér a Miroslava Motejlka ze stejnojmenného serveru.

Přinesl ale i další informaci, a to, ze  vydavatelství Empressa připravuje ekonomický týdeník a podílet by se na něm měl právě i tým Motejlek.com.


Autor: Karel Choc, Internet Info

Robert Čásenský a Miroslav Motejlek

Reklama potřebuje víc robotů

Na českém reklamním trhu se za uplynulý rok v podstatě nic nestalo, shodli se účastníci panelové diskuse, ve které zadavatele reprezentoval Lukáš Burda z České spořitelny, média obchodní ředitel Seznamu Michal Heisig a agentury Martin Picek z Group M.

Pokračuje nástup videa a většina médií hlásí, že mají videoreklamu vyprodanou. „Nemáme ji kam dávat,“ potvrdil i Heisig. Popsal také tradiční problém: zadavatelé a agentury na internet pouštějí stejné spoty, které odehrají v televizích. Neberou přitom ohled na to, že online chování je zcela jiné – na rozdíl od televize mají na zaujetí diváka jen prvních několik vteřin. Jenže – vyrábět více verzí spotů je drahé, takže na ně zadavatelé většinou rezignují.


Autor: Karel Choc, Internet Info

Lukáš Burda, Michal Heisig, Martin Picek a David Slížek

Na vzestupu je i programatické nakupování reklamy. „Česká spořitelna přes něj realizuje do 15 % svých online kampaní,“ prozradil Lukáš Burda. Problém ovšem vidí v ceně programatického nákupu – zejména v různých poplatcích, které si účtují poskytovatelé technologií a mediální agentury. „Budeme pracovat na tom, abychom reklamu víc zautomatizovali,“ uzavřel Burda. 

Na automatizaci – ovšem v trochu jiné podobě – chce vsadit i Seznam. „Potřebujeme více menších inzerentů. Na příští rok pro ně připravujeme poloautomatizovaný reklamní systém,“ oznámil Heisig.

DVTV to ráda Horký

Internetová televize DVTV už má za sebou polovinu tříletého kontraktu s vydavatelstvím Economia. „Finančně to celé funguje, reklama je v podstatě vyprodaná a provozně jsme v plusu,“ potvrdil jeden z moderátorů Martin Veselovský

„Z našeho pohledu je nejdůležitější, že to celé směřuje k tomu, že z DVTV bude projekt stojící na vlastních nohách, který nebude nikým dotovaný a vydělá si na sebe,“ dodal.

Měsíční sledovanost videí DVTV je kolem tří milionů (podle Google Analytics). Celkem standardně se dostáváme ke 100 tisícům zhlédnutí jednoho videa, uvedl Veselovský. Zhruba třetinu návštěvnosti DVTV podle něj tvoří příchody z Facebooku.

Po úspěšné crowdfundingové kampani teď může DVTV rozšířit svůj tým. Bude nás jedenáct, oznámil Veselovský nástup ex-redaktora České televize Filipa Horkého, který se má stát „létajícím“ reportérem.


Autor: Karel Choc, Internet Info

Zatím zveřejněné prezentace (budeme doplňovat):

Programatic tvořil loni v USA polovinu obchodu s displayovou reklamou, letos už je to většina – další zajímavá čísla a trendy přinesl Matěj Novák z CEPExu:

Týdeník Respekt má už 15 % předplatitelů v digitálu, prozradil v prezentaci o redesignu webu Respekt.cz Michal Ischia:

Hlidacipes.org vznikl před necelým rokem jako inspirace americkým projektem ProPublica.org. Jak se serveru vede a kdo ho platí, prozradil šéfredaktor Robert Břešťan:

Prezentace zde (PDF)

Našli jste v článku chybu?

25. 10. 2015 13:46

Ivan Nový (neregistrovaný)

A kdo ten nekrytý kapitál generuje? Státy svými nezřízenými sociálními výdaji a projídáním budoucích příjmů. Umístění těch peněz do internetu je jen nezamýšlený důsledek.

25. 10. 2015 13:43

Ivan Nový (neregistrovaný)

Ovšem ta schopnější část mládeže, když to budou brát trochu s rezervou, může jim to i dokonce prospět.

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: 7 druhů hotových těst na vánoční cukroví

7 druhů hotových těst na vánoční cukroví

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla