Hlavní navigace

CZECHIA má 100 megabitů?

Marek Antoš

V poslední době se zájmem pozoruji zdatně se rozbíhající konkurenční boj v relativně nové oblasti web-hostingu. Na trh vstupuje stále více firem a používají lecjaké argumenty. Jedním z nejsilnějších je rychlost jejich připojení; CZECHIA nyní říká, že má 100 Mb/s. Je to možné?

Firma ZONER, která server CZECHIA provozuje, zvolila, co se připojení týče, zajímavou taktiku. Část svých zákazníků totiž umísťuje na své servery v americké Atlantě (zejména ty, kteří jsou orientování na zahraniční trh) a zbylá většina okupuje čtyři servery, které má umístěně v pražském uzlu PVT. Vzhledem k tomu, že Lupa je umístěna tamtéž, vím celkem přesně, jak se věci mají.

PVT má totiž v Praze uzly hned dva – v centru společnosti, na Podvinném mlýnu, a v pobočce na Chodově. Až donedávna byla většina zákaznických serverů umístěna právě na Chodově (s čestnou výjimkou farmy serverů společnosti M.I.A.), kde jsme však postupem času naráželi na značné problémy s rychlosti, o nichž se na Lupě již několikrát psalo. V několika vlnách byly proto servery odstěhovány na Mlýn; Lupa již vloni v prosinci, servery ZONERu až ve třetí etapě, která se odehrála v polovině května.

Na Mlýně jsou naše servery připojenu do sítě – pokud se nemýlím – přes Fast Ethernet, tedy rychlostí 100 Mb/s. Czechia toho využila k tomu, aby svým zákazníkům radostně oznámila, že má nyní 100megabitové připojení do Internetu a je tak jednoznačně nejrychlejší. Svým prohlášením však vzbudila určité diskuse o tom, zda je to skutečně pravda.

Tedy což o to, o tom, že je CZECHIA tímto způsobem připojena, nikdo nepochyboval. Řeč šla spíše o tom, zda to k něčemu je, tedy zda není úzké hrdlo jen o pár metrů dál, třeba v podobě linky PVT do NIXu. Ta měla původně skutečně jen kapacitu 10 Mb/s, ale přestože to PVT na svém WWW serveru zatím nedává najevo, ani to nijak zvlášť neoznamovalo, v současné době má do NIXu plných 100 Mb/s, jak mu to umožňuje nově upravený Provozní řád NIXu a zejména nově instalovaný 100M switch.

Stránky ze serverů ZONERu tak skutečně až do peeringového centra mohou letět zmiňovanou rychlostí. Dál už je ovšem jejich osud nejistý – pokud je mi známo, žádný z dalších poskytovatelů podobně rychlou linku do NIXu nezavedl. Na druhou stranu to neznamená, že by linky ostatních členů musely být nutně zahlcené: v současné situaci je linka 100 Mb/s skutečně mnohonásobně předimenzovaná, což ovšem rozhodně nemusí být na škodu.

Často používaným bonmotem je prohlášení firmy Royce-Rolls o motorech v jejich autech. Royce-Rolls totiž namísto specifikace výkonu motoru pouze prohlašuje, že jejich výkon a kapacita je „dostatečná“. Jejich výrok by nyní klidně mohlo parafrázovat PVT a s ním i CZECHIA a nakonec i my z Lupy: není nejdůležitější, že máme zrovna 100 Mb/s, podstatné je, že tato kapacita je dostatečná a jistě ještě dlouho dostatečná bude. Pokud se tedy CZECHIA chlubí rychlostí svého připojení, chlubí se oprávěně.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?