Hlavní navigace

Další mail na holení - tentokrát nefungoval Atlas

Marek Antoš

Nedávno jsme propírali na Lupě POST.CZ za jeho poslední výpadek, při němž zahučela do propadliště dějin týdenní dávka pošty všech uživatelů. Tentokrát měl problémy mail Atlasu. Bude nějaký další mail na holení?

To kalné ráno, to si pamatuj, mé dítě. Chvíli jsem přemýšlel, jestli si mohu dovolit použít v této souvislosti právě tento verš, který má natolik symbolický význam. Pro neznalé, jedná se o základní verš básně Jaroslava Seiferta, kterou napsal před více než padesáti lety, po úmrtí T. G. Masaryka. Nakonec jsem si však řekl, že i mýty a symboly je třeba rochu odlehčit – ovšem až takový anarchista, abych to dal přímo do nadpisu, zase nejsem. Tento čtvrtek však byl opravdu kalný, alespoň v českém Internetu – co se mohlo pokazit, to se také pokazilo, přesně v duchu Murphyho zákonů.

O rozsáhlém výpadku SPT TELECOMu už jsme psali v pátek, podle některých čtenářů však měl ve čtvrtek problémy i VOL. Nevyhnul se jim však ani freemail Atlasu, který se z nich pak postupně dostával celé dva dny.

Narozdíl od nedávných problémů na POSTu v případě Atlasu neselhal software, nýbrž hardware. Pošta Atlasu běží na dvou dvouprocesorových serverech s procesory PentiumII. Po nočním restartu však došlo na jednom z nich k tomu, že se „rozsynchroni­zovaly“ procesory, díky němuž se server do kalného čtvrtečního rána probudil s jedním procesorem – alespoň dle hlášení BIOSu – a v tomto režimu také nastartovaly Windows NT, na kterých celý systém běží (Atlas je věrný tomuto operačnímu systému už od počátku). Za pár hodin nato se začaly objevovat první problémy a posléze přestala fungovat část poštovního systému (především SMTP).

V pátek připravili technici Sprinxu nový server, ovšem ještě celý den a kus sobotního dopoledne trvalo, než se jim podařilo vše přeinstalovat a zprovoznit. Od té doby již podle představitelů Sprinxu služba běží a „dohání“ co zameškala, což znamená, že ve velikém rozesílá maily, které jí stály ve frontě.

Co je zřejmě podstatné pro uživatele je skutečnost, že jejich mailboxy celou anabázi přečkaly bez poškození. Ve starších, uložených mailech nedošlo k žádným ztrátám, ztratit se však mohly některé z mailů, které přicházely nebo odcházely v inkriminovaném období výpadku.

Zajímavé je, jak jsem se o výpadku mailu Atlasu dozvídal. Tentokrát hlášení nepřicházelo ani tak od samotných uživatelů Atlasu (ozvalo se jich jen několik málo), ale především od správců různých konferencí a postmasterům, kterým chodila zhavarovaná pošta, kterou nebylo možné doručit do schránek uživatelům Atlasu (sám jsem jich taky pár dostal). Poslední tyto hlášky dorazily ještě dnes, zřejmě stály ve frontě, snad už je jim však konec.

Mail Atlasu patří mezi nováčky mezi obdobnými službami u nás. Za necelý měsíc svého běhu však již získala téměř 10 000 uživatelů (pro srovnání: POST.CZ udává kolem 130 000). Nové dušičky láká jednak dosud největší nabízenou velikostí mailboxu (10 MB – nyní se však k téže velikosti chystá přistoupit i POST) a zejména tím, že jako jediná svým uživatelům nabízí zdarma POP3 a IMAP4. To je nepochybně velké plus – ostatní nabízí maximálně POP3 a to jen platícím uživatelům. Na druhou stranu určitou nevýhodou pro některé uživatele může být absence klasického webového rozhraní k poště. Někteří uživatelé preferují právě tento způsob práce s poštou, protože jim umožňuje snadný přístup k poště odevšad, kde je WWW prohlížeč – a bez nutnosti stahovat poštu na lokální počítač.

Atlasákům jistě není příliš milé, že se střetávají s takovými problémy již tři neděle po startu jejich služby. Jak už jsem psal v případě POSTu – stane se, ale nemělo by se stávat. Doufejme tedy, že i Atlas zůstane u jedné zkušenosti.

Marek Antoš

test 2


Starší, související články:

* Co si myslí naši čtenáři o útoku hackera na POST.CZ
* Na POSTu řádil hacker

Našli jste v článku chybu?