Hlavní navigace

Další noviny plánují zpoplatnění webu, paywall zavede i Washington Post

Autor: Isifa
David Slížek

I poslední velké americké noviny zavádějí na svém webu platby za přečtení většího množství textů. Paywall kolem svého obsahu vztyčí už v létě.

Deník The Washington Post pokušení nechat uživatele za webový obsah platit dlouho odolával. I paywall, kterou se podle svého oznámení chystá spustit v létě, bude poměrně mírná a bude mít řadu výjimek.

Platbu bude deník vyžadovat jen po lidech, kteří si budou chtít přečíst více než 20 textů za měsíc. Zadarmo se ale k článkům a multimédiím dostanou předplatitelé tištěných novin, studenti, učitelé, pracovníci ve školství, vládní zaměstnanci a vojáci, pokud na web listu přijdou ze svých pracovišť. Bez omezení bude přístupná také homepage webu, titulní stránky rubrik a stránky s řádkovou inzercí.

Výše poplatku, kterou bude deník od ostatních čtenářů požadovat, zatím není jasná. Redakce zatím provádí průzkum mezi svými čtenáři, aby zjistila, jaké ceny by jim přišly adekvátní.

„Čtenáři zpráv jsou inteligentní; chápou, že je vytváření vysoce kvalitního obsahu velmi drahé, a jak je analytická žurnalistika, kterou je Washington Post proslulý, důležitá,“ vysvětluje změnu publisherka listu Katharine Weymouth.

Dosavadní model, kdy deník stále zvyšoval cenu svého tištěného předplatného a zároveň na internetu nabízel svůj obsah zdarma, byl podle ní pro čtenáře „zcela iracionální“.

NYT: Konec obcházení paywallu

Až se přidá Washington Post, budou nějakou formu placení za webový obsah požadovat už všechny velké deníky v USA. 

Vede to mimo jiné k tomu, že se přístup vydavatelů zpřísňuje. Deník New York Times (NYT), který zavedl paywall před dvěma lety, tak nedávno zablokoval některé všeobecně známé možnosti, jak mohli čtenáři jeho paywall obcházet.

UX17

Právě příklad NYT ukazuje, jak začíná být placený přístup pro ekonomiku vydavatelství důležitý. Podle loňských výsledků The New York Times Company (kromě NYT provozuje také International Herald Tribune a Boston Globe) firmě v roce 2012 meziročně poklesly příjmy z reklamy (digitální o 1,9 %, v tisku o 8,3 % – očištěno o „týden navíc“) a poprvé získala více peněz z distribuce, než z inzerce.

Firma přitom měla na 640 000 předplatitelů digitální verze The New York Times a International Herald Tribune a 28 000 předplatitelů BostonGlobe.com. Jak velkou část příjmů digitální předplatné činí, ale firma neuvedla.

Našli jste v článku chybu?
20. 3. 2013 10:18
:-) (neregistrovaný)

prosím prosím moc aby se přidalo i co nejvíce českých titulů a zavedli placený systém

věřím, že nepřístupnost jejich obsahu volně pomůže kultivovat českou společnost