Hlavní navigace

DameJidlo.cz spouští Supermarket, bude rozvážet nákupy potravin z Makra

17. 3. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Start služby bude postupný, pozvánku k vyzkoušení dnes dostanou první zákazníci v Praze. DameJidlo.cz Supermarket slibuje dodání nákupu s potravinami do dvou hodin od objednání.

Je to vlastně velmi logický krok: poté, co si DameJidlo.cz vybudovalo logistiku k doručování jídel z restaurací, chce svou kapacitu využít také pro další účely. Nákup a doprava potravin domů se nabízejí, zvlášť když na českém trhu zatím není moc firem, které by rozvozy provozovaly. 

Kromě menších služeb typu Nakuptesi.cz, Potravinydomu.cz nebo specializovaných e-shopů typu Amaso, si zatím na dovážku potravin troufl jen řetězec Tesco. Jde přitom o slibný segment – Tesco se letos v lednu pochlubilo, že jeho službu za dva roky využilo 120 tisíc domácností. 

DameJidlo.cz svou službu Supermarket (web je dostupný zatím pouze na pozvánky) spouští s velmi zajímavým zdrojem zboží: velkoobchod Makro slouží jako dodavatel potravin pro podnikatele, zejména restaurace a další gastrozařízení. A je známý důrazem na kvalitu a čerstvost potravin.

DameJidlo.cz Supermarket

„Nebudeme, ani nechceme Tescu konkurovat cenami zboží. Chceme se odlišovat kvalitou služby. To znamená rychlé doručení: objednám teď, do dvou hodin mi nákup přijde. A bude to skvělá zelenina, čerstvé ryby, které Makro prodává, nebo třeba sýry, které v Tescu nenajdete,“ říká ředitel DameJidlo.cz Tomáš Čupr

„Chceme také být lepší v kvalitě produktu. Například pokud se ve vašem obvyklém nákupu vždycky objevuje mléko, a teď ho najednou před odesláním objednávky v košíku nemáte, upozorníme vás: nezapomněl jste na něj? Všechny tyto věci se budeme snažit dotáhnout k dokonalosti. Nebude to ale samozřejmě hned od startu,“ dodává. 

Cena za doručení nákupu bude fixní a má se pohybovat mezi 50 a 70 Kč. Pro srovnání – Tesco doručuje v závislosti na denní době dodání za 59 až 99 Kč.

Užší výběr 

Supermarket ovšem bude oproti Tescu nabízet výrazně menší výběr zboží. „iTesco má dnes přes 20 tisíc položek a třeba v Lidlu jich najdete asi 3 tisíce. My se chceme pohybovat na úrovní menších retailerů, to znamená, že jich budeme mít výrazně víc než třeba v Žabce a podobně jako v Lidlu – ale s výrazně větší kvalitou zboží,“ vysvětluje Čupr. 

„Myslím, že si člověk nepotřebuje vybírat třeba z dvaceti toaletních papírů nebo nepotřebuje osm druhů červených paprik. Pokud to někdo řeší, bude myslím stejně nakupovat offline, protože si to potřebuje osahat,“ dodává. 

DameJidlo.cz Supermarket startuje zatím jen v Praze, do budoucna se ale má rozšířit i do dalších měst, kde má Makro pobočky. V současné době jde o třináct velkoobchodních center (tři jsou v Praze, následuje Brno, Hradec Králové, České Budějovice, Karlovy Vary, Liberec, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem, Zlín a menší drive-in sklady v Jihlavě a Chomutově). 


Autor: iTesco.cz

Konkurenční Tesco rozváží z celkem devíti obchodů v Praze, Brně, Mladé Boleslavi, Kladně, Kolíně a Hradci Králové - mapa pokrytí pochází z jeho webu

Služba bude do provozu nabíhat postupně a Damejidlo bude ze začátku počet zákazníků regulovat prostřednictvím pozvánek. „Samozřejmě nejsme připraveni hned od startu zvládat škálu třeba stovky objednávek denně. Takže budeme postupně od pěti, deseti objednávek denně zkoušet, co naše logistika zvládne, a postupně to navyšovat,“ říká Čupr. 

O pozvánky se zájemci mohli hlásit na propagační stránce služby, za tři týdny se podle Čupra sešlo asi 10 tisíc e-mailů.

Do dvou hodin

Opatrný start je nutný i vzhledem k tomu, že Supermarket slibuje doručování nákupu do dvou hodin od objednávky. Nejde přitom o snadný logistický úkol. Konkurenční Tesco vytížení svých dodávek reguluje cenou, která se liší podle času, na který si nákup objednáte (nejlevnější je od pondělí do středy mezi 12:00 a 19:00). A pak také tím, že po vyčerpání kapacity v konkrétní době už další rezervace neumožňuje. Zejména v Praze se tak často stává, že jsou časy doručení zaplněné na dlouho dopředu. 

Čupr ale věří, že jeho firma doručování do dvou hodin zvládne i v problematickém pražském provozu: „Máme takové zkušenosti s rozvozem jídla, že si můžeme dovolit to slíbit. Nebude to samozřejmě na minutu, počítáme vždycky s nějakou rezervou – třeba hodinu a tři čtvrtě plus minus deset minut. Náš sklad je v blízkosti centra Prahy, takže dokážeme docela dobře odhadnout, kdy máme objednávky expedovat,“ říká. 

Nákupy přitom budou rozvážet stejné dodávky, které dnes rozvážejí objednávky DameJidlo.cz. Firma je jen dovybaví chlazením, aby potraviny cestou neutrpěly. A na rozdíl od doručování z restaurací nebude pro nákupy používat kurýry na skútrech.

Žádné speciální zacházení 

Zboží pro jednotlivé objednávky budou v prodejně Makra ručně do košíků nakládat zaměstnanci DameJidlo.cz Supermarketu. „Ono to ani jinak moc nejde. Logistika funguje všude na světě podobně. Někde ji dělají roboti, ale ani Amazon ještě není tak daleko, že by ji měl celou robotizovanou. A ne vždycky je to dobré – zvlášť když třeba vybíráte zeleninu, potřebujete k tomu lidské oko,“ vysvětluje Čupr. 

DameJidlo.cz nemá s Makrem vyjednáno žádné speciální partnerství či zacházení a zboží kupuje za stejných podmínek, za jakých je kupují všichni ostatní. „Tím, že odebíráme velká balení, se můžeme dostat i na velmi dobrou cenu,“ podotýká Čupr. 

Má to ale i své háčky: „Samozřejmě umožníme zákazníkovi koupit si třeba tři Tatranky, ale my jich musíme koupit dvacet čtyři. Těch zbylých dvacet jedna pak bude u nás na skladě a budeme je dál prodávat. Věříme, že máme sortiment naplánovaný tak, že by se měl rychle točit,“ dodává Čupr. 

Hlavním důvodem, proč bude potraviny rozvážet právě z tohoto velkoobchodního řetězce, je podle něj ochota Makra zkoušet něco nového. „Naše spolupráce zatím probíhá velmi nadstandardně, protože Makro ve službě cítí potenciál. Jiní hráči na trhu o rozvozech mluví roky, a zatím nic nespustili – příkladem je třeba Ahold, který v zahraničí rozvozy běžně provozuje a u nás pořád není nic vidět,“ říká Čupr.

Makro je ale narozdíl od Aholdu velkoobchod, podobnou vstřícnost ke svým odběratelům má v podstatě „v popisu práce“ a obdobně se chová ke všem svým zákazníkům. S DameJidlo.cz si navíc nekonkuruje, soustředí se totiž pouze na firemní klientelu.

„Do budoucna se nebráníme spolupráci s dalšími řetězci,“ podotýká Čupr. Stejně nevylučuje, že se prodávaný sortiment časem rozšíří – vzhledem ke spojení s DameJidlo.cz ale potraviny zůstanou hlavním artiklem.

Tisíc objednávek denně

Službu DameJidlo.cz provozuje firma Pizzatime, ve které drží 64% podíl společnost Slevomat Ventures, 20 % si formálně ponechal bývalý majitel firmy Adam Kurzok (na podíl ovšem existuje opce nových vlastníků) a 16 % vlastní Čuprova investiční společnost bizthusiasm, registrovaná v Nizozemí. 

UX DAy - tip 2

Investice nutná k rozjezdu Supermarketu podle Čupra nebyla příliš vysoká. „Tu největší část – logistiku – jsme už měli postavenou. Ke spuštění jsme potřebovali řádově malé stovky tisíc. Výhoda také je, že už máme vybudovanou bázi klientů z DameJidlo.cz, nezačínáme na zelené louce,“ popisuje. 

A jaké cíle si pro novou službu stanovil? „Myslím, že zajímavé to začne být při přibližně sto objednávkách denně. Ambice samozřejmě máme násobně vyšší, rádi bychom se dostali k pěti stům nebo tisíci objednávek denně. Ale k tomu nedojde dřív než příští rok,“ dodává.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).