Dámské weby na české síti

V minulém díle našeho miniseriálu jsme ukázali rozdíly vnímání informací u žen a mužů a zmínili dva servery, které tohoto rozdílu využívají. Dnes se budeme zabývat výběrem webů určených specificky pro ženy - na českém Internetu jich je bezpočet. Jak vypadají a co nabízejí? Čím se navzájem liší? Jsou opravdu navrženy pro ženy?

Existují rozdíly mezi vnímáním informací ženami a muži, jak jsme si ostatně již vysvětlili v minulém díle tohoto seriálu. Běžná média, včetně těch elektronických, tyto rozdíly reflektují, ale málokdy je obsah a forma poskytovaných dat upravována zvláště některému z pohlaví. To ale neznamená, že by na Internetu neexistovala média určená speciálně některému z nich. Podobně jako v trafice, můžeme se i na webu setkat s ryze mužskými či ženskými časopisy. Nejde přitom jen o periodika, o kterých bychom mohli říct, že jsou stylová, ale i ta ryze praktická. Jestliže platí lživé, ale hluboce zažité klišé o tom, že Internet je ryze mužskou záležitostí, podívejme se nyní na to, jak vypadá na českém webu „trh“ ženských časopisů. Tedy online periodik, která jsou určena výhradně něžnějšímu pohlaví. Pojďme se podívat, co nabízejí a jak vypadají. Webům pro ženy se Lupa věnovala již v roce 2002 v rubrice Pod lupou, proto pokud se o téma zajímáte více, přečtěte si i tento článek.

Babinet

Babinet není ani tak samotným ženským časopisem, jako spíše rozcestníkem. Tak jako o českém uživatelském webu můžeme směle říci, že jeho nejznámějším výchozím bodem je Seznam, nebo o webu obecně, že mnoho uživatelů začíná serverem Yahoo, je Babinet jakýmsi pomyslným centrem českého webu pro ženy. Jeho základní částí je katalog odkazů zapracovaný do kategorií. Těch základních je deset a pokrývají poměrně široké spektrum témat uzpůsobených pro své návštěvnice. Najdeme zde tedy zdraví, módu, rodinu, domácnost, styl, krásu, cestování, ale také kariéru či společnost. Každá z kategorií obsahuje subkategorie, které lze otevírat z prostředí hlavní stránky serveru.

Kromě katalogu najdeme na titulní stránce Babinetu také tématické odkazy, například na různé poradny, další časopisy či oblíbené služby (zajímavá je sekce „Zeptejte se mužů“). Server funguje kromě jiného jako časopis, a proto obsahuje různé články. Zajímavostí je, že obsah mohou posíláním svých příspěvků do sekce článků obohacovat samy čtenářky. Kromě článků na serveru najdeme i koutek pro poezii. Zajímavou sekcí serveru je „denní menu“, tedy sloupek, který pro každý den obsahuje několik samostatných sekcí, například o vhodném šperku, vůni, oblečení, umění a podobně.

Na Babinetu, stejně jako na jakémkoliv jiném portálovém serveru, nechybí služby jako odkaz na freemail (Seznam), datum, aktuální svátek nebo vtip. Nechybí samozřejmě vyhledávání, které lze provádět v rámci Babinetu, ale také na českém i slovenském Seznamu a v Google.

Babinet je, jak to ostatně můžeme říct o mnoha jiných podobných serverech, stránka velmi barevná. Jednotlivé sekce, respektive komponenty stránek, jsou rozděleny – jak je to v současnosti oblíbené – do menších uzavřených částí – boxíků. Mají různou barvu stejně jako nadpisy kategorií a způsobují tak, že web jako celek působí velmi pestrobarevným dojmem. To není na škodu, protože v barevném obsahu se návštěvník velmi dobře orientuje a přechody nejsou nikde takové, aby vadily.

Pokud se o weby pro ženy zajímáte, je Babinet dobrým výchozím bodem. Obsahuje množství tématických odkazů, ale hlavně je ukázkou webu pro ženy a dívky optimalizovaného. To ukazuje typ obsažených informací, tématické vrstvy, design a další prvky, pro něž můžeme právě tento server spolehlivě určit jako základ pro další porovnávání. Nedostatkem (a oprávněnou výtkou) na adresu obsahu a jeho rozložení může být, že určité typy informací (rodina, móda) jsou ženám předhazovány na základě askripce muži, nikoliv zájmu samotných žen. To ale není v našich silách posoudit.

Victorie

1724

Victorie je web, který tvrdí, že je nejen pro ženy, ale i jejich muže… a vlastně všechny ostatní. Nevěřte mu. Obsah je totiž typický a je určen především ženám. Jeho základem je elektronický magazín s články rozdělenými do 14 základních kategorií. Na jejich čele se nachází hubnutí, následuje zdravá výživa, kosmetika, horoskopy. Na konci seznamu najdeme styling a zdraví jako takové. Rozložení témat odpovídá zcela očekávaným návštěvnicím, podobně jako zobrazovaná reklama – převážně na kosmetiku a podobné zboží či služby. Další podstatnou částí serveru jsou diskuze, poradny a seznamka.

Design Victorie a její rozložení odpovídá užší formě webového magazínu. Autoři vsadili na výrazné barevné provedení s převahou odstínů žluté a červené barvy. Jednotlivé textové části – tedy články – jsou kromě svých titulků a perexů zvýrazněny obrázky, konkrétními i stylovými. To pravděpodobně s úspěchem přitahuje pozornost čtenářek, ale snižuje počet článků, které mohou být zobrazeny najednou. U článků jsou důležitým prvkem komentáře, a tedy, jako i u jiných ženských webů, možnost interakce mezi čtenářkami a serverem (čtenářkami navzájem). To je patrné zejména v sekci poraden, nicméně milou možností pro nejednu čtenářku bude i ICQ na šéfredaktorku s ukazatelem jejího online stavu.

Victorie je spíše stylovým webem pro ženy než komplexním serverem, ač by se jím tento projekt určitě rád stal. Svým designem připomíná koncepci staré verze časopisu Novinky z doby, kdy jej dělal samotný Seznam, nicméně účel plní dokonale.

Choco!ate

1725

Webová čokoláda plná grafiky. Tématy je móda, hairstyling, nákupní horečka, zajímavosti, „kam zajít“, filmy a hudba. Kdyby se hairstyling změnil v technologii a móda v auta, mohl by tento server být směle stylovým časopisem pro muže. Právě jim totiž daleko spíše vyhovuje tento typ serveru. Design čokolády se nese v čokoládových barvách, k článkům jsou přidávány, stejně tak jako v předchozím případě, na úrovni anotací obrázky, které se je snaží vystihnout a zaujmout čtenáře. Na titulní stránce najdeme celkem čtyři akcentovaná témata (jedno velké, tři menší), nechybí odkazy na doporučené servery a vyhledávání.

Články na choco!ate lze hodnotit, možnosti komunikace čtenářek jsou ale mnohem menší než v přdechozích případech. To opět ukazuje na přepracování stylového mužského serveru na stylový ženský (web provozuje stejná firma jako populární protějšek 4men.cz). Těžko říci, zda čtenářkám vyhovuje styl tohoto časopisu více, než tomu bylo v předchozích případech, osobně bych si tipnul, že nikoliv.

Salon

1726

Žlutou fackou bychom mohli ve stručnosti označit design tohoto serveru. Pro ženské weby je typické použití teplých a světlých barev, nicméně autoři tohoto serveru se rozhodli na smysly návštěvnic zaútočit opravdu intenzivně, a nesmírně křiklavý design jejich dílka je toho dokladem. Jinak ale Salon nepřichází s ničím zajímavým ani podnětným. Design je až na onu barvu velmi strohý a jakoby neodpovídal očekávaným návštěvnicím. Obsah webu je strukturován do kategorií pokrývajících společnost, módu, kosmetiku a další témata, která můžeme označit pro ženy za typická. Články lze známkovat, dopisovat k nim reakce. Položkou, kterou bychom u časopisu určeného ženám nečekali, je motoristická rubrika (Autosalon), i když název serveru si o ni přímo říká. Vzhledem k tomu, že klišé o nechutenství a neporozumění vozidlům je ženám také často jen podsouváno, lze ale předpokládat, že si tato část najde své fanynky (a konec konců možná i fanoušky). Celkově bychom ovšem mohli říct, že Salon patří mezi méně povedené weby určené něžnému pohlaví.


Intermezzo: Témata pro ženy

Rodina, jídlo, děti, móda, vlasy, hubnutí, styl, doplňky, psychologie, příběhy. Víte, co mají tato témata společného? Jsou typicky ženská. Ne že by muže nezajímala, ale nejčastěji je najdeme právě v ženských časopisech. Jak je to možné? Jednak a především jsou ženám připisována. Kromě toho je jako podstatná dostávají již jako děti v období své socializace (vrůstání do společnosti). Neexistuje objektivní důvod pro to, aby si malí chlapci hráli s autíčky a holčičky s panenkami, nosili modré/růžové oblečky, nicméně kvůli působení společenského tlaku a tradice tomu tak je. V důsledku toho se servery pro ženy klišovitě drží uvedených témat a s výjimkou automobilistické rubriky serveru Salon od nich nelze čekat nic jiného. Vnímání informací je věc biologická, nicméně tématická struktura serverů je dána právě jejich společenským prvkem, snad s výjimkou toho, že ženy jsou z principu více komunikativní než muži. Typicky „mužské“ weby jsou jejich zrcadlovým obrazem.


Žena.cz

1727

I kdyby tento server neměl nic co nabídnout, zůstalo by mu jeho dokonalé doménové jméno. Dá se předpokládat, že většina žen při hledání vhodného časopisu pro své zájmy metodou zadání náhodné adresy začala právě u tohoto projektu, spadajícího pod portál Centrum. A jak jeho počin vypadá?

V centru pozornosti Centra se nachází vždy aktuální článek s nějakým zajímavým problémem (na obrázku právě o erotických obrázcích). Na levé straně se nachází navigace, výběr mezi „standardními“ rubrikami a „speciály“. Stejným způsobem jsou rozděleny články i na zbytku titulní stránky. Najdeme zde i nezbytnou diskuzi čtenářek, praktické i zajímavé novinky, anketu, recepty. Design je podle očekávání barevný, barvy jsou vybrány tak, aby ve čtenářkách evokovaly pozitivní emoce a především – na rozdíl od předchozího webu – nezpůsobují ani při delším pozorování bolest očí. Články jsou uvozovány opět obrázky a rozděleny v rámci standardních rubrik do kategorií pokrývajících především zdravotní, praktickou a stylovou problematiku, přičemž jednotlivé rubriky se rozdělením článků i navigací po otevření dělí na další podkategorie (vzhledem k použitému designu může být však takové rozdělení pro některé čtenáře/ky matoucí).

Žena nabízí zajímavý obsah v nevtíravé, ale pravděpodobně poměrně účinné podobě. Komunikace mezi serverem a čtenářkami není akcentována tak jako u jiných, ale je přítomna a server je promyšlený, včetně například vyhledávání v jeho rámci a dále na celém Centru. Server Žena.cz obsahuje odkazy do dalších projektů stejného portálu, ale nikoliv na jiné časopisy. Je tedy zřejmé, že Centrum své pracně získané čtenářky jen tak pustit nehodlá.

Marianne

1728

Podtitulem tohoto serveru je že „život začíná ve třiceti“, což současně velmi pregnantním způsobem říká, jakým čtenářkám je elektronická verze stejnojmenného klasického – tedy tištěného – časopisu určena. Web umožňuje čtenářům snadno si vybrat barevné téma (implicitně je zelené). Rozložení informací navigace / články / ankety, služby odpovídá standardu, ale na první pohled může být z čistě grafických důvodů poněkud matoucí.

Content

Pokud jde o obsahovou skladbu, web je vytvořen jako komplement tištěného časopisu, což se projevuje v něm často projevuje. Tématicky se Marianne soustředí na otázku vztahů, zdraví, krásy, módy, zdraví a velmi podstatným je odkaz na již výše popsaný server Žena portálu Centrum.cz. Marianne patří mezi lépe komunikující servery. Obsahuje rubriku fóra s tématickými celky, do kterých je možné přispívat, server nabízí zasílání newsletteru. Pokud bychom jej měli brát skutečně jen jako komplement tištěného média, pak je v této oblasti velice zdařilým.

Množství serverů pro ženy je na českém a samozřejmě světovém webu mnohonásobně větší. (za zmínku stojí například Žena.atlas.cz či Dáma.cz) Snažili jsme se ukázat na takové, které stojí za pozornost. Je možné, že čtenáře respektive čtenářky zaujmou zcela jiné servery, nebo zcela jiné vlastnosti. Ostatně v příštím díle našeho miniseriálu o webech pro ženy a se ženami se jich na to zeptáme.

Anketa

Navštěvujete některý z uvedených webů?

22 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 3. 2009 15:54
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »