Hlavní navigace

Daniel Dočekal: Po smrti cookies si online svět rozdělí velké firmy

Daniel Dočekal 15. 10. 2013

Cookies, značky ukládané do prohlížečů, jsou čím dál tím méně použitelné. A usilovné hledání náhrady? Přinese zřejmě něco ještě horšího.

Před několika lety se Evropská Unie rozhodla, že cookies jsou zlo a přišla s nesmyslným sušenkovým zákonem. Začalo se řešit to, zda cookies (sušenky) čeká konec a jak dopadne inzerce a měření návštěvnosti

Apple mezitím v mobilních telefonech a tabletech potlačil cookies „třetích stran“ a velké internetové firmy se stihly pohádat ohledně „do-not-track“. Ve výsledku vše nějak tak vyšumělo do ztracena, nebo zůstala jenom stopa, která nic neřeší, ničemu nepomáhá a vůbec k ničemu není.

Jisté je to, že cookies jsou problém. Někde nefungují, lidé je často mažou (a dělají to čím dál tím více), nedokážouí identifikovat člověka, ale pouze jednotlivé prohlížeče, a s příchodem mobilů a tabletů jsou stále problematičtější (zejména u tabletů, kdy jeden tablet používá běžně více lidí a cookies mají pořád stejné). Není tedy asi příliš divu, že Google i Microsoft chtějí cookies nahradit něčím, co by jim umožnilo ještě lépe sledovat uživatele a ještě lépe jim dodávat reklamu. Pochopitelně zejména s ohledem na již zmíněná mobilní zařízení.

Permanentní přihlášení

Microsoft i Google mají v tomto ohledu poměrně unikátní pozici. Po mnoha letech usilovného budování navzájem provázaných služeb jsou jejich uživatelé prakticky neustále „přihlášení“ – ať už používají Gmail, Hotmail/Office365 nebo cokoliv jiného. Spolu s Facebookem, Applem a Amazonem patří Microsoft i Google k zásadním poskytovatelům online identit – zejména takových, které jsou prakticky perzistentní a neustále přítomné.

Pro Microsoft je náhrada cookies důležitá i s ohledem na další vývoj – počítače, nyní mobily a tablety, během pár měsíců záplava nových XBboxů (u Googlu a dalších ještě navíc přidejte televize). Technické řešení je zatím nejasné, ale je nasnadě, kudy se asi bude vydávat – identifikátor zařízení, tedy něco jako byl donedávna existující identifikátor zařízení od Apple (z bezpečnostních důvodů nahrazený jiným identifikátorem, který slouží právě a hlavně „inzerci“).

Řešení Microsoftu, ale i všech ostatních, bude samozřejmě muset vyhovět požadavkům na ochranu soukromí, takže případné využití „identifikátoru zařízení“ bude možné odmítnout. Stejně jako je bude velmi pravděpodobně možné změnit (stejně jako je tomu u Applu). 

Paradoxně tak smrt cookies přinese jejich zmrtvýchvstání v jiné podobě. Ta ale bude mít zásadní rozdíl – data uživatelů bude vždy vlastnit jedna konkrétní společnosti (Microsoft, Google), zatímco cookies prozatím „nevlastní“ nikdo.

POZNÁMKA: Google/Apple/atd AdID je označované jako „anonymní identifikátor“. Jak dlouho ale podobné označení může vydržet, když se cokoliv, co se na Internetu „anonymně identifikuje“, dříve či později rozhodně stane identifikátorem zcela konkrétní osoby?

Rozdělený online svět

Poměrně jistá je také další věc: aby bylo možné uživatele identifikovat napříč různorodými zařízeními, bude stále více nutné se „přihlašovat“ (identifikovat). Ale to stejně děláme už teď: v prohlížeči jsme přihlášení ke Googlu, v mobilech/tabletech s Androidem také, v iPadu/iPhone k Applu, na Xboxu, prohlížeči či Windows Phone k identitě u Microsoftu.

Nahrazení cookies „inzertními identifikátory“ několika velkých společnosti ale bude znamenat, že inzerenti (a další firmy) se velmi snadno stanou ještě více „rukojmími“ těchto gigantů. A je více než zřejmé, že smluvní podmínky a otázky finančních kompenzací nabízejí řadu velmi atraktivních možností.

Náhrada cookies bude mít stále jeden zásadní problém, který se bude po smrti tradičních cookies projevovat ještě více – svět se rozdělí na několik částí podle toho, u koho je který člověk majoritně „zařazen“ podle své identifikace. 

Velcí hráči si tak 2,4 miliardy internetových uživatelů rozdělí nebývalou měrou. Toto rozdělení přitom může zahrnovat i důsledky, které si dnes ještě plně neuvědomujeme: například politický vliv. Protože kam myslíte, že se podějí stovky milionů uživatelů z Číny? A kdo o ně bude nejvíce bojovat?

Našli jste v článku chybu?

15. 10. 2013 12:10

b (neregistrovaný)

a jsi si skutecne jisty, ze je ten rezim vazne anonymni? nebo se ridis tim, ze co je psano je pravda?

15. 10. 2013 10:52

Naprosto souhlasím s nastíněnou budoucností, bohužel... Nejhorší na tom je, že i když bude každý mít možnost odmítnout, kolik lidí to opravdu udělá? Závislost na službách typu FB nebo komplexu služeb Google je nyní tak velká, že lidi bez mrknutí oka odsouhlasí cokoliv..... Mimo jiné, lidem vadí NSA a programy typu PRISM, a že je USA může špehovat, ale zamýšlí se někdo na velkým bratrem Googlem nebo Microsoftem či FaceBookem? Proč lidem vadí, že o jejich data mají zájem vlády, ale nevadí jim, že …

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?