Daniel Grunt: Jyxo pro nás bylo výhodnější investice než Atlas

Ředitel Internetu TV Nova hodnotí Atlas jako prázdnou bublinu, zatímco Jyxo má Nově přinést tým vývojářů a zajímavou platformu blogů. S návštěvností TN.cz jsou zástupci Novy spokojení a připravují spuštění druhého portálu, zaměřeného na zábavu a podporu úspěšných seriálů.

reklama

Asi nelze začít jiným dotazem než na aktuální událost – akvizici Jyxa. Co vás vedlo k tomu zajímat se právě o tuto firmu a jak dlouho jste o její získání usilovali?

Daniel Grunt (DG): Zájem o Jyxo byl v Nově ještě předtím, než jsem do ní nastoupil. Pokud vím, tak vedení CME, konkrétně Petr Dvořák, se s Michalem Illichem v této věci bavil už déle než tři čtvrtě roku. Když jsem na přelomu roku přišel do Novy, byl jsem u rozhodování, zda budeme v jednáních s Jyxem pokračovat, stejně jako když se rozhodovalo, jestli vstoupíme do Atlasu či ne. Já jsem prosazoval názor, že do Atlasu bychom neměli jít, protože by šlo o investici, která by nám přinesla pouze problémy, ale Jyxo jsem jednoznačně podpořil. A to z několika důvodů: za prvé kvůli návštěvnosti, za druhé proto, že jsme koupili hotový tým odborníků, kteří mají vypracovanou metodiku práce a slušné výsledky.

Daniel Grunt
Daniel Grunt
  • Ředitel Internetu TV Nova a ostatních interaktivních služeb.
  • V roce 2006 působil jako Multimedia Business Manager společnosti Nokia.
  • V letech 2002 – 2006 pracoval pro portál Centrum.cz: nejprve jako marketingový ředitel, později zastával funkci Portal Director a byl členem Board of Directors.
  • 2000 – 2002 byl projektový a produktový manažer společnosti T-Soft s.r.o.

Máte jistotu, že tito odborníci budou chtít pokračovat v práci pro nového majitele?

DG: Takovou jistotu nemáte nikdy. Když jsme však s lidmi z Jyxa komunikovali, nenastala u nich žádná obava, že by k nim přicházel nějaký démon. Kromě toho je důležité říci, že tito lidé budou nadále pracovat na stejných projektech. My proto nyní nabíráme další lidi, kteří budou dělat na projektech pro Novu.

Pavel Krbec (PK): Důležité je říci, že v tomto případě nedochází k žádnému střetu kultur, jako se stalo u Centra a Atlasu. Technologie, které používá CME, jsou založeny na Linuxu stejně jako u Jyxa, tudíž nemůže nastat situace jako s Odpojeni.cz, kdy se střetly světy Microsoftu a Linuxu.

DG: Máme výhodu, že teprve vytváříme tým nezpravodajského obsahu, který bude stejně velký jako stávající tým zpravodajský (cca 60 lidí). Proto tu teprve vzniká vnitřní kultura, což je výhoda i pro tým Michala Illicha, protože ji mohou sami ovlivnit.

Pavel Krbec
Pavel Krbec
  • Product Internet Department Manager ve společnosti CET 21.
  • Do Novy přišel ze společnosti NetCentrum, kde působil jako Senior Product Manager.
  • 6 let pracoval jako výzkumník v IBM.
  • Doktorát získal na Matematicko-fyzikální fakultě UK v oboru zpracování přirozeného jazyka.

Kritéria, které jste zmiňoval u volby Jyxa – návštěvnost a hotový tým lidí – ovšem splňoval i Atlas.

DG: Když jsem byl ještě v Centru, několikrát jsme zvažovali možnost Atlas koupit. S Ondřejem Tomkem jsme se ale vždy shodli, že to pro nás nemá smysl. Z mého pohledu je Atlas dlouhodobě prázdná bublina. Výborně se sice nastartovali a hodně jim pomohla spolupráce s Microsoftem, která ale když skončila, tak se Atlas nikam dál nerozvíjel. Je-li Atlas portál, tak nejdůležitější služby by měly být e-mail, vyhledávání a třeba home page. Na e-mail však chodí řádově desetitisíce lidí denně, vyhledávání se používá ještě méně a na home page lidé chodili, protože to měli nastavené od Microsoftu. Navíc měl Atlas slabý marketing a jeho značka byla nedefinovaná a rozbředlá. Značka Atlas by se musela znovu uchopit a usadit na trh. Produktový tým z mého pohledu nepřišel s ničím novým, Atlas vždy jen kopíroval Seznam a Centrum. Navíc by došlo ke střetu kultur ve vývoji, jako se stalo po spojení s Centrem.

Říkáte, že lidé v Jyxu budou pokračovat na svých projektech. Znamená to, že bude pokračovat spolupráce s Telefónikou O2 a se Seznamem?

DG: My to samozřejmě podporujeme. Jednak je to pro Jyxo zajímavý zdroj příjmů, jednak to umožňuje zrychlovat vývoj. Pokud nastane ve spolupráci problém, tak jedině na straně těchto partnerů. Těm může teoreticky může vadit, že jim technologie nedodává nezávislá firma Jyxo, ale Nova, která ohlašuje, že chce do Internetu razantně vstoupit.

Vy tak každopádně máte přístup k zajímavým statistikám a datům o svých konkurentech.

DG: Já osobně ne, po Michalu Illichovi jsem to nevyžadoval a upřímně řečeno ani nevím, jestli k nim má přístup on.

Jaká bude pozice Michala Illicha v TV Nova?

DG: Bude šéfem vývoje. V řídící struktuře to konkrétně vypadá tak, že generálním ředitelem je Petr Dvořák, kterému se zodpovídám já jako šéf Internetu, pode mnou je Pavel Krbec jako produktový šéf a na stejné úrovni s ním bude Michal Illich, který bude zastřešovat veškerý vývoj internetových služeb.

Nezpravodajský obsah má přijít na řadu na podzim. Jakou konkrétní podobu bude mít?

PK: Půjde o to, co můžete očekávat od televize Nova. Naším vzorem jsou servery jako ABC.com – dáme lidem možnost maximální podpory televizních seriálů, o kterých víme, že jsou úspěšné. Vyzkoušeli jsme si, že když dáme jejich divákům možnost vstoupit na Internet, rádi toho využijí.

DG: My to nazýváme obecně jako zábavní portál, ale jeho jádro bude tvořit obsah, který vlastní televize Nova. Ta se před několika lety podle mne správně zaměřila na vlastní produkci seriálů. Toho můžeme využít a produkční televizní týmy spojit s lidmi z internetové sekce, takže výsledkem mohou být např. fotky, videa a rozhovory ze zákulisí, blogy osobností či scénáristů a režisérů. Do budoucna chceme určitě lidem dát možnost ovlivňovat děj seriálů.

U Ulice už takovou možnost nabízíte. Půjde o podobný model?

PK: Určitě chceme jít tímto směrem. Zatím jsme si spíše testovali reakci diváků. Rád bych k tomu řekl, že v případě TN.cz jsme vstupovali do obsazeného trhu, zatímco u takovéhoto portálu budeme prakticky od začátku jedničkou.

Propojení televize a Internetu však naráží na nutnost provést několik kroků a úkonů, které nemusí být pro diváka pohodlné. Máte nějak otestováno či prozkoumáno, je-li to pro úspěch projektu nebezpečné?

DG: Žádné studie na toto téma jsme nenašli, ale z case studies Fox či NBC víme, že potenciál je zde v tomto ohledu značný. Já tomu osobně věřím a musím říci, že zmiňované propojení jednoho dílu Ulice s Internetem fungoval výborně. V jedné hodině nám na Internet přišlo několik desítek tisíc lidí, a to na základě jediné upoutávky typu „můžete jít na web XY, kde je hlasování“. Do budoucna to samozřejmě budeme dělat mnohem sofistikovaněji. Televize Nova má spoustu dat, díky kterým víme, jací lidé se dívají na Ordinaci v růžové zahradě či na Ulici, víme, kolik lidí se dívá na Lost apod.

PK: Nakonec zrovna v Křišťálové Lupě bodoval jeden z amatérských webů, zaměřených právě na Lost. Přitom právě tento web musí mít podle mne problém s porušením copyrightu, kdežto my můžeme hrát vůči producentům férovou hru, protože my si ten obsah koupíme.

Podobným způsobem tedy budete podporovat nejen vlastní seriály, ale i zahraniční?

DG: Je to náš záměr. Velké vydavatelské značky mají ohledně Internetu značná očekávání a vyžadují značné vysoké plnění, jsme ale s nimi v jednáních a věřím, že dojdeme k uspokojivému výsledku. I bez takto získané tvorby jsme však schopni vytvořit bohatý obsah.

Lze podle vás říci, že reakce diváků na upoutávky v seriálech je výraznější než u televizních no­vin?

DG: Takto to podle mne dělit nejde. Důležité je nabídnout jim na druhé obrazovce nějakou přidanou hodnotu. Před dvěma lety televize Nova lákala diváky na adresu Nova.cz, ale tehdy to ještě nefungovalo, protože lidé tam nic nenacházeli. Jestliže nyní řeknete „máme video pádu artisty Berouska“, tak diváci na Internet přijdou, protože vědí, proč.

Ohledně čísel návštěvníků, kteří na TN.cz chodí na základě televizních novin, panuje v odborné komunitě trochu nejasná situace. Daniel Dočekal tvrdí, že podle jeho zdrojů jde o velice málo lidí, vy tvrdíte opak. Bylo by možné prozradit některé konkrétní příklady s přesnějšími čis­ly?

DG: Vždy záleží na síle anonce, kterou použijete. V případě zprávy o panu Berouskovi šlo o přibližně 40 000 návštěvníků v průběhu jedné hodiny. Ta vlna má samozřejmě určitý doběh, protože ne všichni se přijdou podívat na web okamžitě. Z mého pohledu je to hodně dobrý výsledek.

Jakým způsobem nyní prodáváte reklamu na TN.cz? Nabízíte ji společně s televizní?

DG: Naši obchodníci sondují trh s balíčky reklamy, ale zatím prodáváme Internet samostatně. Video reklama se prodává na počet shlédnutí.

Dostaly se k vám po třech týdnech provozu nějaké reakce inzerentů v tom smyslu, že nechtěli svoji reklamu vedle některého typu obsahu?

DG: Zatím o takové reakci nevím. Podle mne je pro zadavatele důležité, že jeho reklamu shlédne mnoho lidí. Díky tomu, že např. forma reklamy před videem je nová, tak na ni také hodně lidí kliká.

Na TN.cz jste od počátku nezavedli žádné upozornění na obsah nevhodný pro děti. Budete na tomto stavu něco měnit?

DG: Náš pohled na práci s obsahem se vyvíjí a bude vyvíjet, a to na základě podnětů jak od našich uživatelů, tak i našich právníků. Náš obsah jako takový však není pornografie. Pokud bychom to pak vzali do důsledků, pak weby jako Blesk.cz či Bleskově.cz by musely mít disclaimer u každé Dívky dne.

Reakce však byly tak silné, že donutily například skupinu poslanců zabývat se možností regulace obsahu na Internetu, RRTV také zkoumá, zda upoutávky v televizi na TN.cz neporušují zákon. Počítali jste s takto silnou odevzou?

DG: Já jsem ji vcelku očekával a do značné míry se to podobá tomu, když jsme s Romanem Gallem spouštěli Aktuálně.cz. Tehdy jsme vstoupili na trh s něčím novým, s video zpravodajstvím z ČT 24. Jakmile si toho všimla konkurence, podala na RRTV a ČT stížnosti, že jde o nekalou konkurenci, když veřejnoprávní televize dodává obsah soukromému subjektu. Ve skutečnosti jej mohli odebírat také, ale nenapadlo je to.

To stejné je nyní případ stížnosti RRTV na naše upoutávky v televizi. Já si ale také nestěžuji, že MF Dnes propaguje iDnes. Média se zkrátka propojují a nemá smysl se tomu bránit.

V odborných kruzích se také často objevují dohady nad výší deklarované investice Novy do Internetu. Co všechno vlastně oněch 100 milionů korun zahrnují?

DG: Zahrnují hlavně vybudování týmu, neboli mzdové náklady pro 60 zaměstnanců. Stejný počet by měl vytvářet nezpravodajskou část. Pokud jde o rozpočet celé internetové divize na letošní rok, jde o desítky milionů korun.

Od počátku jste ohlašovali cíl stát se trojkou českého Internetu, ne vždy ale bylo jasné, zda by mělo jít pouze o výsledek TN.cz, nebo i druhého, zábavního webu. Jak to tedy je?

DG: Jde o cíl pro všechny naše weby dohromady. Management CME samozřejmě nezajímá, kolika službami dosáhneme požadované pozice na trhu. Každopádně tyto cíle jsme oznamovali s vědomím, že jich budeme muset dosáhnout i třeba bez Blog.cz, pokud se jej nepodaří získat.

A jste si jistí, že byste byli trojkou i bez něj?

PK: To už teď asi nezjistíme, ale podle mne bychom to dokázali.

DG: Já skutečně velmi věřím tomu zábavnímu portálu, už kvůli propojení s televizí. U TN.cz samozřejmě po velmi silném prvním týdnu, který byl podpořen masivní reklamou, návštěvnost o něco klesla, ale jestliže se pohybujeme kolem 100 000 lidí denně, tak je to na projekt, který běží tři týdny, neskutečný výsledek. Během léta nás samozřejmě budou „odborníci“ znovu kritizovat, že čísla klesají (což je trend na celém Internetu), ale po prázdninách budeme znovu růst. Musím říci, že v prvním měsíci jsem se 100 000 lidmi nepočítal. Bez akvizice Jyxa bychom se do první trojky dostali v průběhu dvou let určitě.

Plánujete také další akvizice?

DG: Stále zkoumáme trh, jestli by se nám některý subjekt hodil – ať už svojí návštěvností, nebo platformou, která by pro nás byla zajímavá. V tuto chvíli zde ale takový subjekt nevidím. Český Internet je bohužel specifický s tím, že zde za poslední dva tři roky nikdo nepřišel s novou či zajímavou službou nebo technologií.

Koho vlastně na webu vnímáte jako svoji konkurenci?

DG: iDnes či Novinky pro tn.cz. Aktuálně už jsme přeskočili.

PK: Pokud se pod Aktuálně započítává i Stahuj.cz, tak je těžké vnímat je jako naši konkurenci.

DG: Z hlediska cílových skupin se budeme přetahovat s iDnes a Novinkami, Aktuálně se stáčí směrem k názorům a komentářům, což koresponduje s tím, že jeho čísla už tolik nerostou.

Oba jste před svým příchodem do Novy působili v Centru. Jak dnes vnímáte události, které se kolem něj dějí, jako je třeba spojování s Atlasem?

DG: Jak jsem zmiňoval, u úvah o nákupu Atlasu jsem byl také a vždy jsme dospěli k názoru, že se nám nevyplatí. Nevím, proč Pavel Mucha koupil Atlas, nejspíš proto, aby rychle vyskočili v návštěvnosti. Je otázka, jestli to bude ze střednědobého a dlouhodobého pohledu nějaká pomoc, Atlas už teď neporoste. Odpojeno.cz je naprosto logická reakce a proběhla by, i kdyby Centrum řídil kdokoliv jiný. Došlo ke střetu kultur, bylo celkem jasné, že platforma Atlasu prohraje. Z Centra jsem odcházel v lednu 2006 a dlouho mi bylo líto, co se s ním děje – od té doby jsem neviděl žádnou jejich novou službu. Dnes už se na to dívám bez emocí.

newsletter_lupa

       

PK: Mně je Centra občas líto, ale teď je naší povinností udržovat v chodu lokomotivu, kterou jsme rozjeli na Nově, a to, že během cesty přejedeme Centrum, pro nás sice může být nepříjemné, ale udělat to musíme.

Děkuji za rozhovor.

Anketa

Jste pravidelnými návštěvníky tn.cz?

       

Aleš Miklík

Aleš Miklík

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »

       
88 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 6. 2008 20:59

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem