Jenže jsou případy, kdy podáváte (např. stavebním) úřadům jako přílohu třeba plánky, fotografie, výpisy z katastru a tak. Někdy právě i ty dokumenty typu plná moc s ověřeným podpisem, výpis s kolkem a kulatým razítkem, rozsudek soudu s razítkem - bude jí umět úřad konvertovat a poslat s tím, že bude i elektronická kopie mít platnost originálu? Protože doma si sice nascanuju plnou moc, ale také si jí můžu celou v Gimpu vyrobit. No a jestli tohle půjde, bude to strašně, ale strašně zneužitelné. Čím více míst (třeba těch Czechpointů - těch jsou tisíce), tím více lidí, kteří mohou selhat a zapojit se do nějakého podvodu. Bohužel, má zkušenost třeba s ověřováním listin, je katastrofální. Člověk tam potká naprosté pedanty (podepiště se mi do knihy, a ještě a ještě a 8x, protože se mi nezdá váš podpis úplně stejný, jako na dokumentu), ale i ignoranty a lemply (nesešití kopie vícestránkové smlouvy po podpisu, o rok špatné datum /kopie listina tak byla ověřena rok před vlastním vznikem/ a tak).
No, především jsou ty schránky určené pro elektronickou komunikaci, tzn. posílání čistě nepapírových věcí. Se skenováním a tiskem se sice počítá a částky jsem viděl v materiálech, co byly na školení, ale už si je nepamatuji. Hromadně posílat nepůjde - musíte přesně specifikovat, komu to posíláte.
Z me zkusenosti kdyz soudu dorucite elektronicky nejakou listinu, tak tam je vas overeny podpis, takze tim se resi "overene podpisy". Pokud nascanujete listinu a poslete ji, byt' i digitalne podepsanou, to uredni overeni ztraci vyznamne na hodnote, vlastne jej lze jen pouzit k dalsimu dokazovani, kdy by se vyzadal original ci dotazala organizace, ktera leglizaci provedla.
To same kolkovane vypisy z OR/KN/..., tam je to podobne - po nascanovani ztraci svoji autoritativni hodnotu.
Co Vám zodpovědět umím je to, že zákon v současnosti nezná možnost konverze dokumentu doma na skeneru a do 1.7.2009 se to na 99,999% nezmění. Takže zneužitelné to takto snadně nebude, ale zase to nebude pohodlné. Dovedu si představit, že by zvláštní zákon pro nějaké banálně nebo aspoň méně důležité přílohy umožnil naskenování doma s tím, že budete odpovídat za konverzi Vy sám (pod sankcí trestního práva atp.), ale zatím to takto není a nelze.
Budete muset zajít na CzechPOINT a požádat si o autorizovanou konverzi z listinné do elektronické podoby, nebo z elektronické do papírové.
Selhat na CzechPOINTu někdo jistě může. Ale to může někdo selhat i při běžné současné vidimaci nebo legalizaci. Původně vidimaci (kopie) nebo legalizaci (podpisy) prováděly pouze notářské kanceláře (ne notáři sami, ale jejich asistenti, úředníci), ale nechtělo se jim to dělat, byly u nich fronty, tak se zavedla ověřovací místa na úřadech. Na to navázaly CzechPOINTy ...
Co když přijdu jako nepodnikající fyzická osoba - dobrovolný "schránkař" na CzechPoint a budu chtít poslat nějakému úřadu 50 barevných stran informací? To to tam budou pracovníci scanovat a pak jako zaplatím kolik? Jako za transakci nebo 50 transakcí? A když mi jako odpověď přijde třeba 200 stran informací, to mi je tam budou schopni vytisknout? Za kolik? A když obešlu všechny majitele "státních" schránek (půjde zvolit takové příjemce snadno a hromadně?), že chci třeba podle zákona 106/1999 vědět, jestli prošla obsluha školením, kdy se tak stalo a kolik na něj vynaložili? Pravda, mohl bych napsat nebo zavolat na infolinku, ale již několikrát přišla na mé dotazy odpověď, že to se teď ještě neví.