No odpověď je že jí jako fyzická osoba používate nemusíte. Pak už je to horší, mailem zadarmo to úřadu asi nepošlete, málokterý úřad se s Vámi bude oficiálně (bez Vašeho certifikátu) bavit. No a za desetikorunu doporučený dopis taky nepošlete....
To oznámení cizinecké policie je zapsáno typickou úředně-policejní češtinou, že člověk musí chvíli přemýšlet vo co go. Dá se předpokládat že příslušný inšpektor při psaní tohoto dopisu odečítal datumy minule odeslaných dopisů ze záznamů ve spisové službě (viz ono předvolán 18.12, předvolán 8.1.) no a tam se pochopitelně dočetl "8.1. - ISDS, schránka nenalezena, odesláno Českou poštou", takže to opsal v přesném znění.
Opačný výklad, tedy že by předávaly zásilky do druhého útvaru, a ten vracel ty které nemají DS , by byl na palici, vzhledem k tomu že 99,99 fyzických osob datovou schránku nemá. A vlastně vzhledem k tomu že většina klientů Cizinecké policie jsou cizinci, které ani DS mít nemohou (což se týkalo i daného adresáta), tak mnohem víc...
No ona je otázka, jestli úředníkům opravdu děláte "pakárnu".Oni totiž běhat na poštu a platit 30Kč za stránku nemusí. Zákon stanoví že úřady si mohou sami pro své účely "z moci úřední" provádět konverze sami.
Druhá věc je, jestli oni si ty výkresy opravdu musí tisknout. Hádám že si je uloží na disk a maximálně (kdo ví jestli) při projednávání Vašeho případu promítnou na obrazovce. Takové otázky jako nějaká expirace je asi netrápí. A pak Vás úředně vyzvou, aby jste jim dané dokumenty zaslal znova :):):)A Vy, protože patrně potřebujete aby Vám úřad vyhověl (vydal nějaké potvrzení, povolení), tak......
On ten šmejd systém nerozlišuje důvod revokace certifikátu (možná kompromitace nebo běžný zneplatnění právě třeba po odchodu jen z toho důvodu, aby nemohl být použit na podepisování POTOM)?
To je jak ode zdi ke zdi. Jednou je úplně jedno platnost podpisu (včetně integrity), a podruhý zas někdo zapomene na fluktuaci pracovníků. To tam musej bejt odborníci jak noha.
Navíc instruktážní videa bez zmínky o bezpečnosti nebo DEBILNÍ ukázka, jak opravdu, ale opravdu bezpečně neinstalovat certifikát.
nevím jestli jste to zaznamenali, ale je zde také problém s certifikační autoritou Ministerstva spravedlnosti, která není uznávanou certifikační autoritou, a přeci z některých soudů prochází datovou schránkou desítky dokumentů podepsaných právě takovými vlastními certifikáty justice, které nemají žádnou právní váhu.. podobně neplatné dokumenty se vyskytují i v insolvenčním rejstříku ve sbírkách listin atp.,
zdá se že, nás s e-podpisy čekají v budoucnu pěkné soudní spory
Koukam na tu fakturu na 70,- a rikam si, nejsou nahodou sluzby CP osvobozeny od DPH? nebo jsou DS vyjimka?
Jeste me napadlo ze CP je vlastne jen "spravce" DS, ale "majitel" je nekdo jiny ne? MV?
Tak treba SUKL, posila lekarnam info o stahovani leciv z trhu atd. Driv postou, dnes DS. Fikce doruceni 10 dni? Nepouzitelne, na notifikaci nepoznam jestli jde o dulezitou zpravu SUKL nebo nejakej vyblitek jinyho uradu.
Kéž by DS měly jednoduchou funkci Fwd, není nad to, když vám jako úřadu přijde DS, která nepatří Vám - odmítnout to nejde, odesílatel si myslí, jak to správně doručil ... Co mě však jako právníka a úředníka děsí nejvíce je, co se stane s rozhodnutím, které jsem dnes odeslal prostřednictvím DS, a pak třeba dospěji k závěru, že veřejná správa je opravdu zabiják kreativity a přestoupím do soukromé sféry? Můj certifikát samozřejmě skončí. Co si s mým rozhodnutím účastník počne? Na czechpointu mu to nezkonvertují, jediné řešení je postup dle správního řádu a vyžádání si stejnopisu papírového přímo na úřadě.
Pane Peterko, velký dík za Vaše články k DS, je smutné, že články, které měl psát někdo pověřený z veřejné správy (nejlépe ten, kdo ten nesmysl vymyslel a ještě hůře realizoval), píše "soukromník". Technické detaily se časem odstraní, právní otázky v plné nahotě teprve vyplavou, a obávám se, že to bude stát stát spoustu peněz. Ještě jednou velký dík za osvětu.
A představte si, že B) je správně. Posílám doklady na Policii docela často, takže vím jak to funguje. A ani to nejde jinak, protože DS má jen Krajské ředitelství, které to pak (nějak) rozesílá na své Okresní/Místní pracoviště. A stejně to funguje naopak, tedy když jednotlivá pracoviště komunikují s námi. Odesilatel je vždy Krajské ředitelství.
A aby v tom byl ještě větší zmatek,tak tu vlastně máme Cizinecké policie dvě. Ta první má DS jen v Praze. Ta 2. je tzv. skupina pro povolování pobytu, a ta DS spadá pod Krajská ředitelství.
> ne vsechny pravnicke osoby jsou dostatecne pravnicke
Obecne pravnicke osoby nemusi mit datove schranky. Zakon to (AFAIK) dava za povinnost jen pravnickym osobam zapsanym v obchodním rejstříku. Tam obvykle neziskove organizace (at uz obcanska sdruzeni, nebo treba zminena fakultni nemocnice) obvykle nejsou.
Pan kolego, ten, kdo to vymyslel, ridil a realizoval je znam. A mohu Vas ujistit, ze jsou mu "obycjeni obcane" - jako jsme my dva - naprosto a totalne u (_|_)
Ve specifikaci z 22. 1. 2010 je tento problém konečně osvětlen. Co je ale do nebe volající, je, že stávající bordel kodifikovali a odůvodnili to tím, že „Portál (rozuměj 602XML Filler) se tak chová“. Tady je vidět, jak soukromá firma mává s celým státním aparátem.
Posílal jsem Finančnímu úřadu Praha 10 dotaz prostřednictvím datové schránky, da mají jedno naše starší daňové přiznání. Když odpověď 14 dní nepřišla, poslal jsem e-mail na podatelnu. Za 2 dni jsem měl odpověď v e-mailu.
Za což patrně může samotná definice přenosu dokumentu přes DS. Jinak řečeno, na to aby Vám někdo napsal reply do mailu, to je skutečně jednoduchá činnost na pár minut.
Ale, pokud to nemají zautomatizované přes e-podatelnu , tak postup při kterém napřed napíši dokument, pak ho buď vytisknou , naskenují do PDFka, nebo ho vygenerují z editoru do PDFka ,pak aby k tomu někdo připojil certifikát, následně si Vás vyhledají v datových schránkách a onen soubor k tomu přiloží, je lahůdka pro počítačového maniaka, ale pro úředníka to může být pár perně strávených dní s IT podporou.:):)
Jenže když mi ta samá dáma z berňáku psala přes datovou schránku, abych jí v jiném případě dodal nějakou odpověď, tak to vyžadovala papírově nebo přes datovou schránku pod velkou pokutou. To jsem jako něco míň než ona, nebo mám snad méně práce? Nebo předpokládá, že jsem o hodně chytřejší než ona?
Zksute se zeptat někoho jiného, než mluvního ministerstva nebo samotné ministrině, která má evidentně na starosti jiné věci ....
V článku chybí třebas zmínka o policii jako takové - celá policie měla ještě na podzim zřízenu JEDNU DS, a bylo naprosto nereálné v silách jednoho člověka (víc se jich do DS v jeden okamžik nemůže připojit) číst a roztřiďovat ty tisíce zpráv denně, které policie jako celek v ČR dostává = DS u policie ještě na podzim nefungovaly. Nevím, jak teď.
Ono webove hledatko v 'obchodnim restriku' nehleda jenom v obchodnim restriku, ale take v nadacnim rejstriku a v rejstriku obecne prospesnych spolecnosti. Po rozkliknuti uvudite, v jakem rejstriku dana organizace skutecne je (a ze zminene nadace a o.p.s. v obchodnim rejstriku nejsou).
Pokud má jeden subjekt (jeden úřad - OVM) více datových schránek, je místně příslušné podání platné do kterékoliv z nich. Je pak jejich věcí, pokud něco zabloudí, jakým mechanismem si to přepinknou. Čili více schránek pomůže, ale občas i tak vznikne problém.
Jiný problém je pokud naopak "jedna" firma je veskutečnosti třeba 14 právnických subjektů a ty sídlí na jedné a té samé adrese v témže baráku. (Setkal jsem se s takovou). Tam sice byli "hodní" a došlou zprávu si sami předali, leč úředníkovi jsem musel sdělit, že to mohl rovnou poslat emailem. Žadnou validní doručenku tím nezískal a ta správná firma nic oficiálně nepřevzala.
Nejen, že se mažou, ale nelze je ani uložit jako došlé zprávy. Ukládá se pouze obálka bez příloh a nazývají to "doručenka". Takže po čase stejně nevíte, na jaké dokumenty doručenka byla.
Rodné číslo nelze v ISDS použít, protože rodné číslo nemá v e-govermentu co dělat = sprosté slovo .-). Proto je tam jen datum narození a i to je citlivý údaj, který musí úředník vždy znovu a znovu prověřovat (neukládá se v agendě). Takže je velká pravděpodobnost, že se splete.
Baba na soudu mohla mít adresu vytištěnou na dokumentu a pokud ho správně složila, byla v okýnku na obálce. Nebo se tisknou obálky s agendou. U DS musí stále a stále dokola vyhledávat a to i toho, koho už jednou vyhledala. Strojové hledání končí většinou neúspěšně, resp. nikdo ho neriskne bez kontroly, pokud záleží na doručení.
Co se týká otec a syn, tak doručení jiné osobě je legislativní problém, protože jiná osoba (v domě máme několik Novákových) nemusí vůbec chtít komunikovat a hlavně si v pohodě přečte předvolání, na které nechce reflekltovat a pak u soudu řekne - to jste mne neposlali, tam máte podpis někoho jiného. Ale ten problém platí jak pro listinou poštu tak i pro posílání přes ISDS. Akorát u ISDS je omyl pravděpodobnější.
Kubo Turku, to je jen popis reálného stavu, dosti výstižně napsaný. Ty sis to snad ani pořádně nepřečetl, event. ses nesnažil porozumět obsahu, a tak jsi plácl svou předpojatost do příspěvku.
Rád byc se podělil o výsledky z nmého malého pokusu:
K datové schránce se lze přihlašovat s využitím přístupových údajů oprávněné osoby.
Přihlašovací údaje tvoří standardně id oprávněné osoby a heslo.
V rámci jedné datové schránky je možné mít pouze jednu oprávněnou osobu danného jména a příjmení (a data narození)
To znamená, že člověk k datové schránce nemůže mít více účtů. To je pro spoustu aplikací nevýhodné.
Já na to například narazil tehdy, když jsem potřeboval testovat přístup do DS přes webservice. Tehdy jsem si říkal,
že by se hodil další uživatelský účet bez práva odesílat zprávy. Ve firmě jsem sám a získávat přístupové údaje tak,
že budu prosit někoho jiného, aby se zaregistroval, vyzvedl na poště obálku s loginem a heslem a
pak mi to všechno odevzdal, je poněkud složité. Provedl jsem následující test. Zažádal jsem o vydání přístupových údajů
pro další oprávněnou osobu a při vyplňování formuláře jsem uvedl své vlastní jméno s pozměněným znakem.
Asi by stačilo vynechat diakritiku, ale zkusil jsem to vostřeji a místo posledního písmenka v mém jméně jsem dal otazník.
Sežralo to. Jako kontaktní adresu jsem fiktivní adresu ve vedlejší ulici, abych věděl kam zajít na poštu.
Po pár týdnech jsem si zkusil vyzvednout přístupové údaje. Bohužel na poště nebyly. Zkusil jsem tedy czechpoint.
Tam jsem si nechal zneplatnit stavejici (fiktivni) pristupove udaje a vydat nove. Povedlo se a o par minut pozdeji
jsem jiz prostrednictvim emailu obdrzel heslo k fiktivnímu účtu.
To že se na czechpointu podepisuju na formulář, kde je zkomolené jméno, tamní pracovnici nevadilo (ve fontu, když jsem vyplňoval formulář mi to
tak nepřišlo, ale po vytištění to bylo do očí bijící).
Po té půlhodině tápání v systému byla jen ráda, že jí čumím do monitoru a radím na co má kliknout.
Nyní mám tedy dvoje přístupové údaje. Jedny s plným oprávněním vlastníka datové schránky, druhé s oprávněními,
která si mohu nastavit. Oboje na mé jméno.
To je taky zajímavá varianta. Nepochybuji o tom, že systém umožňuje jednu osobu vícekrát u datové schránky. Bouhužel ale webové rozhraní to nedovolí zadat a vyřve vás, že zadaná osoba už tam je. (přes ws jsem to nezkoušel) V pořadí, kdy druhá osoba byla vytvořena jiným kanálem to zřejmě nevadilo. To by skoro nahrávalo tomu, že přes ws to zadat půjde. Vyzkouším to. Tři uživatelé jsou sice rozmar, ale ... Jdu psát obslužnej program :-)
Zaslání na špatnou adresu se děje naprosto běžně. Problém není v rodném čísle, ale v pozornosti odesílatelů - když psala baba na soudu adresu na obálku těžko se mohla splést. Teď když si adresu vybírá ze seznamu, snadno se uklikne.
Do firmy mi chodí sem tam taky špatná pošta a na mou osobní DS taky.
Osobně identifikaci podle jména a adresy chápu - odpovídá to léta používanému způsobu.
Problém to samozřejmě bude pro ty co se jmenujou stejně jako jejich otec a tak. Tam to bude sranda, pac dosud si proste predali obalku podle toho, komu to patrilo. DZ si budou blbě preposilat. :-)
Aha, takže když nestihnu konvertovat do expirace podpisového certifikátu, tak mám místo platného dokumentu vlastně jen nějaký soubor s nezávazným obsahem.
Pěkně děkuji, kodokoliv může chtít pochybovat o něm (i když jsem ho konvertovat vlastně nepotřeboval).
A konverze 30 Kč za stránku, to je úspora pro koho? Často je v dokumentech (PDF) několik prázdných stránek. I za ty se tvrdě platí, jsou přece součástí originálního dokumentu.
Navíc nevím, proč bych je měl používat. Buď to pošlu mailem zadarmo nebo strčim do obálky a za desetikorunu pošlu poštou. Schránku máme na sámošce a je otevřená 24 hodin denně.
Je rozdil zda "46% procent respondentů ve veřejné správě si myslí, že datové schránky jsou smysluplné" a "46% procent respondentů si myslí, že datové schránky jsou smysluplné". Tak jak to je?
Jinak si myslim, ze datove schranky budou totalni pruser. Nejsem zadnej technickej odbornik na netu, presto myslim, ze zvladnu jsem tak v 90% percentilu gramotnosti. Kdybych se mel stourat v datovych schrankach, tak mi to zabere fakt hodne moc casu a buhvijestli bych fakt pochopil ten bordel v certifikatech a lhutach kdy mam co udelat.
Co ale pak ti lide, co pouzivaji net treba jiz 5-10 let a stale nevedi ani co je priloha v emailu a forward? Budete si mozna tukat na hlavu, ale myslim, ze 50% lidi tyhle dve operace fakt nezvladne. Jak pak maji zvladnout datove schranky? Hlavou zed jeste nikdo neprorazil. Tipuju, ze do roka ci dvou budou datove schranky dobrovolne i pro pravnicke osoby a zvolna umrou.
No já jako úředník jsem překvapen tímto vysokým procentem, ve svém okolí nevidím nikoho, kdo by z DS byl nadšen. Na svém oddělení (8 podřízených) jsem měl do spuštění DS stav lidí akorát, kolísání mezi padáním na hubu a vytížeností, jak by měla být, rozhodně jsme se neflákali. Po zavedení DS mi chybí člověk, kterého samozřejmě nedostanu - neskutečná časová náročnost na hledání adresáta. Absurdně žertovná je komunikace se zástupci pojišťoven, které mají zřízenu jednu DS na centrále v Praze, co jsme dříve vyřídili přímo s okresní pobočkou, nyní jde přes Prahu.
To posílání dokumentu podepsaného el. značkou samozřejmě ze zákona nelze. Pokud dokument má být podpesán příslušným šéfem nebo referentem, tak musí být podepsán i el. podpisem této osoby. El. značka k tomu vůbec určená není.
Adresáti vám poděkují, pokud budou chtít došlé dokumenty autorizovaně konvertovat.
At se na me nikdo nezlobi, ale datove schranky nas neskutecne vytaci.
Dneska jsem napriklad zjistil, ze se mi smazaly odeslane datove zpravy z rijna, takze nemame jediny doklad o odeslani zprav uradum.
Asi jsme neco prehledli, ale nechali jsme se ovlivnit informaci, ktera se zobrazuje hned v uvodu:
Lhůta pro uchování doručených zpráv
je 90 dnů ode dne doručení do datové
schránky.
Nikde se ale nepise o odeslanych zpravach?
volali jsme tedy na podporu, kde mi pani arogante sdelila, ze mame smulu (s urcitou davkou radosti). a ze je to v podminkach, ze se zpravy mazou.
rekl jsem ji,ze by mohla byt minimalne trochu ochotnejsi, kdyz se jedna o novou vec a vsichni se ucime.
Při pořízení DS pro soukromou osobu mi přišlo nezvyklé, že úřad k žádosti o DS vyžaduje pouze jméno a adresu a nikoliv identifikátor, jako je rodné číslo.
A moje obavy se potvrdily, když mi v DS přistálo rozhodnutí soudu s poučením o odvolání na nějakého jmenovce z úplně jiného kraje.
Dobrý večer, omluvte mou nevědomost, ale co opravňuje tak vysoké částky za zprávy, zmíněné v článku? Vzhledem k funkčnosti (nemožnost číst staré zprávy po několika měsících, absence některých funkcí aj.) mi připadá, že je to jeden velký tunel... 15 kč za přeposlání e-mailu, byť je to e-mail s elektronickým podpisem...? Ono je to stejně drahé jako fyzické doručení dopisu, se kterým musí pošta nejprve přes republiku a pak přímo do mé poštovní schránky...? Nechápu. Běžná e-mailová schránka je zdarma a umí toho víc, samozřejmě kromě podpisu..
když zmiňujete počet zpráv.... není to prostě to číslo co je ID zprávy?
a když už je řeč o formátech. moc se byvím tím, co by úřad dělal, kdybych jim poslal PDFko zamcene proti tisku. nebo takovy .odt soubor, ktery v tech specifikacich je taky..
Ono už to začíná teď. Došel mi dokument asi před dvěma měsíci a minulý týden jsem si ho chtěl konvertovat. jelikož to už probíhalo po novém systému a úřednice, která dokument vydávala z uřadu k 31.12.09 odešla, její centrifikát byl zneplatněn.
na druhou stranu já zase dělám "pakárnu" úředníkům, protože jim posílým pomocí DS výkresy... :-D
Kdo tohle vymyslel, měl by už viset!
Tady bude hlavně problém, že zaměstnanci používají více certifikátů najednou a nejsou schopni (a nedivím se jim) rozeznat, zda použili ten správný. U nás mají jen ještě komerční certifikát pro přístup na Czechpoint a i přes školení se pletou a pletou (vizuálně je to špatně rozlišitelné).
Ideální by bylo, aby podpisový prostředek (třeba Acrobat reader) znal jen ty správné kořenové certifikáty. Snad to jde nějak nastavit, aby nepoužíval instalované ve windows. Experimentálně jsem zatím úspěšný nebyl.
Problém je dokonce i opačný, kdy úředník na Czechpointu ověřuje el. podpis v Acrobat readeru a tedy může uznat podle své "dovednoti" i nesprávný certifikát. Nemluvím o případu kdy dokonce schválně chce. I tady by se hodilo nějaké jiné ověření, nemluvě o nemožnosti prověřit externí podpis.
Zatím tu nejsou ty soudní spory, ale naštvané firmy, které uspějí s konverí až u šestého Czechpointu nebo se doví (a sami u PC to také nedovedou poznat!), že dokument doručený do datové schránky je nepoužitelný a dožadují po úřadu nové dodání. Případné nepříjemné důsledky pro obě strany zatím přecházím. Ale jaképak budou platit termíny doručení, když někdo prohlásí, že dostal jen něco nezávazného.
V tomto spolu nejsme ve sporu, sám mám problém, když vidím, jak se někde dělá a někde je pohoda a klídek na SKS (snídaně, kafíčko, s*aní), ale podle tabulek berou stejně. A ten kdo nedělá, tak má mimořádnou schopnost odůvodnit, že je nepostradatelný, na to ten, kdo opravdu dělá, čas nemá. Ale pokud vyhážete půlku úředníků, aniž by se "zmenšil" stát, tedy aby se přestaly dělat nesmyslné agendy, které zákonodárce vymyslel, tak se nakonec stane to, že ti schopní (a věřte, i ve veřejné správě se najdou) odejdou, a zůstanou neschopní blbci. Ve finále tak bude stát poskytovat ještě horší služby, než poskytuje dnes.
Rozhodně jsem viděl případ, kdy tatáž osoba měla k jedné schránce 2 přístupy s různým ID - jeden jí byl zřízen na žádost (z rozhraní ISDS) coby administrátorovi a druhý automaticky, protože se mezitím též stala oprávněnou osobou. Takže jsem přesvědčen, že i bez manipulace se jménem více účtů ke schránce existovat může.
* v definici WebServices pristupu do DS nejakej sikula z SW602 co "taky umi" anglicky prelozil "delivery date" jako datum dodani (do ISDS) a datum doruceni jako "accpetance date". Ted musime prekontrolovat vsechny zpravy co k nam dorazily stahnout znova a opravit data doruceni.
* ISDS ma sice naplanovane vypadky (ctvrtecni noci tak jednou za mesic), ale treba ted o vikendu si udelali jen tak pro nic zanic vypadek. Samozrejme ze pres WebServices se to nepozna, ty vam zacnou najednou vyhazovat nesmyslne chyby, protoze na vas dotaz pres WebServices odpovi presmerovanim na html stranku s textem "mame planovanou odstavku"
* zabava s "neaktivnima" schrankama. Pri startu DS mely napr. Katastr(of)alni urady jednu DS na krajske pracoviste, pak pridelaly schranky jednotlivym okresnim pracovistim, ale zatim nejsou aktivni. Pry casem budou.
* ne vsechny pravnicke osoby jsou dostatecne pravnicke, nektere jsou malo a tak schranku nemaji. Napr. Fakultni nemocnice Brno :-)
* problemy se jmeny souboru odeslanych v DZ. Dle dokumentace WebServices rozhrani se k souboru dodava mime-type a popis souboru. Nikde neni ale receno ze ten popis musi mit koncovku souboru (napr. ".pdf"), a pokud tomu tak neni tak ISDS vrati velmi kryptickou chybu.
Navic se jmeny souboru obsahujicich ruzne znaky (lomitka, cestinu, zavorky apod.) maji problemy prijemci kteri nepouzivaji 602plnic - napr. Outlook connector.
* problemy s el.podpisy - na nekterych uradech jsou skoleni ze v pdf musi byt el. podpis urednika, ale my je posilame s el. znackou naseho systemu (ze zakona lze). Nu a urednici nam je aktivne posilaji zpet ze je to neplatne ;-).
Ale jinak jsou DS fajn - od zari doted na nich (a na konverzi z moci uredni) dela jeden vyvojar skoro fulltime (misto aby delal novou funkcnost), a co se pouzitim DS usetri na postovnem to se provari na novych lidech ktere jsme museli vzit ;-)