Hlavní navigace

David Hác: budoucnost online videa je v profesionálním obsahu

20. 2. 2008
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Ředitel projektu N-joy.cz vidí slabá místa dnešních videoserverů v nedokonalém vyhledávání a slabém obsahu, generovaném uživateli. Na N-joy by proto měl do budoucna přibýt profesionální obsah, doplněný dalšími informacemi. Pouhé spojení s velkým portálem nestačí, naráží David Hác na spolupráci Streamu se Seznamem.

Naposledy jsme spolu dělali rozhovor přesně před rokem. Tehdy jste říkal, že nám brzy poskytnete zajímavé statistiky o tom, jak lidé objevují N-joy a houfně tam nahrávají videa. Jak to tedy dopadlo?

Z našeho pohledu jsou to zajímavá čísla, z hlediska globálního pohledu jsou čísla ještě malá. Pokud se podíváme na N-joy jako takový, tak za loňský rok jsme naservírovali do českého Internetu přes 100 TB videoobsahu. To je myslím dobrý výsledek.

Na začátku byl nárůst pozvolný, protože jsme nedělali žádné marketingové kampaně. Lidé si server našli prostřednictvím virální cesty. Dostali jsme se na stabilní úroveň, kdy na Internet servírujeme měsíčně kolem 20 TB a více než milion videí.

S návštěvností jsme spokojeni

Nicméně nejste v NetMonitoru, takže se ta čísla nedají dost dobře porovnávat s ostatními. Proč vlastně nejste veřejně auditovaní?

Zastáváme názor, že u serverů našeho typu by bylo až neetické zveřejňovat počty pageview, protože u nás je to o videoobsahu. A samozřejmě bychom pak byli dost velicí.

David Hác

David Hác

  • Studoval VŠDS v Žilině, poté pracoval jako programátor v Armádě České republiky.
  • V roce 1996 spoluzakládal společnost Pegas, datové komunikace, kde vykonával pozici obchodního ředitele.
  • V minulosti pracoval ve společnostech Cisco Systems, Euroweb Czech Republic a Tiscali Telekomunikace Česká republika.
  • V roce 2005 inicioval vznik společnosti FunPower, kde zastává funkci ředitele.
  • Je ženatý a otec dvou dětí. Ve volném čase rád hraje squash, lyžuje nebo se věnuje amatérskému fotografování.
  • Je členem odborné poroty ankety Křišťálová Lupa.

Nejde jen o pageview, ale spíš o reálné uživatele.

Přesně tak. Čekáme, až se dokončí metodika SPIRu pro měření videoobsahu a snažíme se do tohoto procesu aktivně vstupovat společně s ostatními klíčovými hráči na trhu v oblasti videa. Podle informací, které mám, by měla být už velmi brzy k dispozici schválená metodika. Pak samozřejmě do NetMonitoru půjdeme. Kdo v něm totiž na trhu není, má tak trošku problém.

A čísla reálných uživatelů už můžete zveřejnit?

Máme statistiky, které nepočítají reálné uživatele, my počítáme unikátní IP. Tam se momentálně pohybujeme na úrovni 110 tisíc měsíčně.

Jde o interní statistiky, nebo je to nějaký známý měřicí systém – Google Analytics, Navrcholu, Toplist nebo něco podobného?

Hostujeme u Active 24, využíváme tedy jejich statistik.

Je to návštěvnost, se kterou jste spokojeni?

Vzhledem k tomu, že jsme a stále se pokládáme za start-up, odpovídá návštěvnost tomu, kde se N-joy nachází. Návštěvnost nicméně neustále roste a na letošní rok máme připraveny aktivity, kterými ji chceme signifikantně zvýšit.

Kolik je těch návštěvníků, co si přehrají vaše videa přes embedded player na jiném webu?

Dohromady jde o 250 000 uživatelů měsíčně. Na unikátní IP adresu měsíčně připadá šest až sedm zhlédnutí videa. Pokud se podíváme na embedded player, tam jde o zhruba dvě až tři videa.

Uvažujete o podobném spojení s portálem, jako má Stream se Seznamem?

Určitě uvažujeme o partnerství s nějakým portálem. Nedávno bylo na homepage Atlasu publikováno jedno z našich starých videí, jeden z našich testů, kdy jsme otitulkovali video a pustili ho ven. Někdo z Atlasu ho našel a zvýšení návštěvnosti bylo velmi markantní.

Kolik lidí vám to přivedlo navíc?

Myslím, že průměrná denní návštěvnost se zvýšila asi šestinásobně.

Budete e snažit s Atlasem nebo jiným portálem domluvit, aby vám dali stálé místo?

Určitě s nimi budeme diskutovat. Řekněme, že portály jsou jedni z možných partnerů. Nerad bych to specifikoval.

Podíváte-li se na Stream, byli jsme dlouhodobě trochu pod nimi, ale udržovali jsme si relativně podobná čísla. V momentě, kdy se Stream dostal na Seznam a začal využívat jeho ohromného zázemí, návštěvnost se „seznamizovala“. Vylétla nahoru.

Na druhou stranu, když se podíváte do statistik, je vidět, že jenom spojení s velkým portálem nestačí. Myslím, že nejen u nás, ale obecně na světě se spousta videoserverů pere s návštěvností. Uživatelé jsou ve dvou skupinách: ti, kteří mají dostatek času a trpělivosti, aby procházeli videa, nacházeli ta pěkná a šířili je dál. Druhá skupina lidí dostane odkaz, jde na server, podívá se na jedno konkrétní video, ale server ani to prostředí pro ně není natolik atraktivní, aby tam zůstali nebo se vrátili a aby si server potom zadali přímo do prohlížeče.

Problémem video serverů je vyhledávání

Jakým způsobem si lze tyto lidi udržet, udělat z nich pravidelnější uživatele a věrné návštěvníky?

Zůstanu v obecné rovině. Je potřeba analyzovat příčinu, proč na server lidé přišli. Analyzovat důvod, proč na ten odkaz kliknuli. Zkusit jim naservírovat obsah v takové podobě a s takovými dalšími funkcemi, že je to natolik zaujme, že zůstanou. Když se podíváte napříč všemi nejznámějšími servery – YouTube, Daily Motion, N-joy, Stream, co vám všechny nabízejí?

Související videa.

Související videa, maximálně videa od stejného uživatele, komentáře ostatních uživatelů. Vžijte se do situace člověka, který nemá plnou aktivní zkušenost s videem. Je to něco, co by vás uchvátilo? Dovedete si na základě té jedné stránky představit, jak je YouTube rozsáhlý? Kolik videí je na N-joy? Co všechno vám N-joy může poskytnout? Asi ne. Cesta je identifikovat způsoby, jak lidé na server přicházejí. Zkusit zanalyzovat sociodemografická data, odkazy, zkusit si popsat uživatele. Ideální je, pokud dokážete přesvědčit uživatele, aby zkusil popsat sám sebe. Pak víte, jaký mu máte nabídnout obsah.

Víte, ona ta související videa tak trochu fungují a trochu ne. Jak je vlastně vyhledáváte? Přes klíčová slova, kategorie, souvislosti v názvech. Nicméně záleží jen na uživateli, který video nahrál, jestli je schopen popsat jej správně. U serverů, které používají tagování, záleží na tom, jestli jsou uživatelé ochotní to video otagovat, abyste byl schopen jej lépe zařadit a lépe pak popsat související. Myslím, že dodnes to na žádném serveru pořádně nefunguje. On je to hlubší problém. Když půjdeme ještě hlouběji: dělal jsem si analýzu vyhledávání videí. Zkusil jste si někdy sám pro sebe popsat proces, jak vyhledáváte video?

Zatím ne…

U videí máte v hlavě obrázek z videa, reklamy, co jste viděl. Snažíte se přiřadit k tomu obrázku klíčové slovo a popisujete ten děj, který si pamatujete. Na základě toho provedete syntézu. Vezmete klíčová slova a napíšete je do vyhledávače. Buď máte štěstí, že umíte dobře popisovat a video najdete, anebo trefíte bod, kde jste video schopen najít. Nebo to netrefíte a video nenajdete.

Je to přirozené myšlení, nebo je to důsledek toho, jak Internet a vyhledávací technologie ovlivnily, jak člověk myslí, přemýšlí a vyhledává?

Myslím, že přirozené je o obrazových informacích přemýšlet obrazově. Nedostatek ve vyhledávání na videoserverech vidím v tom, že nemáme obrazové vyhledávání. V tom jsou technologie stále omezené. S tímto problémem se potýká i YouTube.

YouTube má v tomto velkou výhodu v Googlu, kde pracují na vyhledávačích tak jako tak. Může to pro ně být laboratoř, kde si to mohou otestovat.

Naše možnosti a návštěvnost se s YouTube nedají porovnávat, ale pro lidi, kteří video na server nahrávají, je důležitější vědět, kolik lidí video shlédne. Kvůli nedokonalosti vyhledávacích technologií tak úplně nezáleží na tom, jakou má server návštěvnost, ale jak je video přístupné – tedy to, zda server dokáže najít cestu, jak vaše atraktivní nahrané video zpopularizovat.

Naším cílem na letošní rok je přejít z videoserveru na videoportál. V rámci této vize chceme připravit prostředí, aby se i vaše video bylo schopné uchytit a být daleko zajímavější.

V čem se liší videoserver a videoportál?

Pro mě v tom, že videoserver je trochu jednoúčelová platforma, kde máte video jako nosnou informaci a všechno je soustředěno okolo něj. To je dnes N-joy. Je tam video a nadstavbové služby, ale je jich málo. Dám jiný příklad, abych neodkrýval naše karty. Google pracuje na propojení Google Maps a YouTube, což už je pro mě portálová služba. Není to jen o videoobsahu, ale o vazbách mezi obsahy, o jednotlivých způsobech přístupu.

Nejde pak spíše o mashup?

Můžeme tomu tak říkat. My určitě chceme doplnit videa o více informací v textové podobě, v obrazových podobách. Další příklad: objevilo se u nás video, které prošlo všemi sdělovacími prostředky, o řidiči Volkswagenu Passat, který si jel koupit kupón. Video ukazuje, jak ten člověk, snad podnapilý, projel výlohou a zastavil se uvnitř benzínové stanice. Celou ji zdevastoval, šel k pultu a řekl: Chci dobíjecí kupón za 200. To je videosekvence. Videoserver umožňuje zveřejnit videosekvenci a krátký popis. Portál umožňuje udělat z toho story, příběh.

Pro nás je video nosné. Proto je zajímavé informace k videu hledat a doplňovat je. Pro zpravodajský server, kde je video doplňkové k jiné nosné informaci, to tak zajímavé není. Nechceme bojovat s velkými portály, spíše je doplňovat.

Nestojíme na jedné noze

Znali jsme vás jako dodavatele technologie, ale teď to vypadá, že budete spíš mediální firma, která bude dodávat obsah.

Máme dvě strany: B2C i B2B. B2C je N-joy a videopohlednice.cz. Přibudou další projekty, související přímo s videem. Pracujeme i na B2B řešení, kde hledáme partnery pro reklamu atd.

Budete hledat k onomu portálovému záměru další partnery, kteří vám budou dodávat přidanou hodnotu, nebo to budete dělat vlastními silami?

Jednat s partnery určitě budeme. Pokud se podíváte na obsah generovaný uživateli v České republice, není situace úplně optimální. Podíváme-li se na strukturu videí, mnohá jsou ukradená z různých zdrojů. Několikrát jsme už byli požádáni majiteli nebo zástupci majitelů autorských práv, abychom stáhli video, což jsme skutečně udělali.Vlastní tvorba na našem serveru je, ale není jí mnoho. A neosloví masy, nenadchne milion lidí. I my víme, že musíme, pokud chceme, aby byl portál atraktivní, hledat cesty, jak na něj přivést dostatečně atraktivní, pokud možno exkluzivní obsah.

Na druhou stranu si stále ještě nemyslíme, že by bylo nezbytně nutné vytvářet obsah sami. Jak je vidět na YouTube, je spousta atraktivního obsahu, který existuje. Podaří-li se domluvit s majiteli autorských práv, je pak velmi jednoduchá cesta, jak dostat obsah na web. Je to vlastně win-win-win strategie. Je spokojený uživatel, my, protože máme něco, co může uživatele nadchnout a spokojený je i majitel obsahu, protože mu to udělá reklamu. Vzhledem k povaze internetových serverů navíc není zapotřebí dávat na server kompletně celý obsah.

Zatím ale tento model optimálně nefunguje ani u YouTube a u Streamu, protože naráží na problémy s autorskými právy.

Je třeba dívat se na to tak, že obsah se pořád tvoří. A teď skončená stávka v Hollywoodu ukázala, že cesty dohody existují, a pakliže budou naši partneři vědět, jak uzavírat smlouvy a o co žádat, půjde to.

Buďme konkrétní. Už jste s některým producentem obsahu takto domluveni?

Jsme v jednání. A máme vytipovaný další obsah.

Říkáte, že jste stále start-up. Jste už profitabilní?

Jsme od začátku profitabilní. Částečně vyděláváme na N-joy, pronájmu technologií atd., částečně na dalších aktivitách firmy. Neříkám, že přímo N-joy by byl ziskový. Ale Fun Power jako vlastník tohoto projektu je firma, která je v černých číslech.

Mluvil jste o pronájmu technologií. Vybavuji si jen jedno vaše partnerství, s Tiscali, které snad ještě funguje…

To partnerství v podobě, jak ho asi znáte, už skončilo. TISCALI na nás ale stále odkazuje.

A další partnerství?

Máme dlouhodobě partnership s ITlevně. Rozvíjíme další.

Takže díky IT levně je Fun Power profitabilní?

Takhle bych to nespecifikoval. Pronájem technologií tvoří část příjmů. Podařilo se nám vydělávat i na reklamě. Typickým příkladem mohou být reklamní kampaně v podobě virálních videí, jako jsme dělali minulý rok pro firmu Baťa.

Virální videa a reklama

Jak takové virální video vyrábíte?

Někdy máme možnost promlouvat přímo do tvorby videí. Nemáme-li tu možnost, alespoň radíme, jak video umístit, jaká klíčová slova tam dát atd., aby bylo viditelné. Pokud existuje domluva a stojíme-li si za tím, že je to dobré video, umístíme jej do sekce Doporučujeme.

Na N-joy probíhají i klasické reklamní kampaně pomocí bannerů, ať už skyscrapery nebo bannery na homepage. Velmi zajímavý prvek je reklama v postscreenu, po přehrání videa. Je to velmi vděčný formát a má vysoký clickrate. To jsou možnosti přímo na N-joy a byly v loňském roce využívány.

Z hlediska reklamního produktu se jeví velmi úspěšně videopohlednice.cz – dceřiný projekt, kde jsme před Vánocemi realizovali velkou kampaň ve spolupráci s Telefónicou O2. Momentálně tam probíhá kampaň s firmou Swatch.

Kolik tak můžete oslovit lidí?

Videopohlednice jsme spustili 14 dní před Vánocemi a kampaň, která byla pro O2 (hlavní body byly vánoční a novoroční videopohlednice), oslovila za 14 dní 110 000 lidí. Dohromady bylo poslaných 170 000 pohlednic.

Jednou z cest pro zatraktivnění obsahu je totiž umocnění emoce. Když někomu posílám video, chci s ním sdílet emoci. Chci-li ji umocnit, nemělo by být video podáváno ve formě klasického videoportálu. Adaptovali jsme proto standardní formát, který na Internetu běhá delší dobu, což jsou klasické elektronické pohlednice.

Kolik lidí si vzhled videopohlednic mění a kolik jich nechává sponzorský motiv?

Lidé mohou motiv změnit, pokud chtějí. Obecně se sponzorská videa a motivy umisťují na čelních příčkách, ale nebývají první. Čísla mám, ale vzhledem k existujícím smlouvám o nich nemohu mluvit. Sponzoři, O2 i Swatch, jsou s průběhem kampaní spokojeni.

Jaký podíl lidí na N-joy nahrává vlastní videa?

Dá se říci, že zhruba 7 % návštěvníků nahraje na server video.

Odstraňujete na N-joy např. pornoobsah?

Ano.

Včera jsem tam jeden našel, byl hned na titulce.

Pokud tam včera byl, myslím, že už tam dnes není (pozn. aut.: video bylo odstraněno ještě během rozhovoru). Od začátku jsme se rozhodli, na rozdíl od služeb, které byly spuštěny později a pro získání návštěvnosti umísťují pornoobsah zdarma, touto cestou nejít a myslím, že je to správné. Pro servery našeho typu je to limitující, protože v momentu, kdy se tam tento obsah objeví, máte problém s reklamou a se sponzory. Když vidím na některém serveru pornovideo a vedle toho reklamu jedné z největších českých bank, trochu se divím marketingovému oddělení, že do toho jdou.

Sázíte na virál a na to, že si uživatelé dobrý obsah najdou. Plánujete i nějakou reklamu, propagační kampaň?

Určitě. Jedním z cílů pro letošní rok je i zlepšit marketingovou komunikaci, sebepropagaci, a to jak přímo, tak ve spolupráci s partnery.

Jaká je vaše cílová skupina? Stream říká, že pro něj je to každý návštěvník Seznamu.

Vzali to hodně zhurta. Už jsem říkal před rokem, že se nechceme omezovat nebo vymezovat na určité skupiny lidí, chceme být otevřený server. Ukazuje se, že z hlediska jednotlivých projektů, které máme, je N-joy atraktivnější pro mladší lidi, kdežto videopohlednice jsou využívány i mnohem staršími lidmi. Naše vize je dělat videoportál s dalšími službami. Nechceme se vymezovat na věkové skupiny, na muže ani na ženy, chceme oslovovat plnou internetovou základnu, kde jsou projekty směřované na mladší i starší lidi, na uživatele s menší znalostí Internetu (například jednoduché na úkor grafiky) i na uživatele, kteří s Internetem skutečně umí.

Vnímáte pak Stream jako svoji konkurenci?

Já Stream nevnímám jako konkurenci, protože jsme přece jen v jiných pozicích. Tam existuje jistá váha, přikládaná jejich vlastnímu obsahu, který tvoří. U nás, i když budeme mluvit o partnerství, je to obsah tvořený někým jiným. Bavíme-li se obecně o videu na Internetu, tam samozřejmě můžeme být postaveni do konkurenčního prostředí. Já to tak nevnímám, nerad bych mluvil za jiné.

Neobáváte se ani třeba očekávané lokalizace YouTube?

UX DAy - tip 2

S YouTube na rozdíl od Streamu nechceme bojovat. Seznam se ostře profiluje proti Googlu. Víme, že vstup Youtube do Česka přijde, ale při současném stavu to bude prospěšné. Přivede to více pozornosti k videoobsahu na Internetu. Věříme si, že budeme schopni nabízet kvalitní obsah takovou formou, abychom zůstali atraktivní pro naše uživatele. Oni už teď mají volbu, budou-li používat N-Joy, Stream nebo YouTube. YouTube nám pomůže tím, že obecně zvýší reklamní koláč, který se bude týkat videa na Internetu, a tím pádem bude víc i pro nás. Je dobré, když nebezpečí znáte a můžete se na něj připravit. Horší je povědomí, že v České republice můžou existovat projekty, které neznáme a které nás ve finále můžou ohrozit daleko víc než YouTube.

Děkujeme za rozhovor.

Sledujete někdy video na N-Joy?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).