Hlavní navigace

David Nevečeřal (Ušetřeno.cz): U virtuálů dojde k pročištění trhu

 Autor: Ušetřeno.cz
Jan Strouhal 13. 3. 2015

Internetová skupina AdFinance patřící pod investiční společnost Chenen změnila svůj název na Ušetřeno.cz a osekala poskytování externích služeb.

Srovnávací portál Ušetřeno.cz má za sebou rok strategických změn. Loni rozvázal spolupráci se svými klienty jako MAFRA či Skupina Nova, kterým externě dodával své služby. Stáhl se i z trhu aktivních call center.

„Zákazníkům jsme totiž vůbec nekomunikovali značku Ušetřeno.cz, šlo o komunikaci služby třetí strany,“ vysvětluje v rozhovoru pro Lupu ředitel a spoluzakladatel portálu David Nevečeřal.

Firma na tržbách roste, zisková ale není. „S investory jsme domluvení, že firma se nyní potřebuje hlavně rozvíjet a vyrůstat,“ říká Nevečeřal. Potenciál pro rozšíření služeb portálu vidí například v oblasti poskytovatelů internetového připojení.

Srovnáváte nabídky v mnoha segmentech, ať už jde o pojištění, osobní finance, hypotéky. Začali jste ale u srovnávání produktů v segmentu energií. Tvoří vám stále hlavní část tržeb?

Ano, ale energetika je věc, která má na rozdíl od všech ostatních vertikál extrémní sezónnost. Přes podzim a zimu se tento segment hodně dobře prodává, na jaře a v létě naopak velmi špatně.

Dalším segmentem, který nám nyní hodně roste a stal se druhou největší sekcí, jsou mobilní tarify. Ty jsme začali srovnávat na podzim, ale díky tomu, že nás lidé už znají a že jsme v rámci komunikace využili naši zákaznickou bázi, kterou tvoří zhruba 600 tisíc lidí, vystřelily tarify raketově nahoru.

Ale je vidět, že u nových zákazníků, kteří nyní přicházejí na trh – a tím myslím nově aktivované SIM karty – výrazně roste poměr neomezeného volání, které se na trhu masově nabízí dva roky a jeho obliba se stále zvyšuje. Za chvíli tu budeme mít přes polovinu aktivních SIM karet, na kterých poběží právě neomezené volání.

Což vám asi zrovna moc nehraje do karet, pokud se budou ceny u jednotlivých konkurentů držet na podobných úrovních.

Převod už nebude tak zásadní věc. Dnes je to o tom, že člověk platí 1500 korun a vy mu to zoptimalizujete na 700 nebo i méně díky neveřejným nabídkám. Tím je nadšený a doporučí to všem kolem.

Pokud ale všichni operátoři budou mít podobnou službu, k čemuž trh směřuje, tak to rozhodně nebude ideální a volbu budou ovlivňovat hlavně sekundární faktory.

Nezměnil to ani nástup virtuálních operátorů?

Když se podíváte na rozdělení trhu mobilních operátů, je to stále kolem poměru 30:30:30:10. Podle mě u virtuálních operátorů dojde k pročištění trhu, protože si myslím, že to těm firmám nemůže ekonomicky vyjít.

Musí se starat o licenci, o marketing, o zákazníky, kterých je většinou nízký počet. Dovedu si představit, že to může dlouhodobě fungovat u ČEZ nebo RWE, kteří mají své odběratele a přidají jim de facto jen další produkt jako položku na fakturu, čímž si zvýší marži na každém zákazníkovi bez jakékoliv větší starosti. Případně využijí levný tarif jako retenční nástroj pro uvázání si zákazníka.

Letní propad zájmu o energetiku asi vynahrazuje zvýšený zájem o dovolené a cestovní pojištění?

Ano, to lidé vyhledávají nejčastěji v létě. U segmentu cestovního pojištění je zajímavé, že zde neplatí to, že se zákazník rozhoduje primárně podle ceny. Což je rozdíl oproti energetice, kde se zákazníci podle ceny orientují hodně.

U pojištění lidé spíše ocení, když je produkt kvalitní, má dobré limity pojištění a podobně. Cena zde není na prvním místě, důležitější je pro lidi vědomí, že jsou se zvoleným pojištěním v bezpečí a že jim poslouží, pokud by si to situace vyžádala.

V jednotlivých segmentech už máte vcelku hodně rozvinutou nabídku. Existují ještě oblasti, kde nejste a které podle vás mají potenciál?

Nyní nejsme v oblasti internetového připojení jako takového. To je věc, kterou chceme rozjet a která vlastně trochu souvisí s mobilními tarify, protože poskytovatelé jsou často stejní. Chceme nabízet srovnání jak klasických pevných linek typu ADSL, tak samozřejmě i mobilní data.

Mobilní data jsou vůbec oblast, které hodně věříme. Osobně do budoucna také vidím velký potenciál v segmentu IPTV, kde by mohla být zajímavá nabídka sledování pořadů, kdykoliv chcete. Říká se tomu video-on-demand (VoD). Věřím, že do budoucna se to stane pro domácnosti zajímavějším a také standardnějším produktem než je tomu dnes.

Problém Česka ale je, že lidé nejsou příliš ochotni platit za televizní pořady. Jsme země se silným zastoupením terestrického vysílání a do toho ještě začínají promlouvat internetové televize…

Samozřejmě s jistotou nevím, jak se dění v téhle oblasti bude v budoucnu přesně vyvíjet. Televizní signál je zde v podstatě zadarmo ze vzduchu, i přesto si ale myslím, že by mohlo vyhrát to, že si lidé budou moci vybrat, na které pořady a filmy se v danou chvíli chtějí v televizi dívat.

Možnost přizpůsobení si televizní nabídky a přístup k videobance je něco, co ze vzduchu v podstatě nejde realizovat. Pár stovek korun výměnou za pohodlí by nemusel být pro lidi tak strašný problém.

A také stále existuje další limitující fakt, že chytré televize v Česku zatím stále příliš neprorazily.

Zároveň je to ale komplementární produkt k běžnému datovému připojení, které prodávají stejní poskytovatelé. Třeba O2 nebo jiný operátor vám nabídne připojení přes ADSL za výhodnou cenu a k tomu vám dá zadarmo na půlroku třeba IPTV na vyzkoušení.

Za další půlrok ji budete mít za 200 korun, což ještě bude výhodné. Vy si na ni zvyknete a nebudete to chtít měnit, takže vám nebude vadit platit za ni v dalším období i 500 korun.

Nebo vám to vadit bude a navštívíte třeba právě online srovnávač, abyste zjistili, jestli vám tuhle službu jinde nenabídnou levněji.

A další segment, který je pro vás zajímavý?

Zdravotní pojištění, ale nedokážu říct, jestli se vzhledem k legislativě bude dát tento segment řešit. V momentě, kdy by opravdu vstoupila mezi zdravotní pojišťovny konkurence, půjde o extrémně zajímavou oblast. Teď všechny pojišťovny nabízí plus minus to samé, vše stojí stejně, jde vlastně jen o to, který lékař má jakou smlouvu.

Není to hudba nejbližšího roku nebo dvou, ale výhledově za pár let by to mohla být úplně nová oblast, která by se začala otevírat. 

DAVID NEVEČEŘAL

  • vystudoval informatiku na Vysoké škole ekonomické v Praze
  • od dubna 2004 spoluvlastnil a řídil e-shop Megaobchod.cz, který byl i součástí skupiny Kasa
  • v roce 2010 působil jako obchodní partner firmy CandyTech (dnes Socialbakers)
  • ještě téhož roku založil se svým kolegou Jakubem Zamrazilem portál Ušetřeno.cz, do kterého později většinově vstoupila investiční skupina Chenen

Jak se vám loni dařilo po finanční stránce? I vzhledem ke spuštění segmentu mobilních tarifů jste zřejmě dokázali na obratu růst?

Loni jsme na tržbách meziročně vyrostli o nějakých 25 až 27 %. Ještě nemáme zcela konsolidované účetnictví, ale půjde víceméně o takovýto rozsah.

Držíte podobné tempo růstu stabilně?

V předchozích letech jsme rostli i ve vyšších desítkách procent, loňský rok pro nás byl ale hodně strategický. Udělali jsme hodně změn. Takže hospodářský výsledek loni skončil ve ztrátě, ale ve ztrátě řízené.

Jsme stále ve fázi, kdy chceme růst. Provoz tedy dotujeme a nikdo ze společníků teď nechce ani nepotřebuje brát z firmy zisk. S investory jsme domluvení, že firma se nyní potřebuje hlavně rozvíjet a vyrůstat. Takže vše, co se vydělá, investujeme zpátky, plus se do toho něco přidává.

Jakými změnami jste tedy loni prošli? 

Na začátku roku 2014 jsme zkusili vstup do segmentu klasických aktivních call center. Jde o to, že si zadavatel typu velké banky vezme svou zákaznickou bázi, dá jí vybranému call centru a nechá si navolat určitý „upsell“, tedy nabídku rozšíření služeb danému zákazníkovi.

Byla to věc, které jsme hodně věřili. U klientů jsme totiž už byli, měli od nás už dodávané uživatele – zákazníky. Tak jsme si říkali, že by to mohlo fungovat i na jejich interní bázi, když už to umíme v on-linu u zákazníků.

Zainvestovali jsme nemalé prostředky do IT zařízení, vybavení call centra i náboru operátorů. A když jsme to pak rozjeli, zjistili jsme, že se s obrovským úsilím dostaneme do jakési kladné nuly a navíc to vůbec nepomáhá hodnotě naší firmy.

Zákazníkům jsme totiž vůbec nekomunikovali značku Ušetřeno.cz, šlo o komunikaci služby třetí strany. Jediné, co jsme z toho měli, byla marže. A ta nebyla extra velká, takže se to nevyplatilo dělat.

A to byla jediná věc, kterou jste museli loni změnit?

Historicky jsme provozovali portály ve spolupráci s MAFROU (Finmarket.cz) nebo TV Nova (Finanční rádce TN.cz), kde jsme dělali to, co běžně děláme, ale zase pod cizím jménem. Dodávalo nám to objem, ale opět to nijak nepodporovalo značku a hodnotu firmy.

Když jsme tedy dosáhli určité velikosti, přestaly pro nás být podobné spolupráce zajímavé. Ke konci roku jsme je proto všechny vypověděli. S tím souvisí i přejmenování firmy z AdFinance na Ušetřeno.cz. Chceme tím dát více najevo zaměření na náš vlastní portál a produkt a zcela odstranit externí spolupráce.

Jak se vyvíjí marže? Je na ně stále silný tlak, který byl charakteristický zejména u pojišťoven?

V oboru pojištění je tlak na marže hodně velký. I proto to pro nás není sekce, kterou bychom tlačili úplně dopředu. V ostatních segmentech je to samozřejmě různé.

Nejmenší tlak je zřejmě u bankovních produktů, jelikož banky mají stále dost velké marketingové rozpočty, ale hlavně to většinou berou tak, že jim nedodáváme jen zákazníky, ale zároveň jim pomáháme propagovat pozici jejich produktu a tím napomáháme nepřímým konverzím.

A jak se marže vyvíjí v energetice?

Tam existuje větší prostor k vyjednávání. Klienti akceptují to, že my bychom rádi provizi zvyšovali, i když oni by ji naopak chtěli snižovat. Vždy se ale někde potkáme. Částečně je to dáno tím, že v posledních dvou letech padá absolutní počet převodů mezi dodavateli, ale dodavatelé stále potřebují nové zákazníky.

Konkurence v tomto segmentu přiostřuje. V Česku existuje mnoho „srovnávačů“, které se nejdříve soustředily na jeden segment, postupem času ale své portfolio rozšířily a tím se všichni překrýváte. Je podle vás zde trh už nasycen?

Podle mě trh ještě úplně nasycený není. Spíš si myslím, že mohou probíhat další akvizice.

Trh se tedy bude hlavně konsolidovat?

To už probíhá, například ePojištění se nyní propojuje s Tarifomatem, a myslím, že uslyšíme i o dalších spojeních.

Podle mě se spíš několik specializovaných hráčů může zkusit propojit do určitého superportálu. Každý tým pak bude specialistou na něco jiného a dohromady vytvoří širokou odbornost. Mohou si pak vzájemně prodávat produkty a jinak se podporovat.

A Ušetřeno.cz se dívá po určité akvizici? Líbil by se vám někdo na trhu?

Líbil, uvažujeme o tom, ale víc k tomu teď nemohu říct.

Koho tedy považujete za hlavního konkurenta?

Hráčů, kteří fungují jako my, na trhu zas tolik není. Jako konkurenci určitě vnímáme skupinu ePojištění. Jsou ryze na on-linu, vše prodávají přes své reaktivní call centrum, potkáváme se na produktové mapě, u stejných klientů a podobně.

Pak tu je třeba Chytrý Honza, kde se také sice produktově potkáváme, ale koupili síť prodejců a tím pádem se snaží vše prodávat trochu jinak. Chytrý Honza přijde k vám domů a vše vám vysvětlí.

Takže ve výsledku bojujeme o stejné zákazníky, ale nabízíme jim trochu jinou službu. Větší strach jsme měli z Sfinance.

Kvůli Seznamu v zádech?

Říkali jsme si, že to může být KO v podstatě pro celý trh. Opravdu jsme z nich měli respekt. Sfinance jsou stále významným hráčem, nicméně co víme, tak jejich podíl trhu rozhodně neodpovídá tomu, že mají Seznam v zádech. Například v návštěvnosti jsme je dle NetMonitoru předehnali.

A co když se Seznam probudí a začne se na tuto oblast soustředit?

Rozhodně to není tak, že bychom Sfinance podceňovali nebo úplně odepsali, to vůbec. Je to zaparkovaná hrozba, takže tuto konkurenci stále bereme vážně. S trhem může hodně zacloumat.

I když v té první fázi nevyužili potenciál, který měli. Ale možná to tak v Seznamu chtěli a jsou s tím spokojení, dovnitř firmy nevidím.

Uvažujete o expanzi, například na Slovensko, do Polska, kam se většina hráčů odsud dívá?

Slovensko zvažujeme, jelikož se dá kompletně obsloužit z Česka. Nicméně narážíme na to, že nemáme vlastní produkt, který bychom – velmi zjednodušeně řečeno – jen přeložili a mohli začít prodávat. Musíme se tam rozjet a oběhat všechny naše partnery, řešit legislativu, bankovní licenci a podobně. Musíme prostě začít znovu.

Zatím tedy věřím růstu hlavně v Česku. Na přelomu tohoto a příštího roku ale Slovensko bude aktuální téma.

Je tam ale ještě jedna věc – na Slovensku zatím není plně liberalizovaný trh s energetikou. Takže zatím vše zkoumáme a hlídáme si legislativní rámce, aby tam pro nás měl vstup smysl.

Našli jste v článku chybu?

13. 3. 2015 9:48

astray (neregistrovaný)

Asi nejsem cílová skupina. Mobilní tarif je nejlepší firemní. Pokud jde o elektřinu, tak tam je nejvýhodnější tarif ČEZ Měsíc, který v nabídce ani nemají, protože asi nejsou schopní ho porovnat. Televize není zadarmo, ale za poměrně tučný koncesionářský poplatek (včetně rádia, které skoro nikdo neposlouchá). Pokud jde o uvedenou metodu vařené žáby, tak tam jsem odmítl UPC, které mě nabízelo 120 Mbps download místo současného 60 Mbps, ale musel bych platit o 10 Kč měsičně víc. U ostatních oblastí…

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?