Deset tipů pro dosažení deseti tisíc návštěvníků denně (2.)

V první části desatera jsme si řekli, že je důležitý obsah webu, jak se stavit ke jménu domény a k výběru hostingu. Kapitolou samou pro sebe je struktura, resp. architektura webu. Máte-li krásný design, ale nezvládnete navigaci a rozmístění prvků na stránce, nikdy nebudete mít dobrý web. V dnešním pokračování se podíváme na zbylých šest tipů.

Pozn. redakce: upozorňujeme, že tento díl článku, stejně jako díl první, je inspirován článkem Clintona Dixona na SeoChatu. Není však jeho prostou kopií, neboť jej upravuje a rozšiřuje o některé další myšlenky.

6. Výběr redakčního systému

Chcete-li publikovat texty opravdu pružně a rychle tak, jak to vyžaduje situace, potřebujete k tomu nějaký content management či redakční systém. Takový systém si můžete sami stáhnout zdarma na Internetu (většinou pod licencí GPL). To bych ale moc nedoporučoval, protože každý systém se hodí trochu na něco jiného a odráží spíše potřeby autora, než vaše. Pokud nevládnete sami schopnostmi si CMS/RS postavit či upravit, měli byste se poohlédnout po nějakém komerčním produktu. Těch je také velké množství, ale i zde platí zásada – ne každý se hodí na vše a vždy si k ceně systému musíte připočítat nemalé poplatky za instalaci, úpravu, nasazení a další servis.

5. Design a použitelnost

Rychlost, přehlednost, kompatibilita a styl. Tato čtyři slova uvedená do praxe učiní z vašeho webu příjemné místo pobytu. Uživatelé jsou zhýčkaní, chtějí se cítit příjemně a všechno chtějí hned. Takže zapomeňte na flash, je-li to jenom trochu možné. S obrázky zacházejte jako se zlatem. Jsou sice krásné, ale jsou velmi „těžké“ a příliš zatěžují velikost vaší stránky. Mnohdy naprosto zbytečně.

Clint Dixon k tomu říká: „Google loves speed! … Your website must also load this quickly for your users…“.

Ano, optimalizujte nejen pro vyhledávače, ale také rychlost. Je-li obsah webu dynamicky generovaný, používejte cache, hledejte slabá místa. Roboti vyhledávačů i uživatelé to ocení.

O použití kaskádových stylů (CSS) není třeba se zmiňovat. Povídání o výhodách CSS by zde bylo asi nošením dříví do lesa.

Tip: Otestujte si použitelnost na příbuzných či kamarádech nebo si vytvořte DITU, svého Domácího Imaginárního Testovacího Uživatele. Vymyslete si prostě osobu(y). Dejte jí jméno, konkrétní podobu, koníčky, zaměstnání, manželku, psa, (zlo)zvyky a scénář, kdy a jak používá váš web.

Pak se můžete ptát – jak by tuto funkci na webu použil Miloň Koudelka? Co se stane, když bude muset odejít od počítače k počůranému dítěti a mezitím se mu odpojí modem? Bude moci dokončit objednávku deštníku pro manželku? Co když má z jedné strany prohlížeče zapnutou záložku „oblíbené“, nahoře velké ikony tlačítek a plno dalších lišt a dolní lišta mu zabírá tři řádky? Na rozlišení 1024×768 pak vidí vaší stránku jako z průzoru v tanku. Uvidí to podstatné, nebo jen reklamu?

4. SEO

Základní optimalizace pro vyhledávače není nic těžkého ani namáhavého. Optimalizujte, jak jen umíte. Všímejte si nadpisů, odkazů, title stránky, meta tagů, popisků obrázků, hustoty klíčových slov. O SEO byly popsány stohy papíru a moře megabytů elektronického textu. Bohatou studnou znalostí jsou odborné české blogy (namátkou z posledních dnů). Pro Internet optimalizujete, tedy na Internetu hledejte informace. Před spuštěním a o to více po spuštění webu.

3. Testování a spuštění

Máte-li vyrobené stránky a pokud jste splnili všechny předešlé kroky, umístěte je na svůj server či na webhosting. Otestujte odkazy, navigaci, chování, rychlost, propojení s ostatními systémy. Nastavte vše potřebné (robots.txt, mod_rewrite, .htaccess, doby vypršení cache dynamicky generovaných stránek apod.) a testujte, testujte, testujte. Nenechte zahálet DITU.

Dejte si pozor na redakční systémy a jejich výstupy. Málokterý dokáže produkovat validní kód. Zejména, používá-li systém více lidí a mají-li k dispozici wysiwyg editor, který si mnohdy s validitou hlavu neláme, je nutné výstupy čistit a dělat z nich validní (x)HTML kód.

Jakmile vše funguje, můžete se pustit do registrací stránek do katalogů a dalšího online i offline marketingu. Spuštěním webu práce nekončí, ale naopak vše začíná. Musíte optimalizovat, testovat, zkoušet a opět testovat.

2. Monitorování a analýza

Existují dvě základní aktivity (nutné, nikoliv postačující), které musíte dělat, nebo zavřít krám. Musíte sledovat chování návštěvníků na webu a monitorovat pozice webu ve vyhledávačích na vaše klíčová slova. Existuje spousta nástrojů (v Čechách například PositionTracker pro sledování pozic webu na více klíčových slov), které vám s tím pomohou.

Když jsem připodobnil krále (obsah) k hlavě, se kterou otáčí královna (odkazování), přidal bych ještě jednu část těla. Analýza a monitoring jsou mozek toho všeho. Bez něj nevíte, kam má královna králem otočit.

Pokud vám slouží web i jako prodejní kanál, pak musíte sledovat konverzní poměr (více o konverzním poměru například u Dušana Janovského). Bez informace, jaká je návratnost investic (známé ROI), neurčíte úspěšnost celého webu. Jednoduchou kalkulačku návratnosti webu nabízí Dobrý web.

1. Obsah každý den

Opět obsah? Ano. Evergreenem tohoto desatera je obsah. Že je v tomto případě důležitější král, (dámy prominou) než královna, jasně dokládá věta Clinta Dixona: „A page of good keyword optimized content will do more for you than five links from Google PR6 websites.“

Internet je o popularitě a čím více popularity pro svůj web získáte, tím vyšší máte šanci dostat svůj web ve výsledcích vyhledávačů na vyšší pozice.

KL_NOMINACE

Asi namítnete, že se to jednoduše říká, ale hůře provádí. Nevíte-li stále jak začít, začněte bodem 10.

A nemohu skončit jinak než citací Clinta Dixona:„Oh, and did I mention to add a page of content a day?“

Anketa

Čemu se při vývoji nového webu věnujete nejdůsledněji?

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 1. 2005 12:29

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »