Hlavní navigace

Devět let Twitteru: Vše začal památný první tweet z 21. března 2006

Daniel Dočekal 21. 3. 2015

Před devíti lety Jack Dorsey poprvé tweetnul památný tweet „just setting up my twttr“. Něco jako první programátorské „hello world“.

Tweetjust setting up my twttr“ je vlastně nejlepší ukázka toho, jak Twitter začal. Řada nových uživatelů dodnes začíná podobně, a ačkoliv uplynulo devět let, většina z nich se cítí na Twitteru stále stejně bezradně a zmateně. 

Jack Dorsey (@jack) je jedním ze zakladatelů Twitteru a jeho účet patří mezi nejstarší spolu s několika dalšími účty jeho kolegů, založenými ve stejný den – @biz (Biz Stone) a @glass (Noah Glass). 

Jak šel čas s Twitterem

2006: Devět let Twitteru je devět zvláštních let na cestě k dnešním 288 milionům uživatelů celosvětově. Na začátku se služba dokonce jmenovala TWTTR, dnešní název je až výsledkem pozdější změny a nutno podotknout, že trochu k lepšímu. Ostatně, jak dobře se vám vyslovuje Tumblr?

Možná ani netušíte, ale společnost, která Twitter spustila, se jmenovala Odeo. A na samém počátku byl Twitter postaven na posílání a přijímání SMS, což také vysvětluje limit 140 znaků na tweet.

Ano, takto vypadal TWTTR

Ano, takto vypadal TWTTR

2007: Twitter přinesl světu hashtagy. Možná je přesnější, že je světu přinesl Chris Mesina, další známá osobnost z historie internetu. Ve svém tweetu se zeptal, zda by nebylo vhodné začít používat „#“ pro „skupiny“. Nápad se nejenom chytil, ale Twitter ho proměnil v dnešní silný nástroj.

2008: NASA použila Twitter k oznámení přistání sondy Phoenix na Marsu. Určitě se ale v tomto případě nedívejte na počet retweetů, protože těch tento tweet získal pouze 95. A není divu, v této době byl Twitter opravdu jenom pro geeky.

Zakladatel Dorsey nakonec v roce 2008 odstupuje a nahrazuje ho Evan Williams. Toho ale o další dva roky později nahrazuje Dick Costolo (@dickc, tehdy COO).

2009: Twitter vstoupil do dějin (a hlavně do řady prezentací o sociálních sítích a žurnalistice) jednou fotografií. Janis Krums byl na správném místě ve správný čas a vyfotil letadlo „přistávající“ do řeky Hudson. V tomto roce se také Twitter stal třetí největší sociální sítí.

2010: Oznámení zásnub v královské britské rodině se odehrává na Twitteru. V porovnání s jinými událostmi ale vlastně kolem této panuje poněkud nezájem, pouze 1024 retweetů. Rok 2010 je ale důležitý i jinak, Twitter pochopil, že se neobejde bez obrázků, a „nový Twitter“ přináší právě tuto novinku. Novinkou je i příchod inzerce v podobě „promoted tweets“.

2011: Další událost, která se dostala do učebnic žurnalistiky i sociálních sítí. Shaib Athar se čistě náhodou dívá z okna a vidí zásah proti Usámovi Bin Ladinovi. Spouští lavinu novinových zpráv. Ukazuje, jak sociální sítě mohou výrazně změnit tvář novinařiny – hlavně zpravodajství. V září 2011 Twitter překročil 100 milionů měsíčních aktivních uživatelů. V tomto roce kupuje Tweetdeck, jednoho z oblíbených klientů pro práci s (tehdy nejenom) Twitterem.

2012: Nejsdílenějším (nejvíce retweetovaným) tweetem roku je „Four more years“ od prezidenta Baracka Obamy. Jeho účet mimochodem ještě stále najdete mezi nejsledovanějšími účty na Twitteru. V tomto tweetu oznamuje pokračování prezidentství ještě předtím, než to oznámil veřejnosti klasickým způsobem. V prosinci 2012 hlásí Twitter 200 milionů měsíčních aktivních uživatelů.

2013: Bombový útok na Bostonský maraton se stává další lekcí toho, jak sociální sítě a žurnalistika jdou (či nejdou) dohromady. Vše spouští, pravděpodobně, tweet od The Boston Globe. V tomto roce ale Twitter boří rekordy – 24,1 milionu tweetů poslaných během noci Super Bowlu XLVII. A také je dobré vědět, že právě v tomto roce vstoupil Twitter na burzu.

2013: Twitter spouští Vine (poté, co stejnojmennou společnost koupil v roce 2012), aplikaci na natáčení a sdílení šestisekundových videí. Ale tradičně poměrně pozdě a pod tlakem – konkurenční Instagram navíc umožňuje natočit až šestnáct sekund.

2014: Twitter, ale možná také spíše selfie, vstupují opět do dějin. Postarala se o to Elen DeGeneres a její oskarová selfie s více než třemi miliony retweetů.

2015: Opět se ukazuje, že Twitter (a sociální sítě) jsou zásadními nástroji pro šíření informací a zpráv. Charlie Hebdo, jak jinak.

Jaký je dnešní Twitter

Twitter – www.twitter.com – dnes hledá cestu, jak přežít ve světě, kterému vládne primárně Facebook. Nejenom tím, že přes 1,3 miliardy uživatelů Facebooku je proti 288 milionům uživatelů Twitteru zásadní rozdíl, ale také díky svým dalším vlastněným aktivům – Instagram (300 milionů) je zásadní hrozbou a WhatsApp (600 milionů) sice zatím jako hrozba nevypadá, ale zcela určitě jí je.

Poměrně zásadním problémem Twitteru je to, že se bojí odpoutat od minulosti, ačkoliv právě ta je největší brzdou pro nové uživatele – 140 znaků, nepřehledné rozhraní, zmatený systém citací a odpovědí, ještě zmatenější konverzace. Ale i to, že sdílení se jmenuje retweet. Zároveň s tím ale Twitter chce konkurovat Instagramu a touze lidí fotografovat a mít videa, takže doplnil fotografie, včetně možnosti připojit k jednomu tweetu až čtyři fotky. U videí se pokusil konkurovat přes již zmíněné Vine, které ale s nějakými 40 miliony registrovaných uživatelů těžko může ohrozit Instagram.

Twitter ohrožují i stále populárnější chatovací aplikace – 600 milionů uživatelů WhatsApp, přes 200 milionů u Facebook Messengeru, obliba Snapchatu, Kiku a dalších je zjevně velkou hrozbou a vede k tomu, že se Twitter spoléhá na interní zprávy a rozšiřování funkčnosti. Paradoxem je, že zůstává u omezení na 140 znaků a ani po letech nedokázal interní zprávy (DM) rozchodit tak, aby byly skutečně použitelné.

Česku a Slovensku má Twitter někde mezi 200 až 300 tisíci uživatelů, ale jde pouze o odhady postavené na detekci účtů na www.klaboseni.cz. Samotný Twitter tradičně počty uživatelů v jednotlivých zemích nesděluje. Podstatné pro Česko je, že počet uživatelů prozatím poměrně konstantně roste a za poslední roky je vidět výrazná změna k lepšímu. Twitter se, stejně jako v zahraničí, stává atraktivním pro mládež, která hledá alternativu k Facebooku. S více než 4 miliony tuzemských uživatelů na Facebooku je to ale opět nesrovnatelné.

Podřezávání větve

Zásadním problémem Twitteru jsou samozřejmě finance. Nástup reklamy na Twitteru byl paradoxně pomalý a za Facebookem dodnes zaostává hlavně v jednoduchosti pořízení inzerce. Systém pro nákup reklamy Twitteru je zahlcený omezeními a chybami a firma neumí projevit o inzerenty zájem. Je dost jasně vidět, proč je důležité mít silné obchodní oddělení a proč se vyplatí dát inzerentům možnost utrácet peníze ve velkém a automaticky.

Značné problémy si Twitter způsobil před několika lety, kdy v záchvatu nepatřičného firemního egoismu vyrazil do boje proti všem tvůrcům aplikací, které tehdy velmi výrazně obohacovaly jeho ekosystém. Většinu z nich přinutil k ukončení činnosti, tomu málu zbývajících nasadil zásadní omezující podmínky v tom, kolik mohou mít uživatelů a jak mohou fungovat. V loňském roce to nakonec vedlo k panice a zjištění, že si Twitter pod sebou poněkud podřezává větev. Současný Twitter tak prý vývojáře zase miluje a ekosystém by rád zpět, ale zatím to vypadá, že je spíš pozdě.

Problémem Twitteru je ale i nedostatečný zájem o firmy. V této oblasti se dá opět velmi snadno srovnávat s Facebookem – tam je možné pracovat s účty pomocí více správců, lépe zabezpečit i získat dostatek údajů nejenom o výkonnosti účtů (facebookových stránek), ale i o fanoušcích. Twitteru trvalo roky, než poskytl alespoň základní statistiky účtů. A bohužel nemůže poskytnout prakticky žádné informace o fanoušcích (sledujících), protože je prostě nemá – což je na druhou stranu něco, co právě jeho uživatelé oceňují. Žádná skutečná jména, žádná data narození, bydliště, osobní informace. 

Našli jste v článku chybu?

21. 3. 2015 13:43

Hellen (neregistrovaný)

Vynechejme chybky, přejděme rovnou k obsahu článku...polovina ze zmíněných věcí je například pro mě důvodem, proč jsem začala v poslední době více inklinovat k Twitteru.
Ono je sice krásné, jak tu vyzdvihujete tisíce možností FB a jeho aplikací. Ovšem nikdo už nenapíše, že je to jeden z hlavních důvodů jeho čím dál častějších výpadků z důvodu přetížení. O nějaké přehlednosti v poslední době také nemůže být moc řeč. Ostatně, když během jednoho roku cca 3x změnil vzhled i funkce, tak vás to spíš n…

21. 3. 2015 21:40

Přitom stačí na Facebooku mít v přátelích/sledovat pouze to co zajímá mě. V tomto ohledu mezi Twitterem a Facebook žádný rozdíl není - je takový, jako si ho člověk udělá.

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu