Hlavní navigace

Devět let Twitteru: Vše začal památný první tweet z 21. března 2006

Daniel Dočekal 21. 3. 2015

Před devíti lety Jack Dorsey poprvé tweetnul památný tweet „just setting up my twttr“. Něco jako první programátorské „hello world“.

Tweetjust setting up my twttr“ je vlastně nejlepší ukázka toho, jak Twitter začal. Řada nových uživatelů dodnes začíná podobně, a ačkoliv uplynulo devět let, většina z nich se cítí na Twitteru stále stejně bezradně a zmateně. 

Jack Dorsey (@jack) je jedním ze zakladatelů Twitteru a jeho účet patří mezi nejstarší spolu s několika dalšími účty jeho kolegů, založenými ve stejný den – @biz (Biz Stone) a @glass (Noah Glass). 

Jak šel čas s Twitterem

2006: Devět let Twitteru je devět zvláštních let na cestě k dnešním 288 milionům uživatelů celosvětově. Na začátku se služba dokonce jmenovala TWTTR, dnešní název je až výsledkem pozdější změny a nutno podotknout, že trochu k lepšímu. Ostatně, jak dobře se vám vyslovuje Tumblr?

Možná ani netušíte, ale společnost, která Twitter spustila, se jmenovala Odeo. A na samém počátku byl Twitter postaven na posílání a přijímání SMS, což také vysvětluje limit 140 znaků na tweet.

Ano, takto vypadal TWTTR

Ano, takto vypadal TWTTR

2007: Twitter přinesl světu hashtagy. Možná je přesnější, že je světu přinesl Chris Mesina, další známá osobnost z historie internetu. Ve svém tweetu se zeptal, zda by nebylo vhodné začít používat „#“ pro „skupiny“. Nápad se nejenom chytil, ale Twitter ho proměnil v dnešní silný nástroj.

2008: NASA použila Twitter k oznámení přistání sondy Phoenix na Marsu. Určitě se ale v tomto případě nedívejte na počet retweetů, protože těch tento tweet získal pouze 95. A není divu, v této době byl Twitter opravdu jenom pro geeky.

Zakladatel Dorsey nakonec v roce 2008 odstupuje a nahrazuje ho Evan Williams. Toho ale o další dva roky později nahrazuje Dick Costolo (@dickc, tehdy COO).

2009: Twitter vstoupil do dějin (a hlavně do řady prezentací o sociálních sítích a žurnalistice) jednou fotografií. Janis Krums byl na správném místě ve správný čas a vyfotil letadlo „přistávající“ do řeky Hudson. V tomto roce se také Twitter stal třetí největší sociální sítí.

2010: Oznámení zásnub v královské britské rodině se odehrává na Twitteru. V porovnání s jinými událostmi ale vlastně kolem této panuje poněkud nezájem, pouze 1024 retweetů. Rok 2010 je ale důležitý i jinak, Twitter pochopil, že se neobejde bez obrázků, a „nový Twitter“ přináší právě tuto novinku. Novinkou je i příchod inzerce v podobě „promoted tweets“.

2011: Další událost, která se dostala do učebnic žurnalistiky i sociálních sítí. Shaib Athar se čistě náhodou dívá z okna a vidí zásah proti Usámovi Bin Ladinovi. Spouští lavinu novinových zpráv. Ukazuje, jak sociální sítě mohou výrazně změnit tvář novinařiny – hlavně zpravodajství. V září 2011 Twitter překročil 100 milionů měsíčních aktivních uživatelů. V tomto roce kupuje Tweetdeck, jednoho z oblíbených klientů pro práci s (tehdy nejenom) Twitterem.

2012: Nejsdílenějším (nejvíce retweetovaným) tweetem roku je „Four more years“ od prezidenta Baracka Obamy. Jeho účet mimochodem ještě stále najdete mezi nejsledovanějšími účty na Twitteru. V tomto tweetu oznamuje pokračování prezidentství ještě předtím, než to oznámil veřejnosti klasickým způsobem. V prosinci 2012 hlásí Twitter 200 milionů měsíčních aktivních uživatelů.

2013: Bombový útok na Bostonský maraton se stává další lekcí toho, jak sociální sítě a žurnalistika jdou (či nejdou) dohromady. Vše spouští, pravděpodobně, tweet od The Boston Globe. V tomto roce ale Twitter boří rekordy – 24,1 milionu tweetů poslaných během noci Super Bowlu XLVII. A také je dobré vědět, že právě v tomto roce vstoupil Twitter na burzu.

2013: Twitter spouští Vine (poté, co stejnojmennou společnost koupil v roce 2012), aplikaci na natáčení a sdílení šestisekundových videí. Ale tradičně poměrně pozdě a pod tlakem – konkurenční Instagram navíc umožňuje natočit až šestnáct sekund.

2014: Twitter, ale možná také spíše selfie, vstupují opět do dějin. Postarala se o to Elen DeGeneres a její oskarová selfie s více než třemi miliony retweetů.

2015: Opět se ukazuje, že Twitter (a sociální sítě) jsou zásadními nástroji pro šíření informací a zpráv. Charlie Hebdo, jak jinak.

Jaký je dnešní Twitter

Twitter – www.twitter.com – dnes hledá cestu, jak přežít ve světě, kterému vládne primárně Facebook. Nejenom tím, že přes 1,3 miliardy uživatelů Facebooku je proti 288 milionům uživatelů Twitteru zásadní rozdíl, ale také díky svým dalším vlastněným aktivům – Instagram (300 milionů) je zásadní hrozbou a WhatsApp (600 milionů) sice zatím jako hrozba nevypadá, ale zcela určitě jí je.

Poměrně zásadním problémem Twitteru je to, že se bojí odpoutat od minulosti, ačkoliv právě ta je největší brzdou pro nové uživatele – 140 znaků, nepřehledné rozhraní, zmatený systém citací a odpovědí, ještě zmatenější konverzace. Ale i to, že sdílení se jmenuje retweet. Zároveň s tím ale Twitter chce konkurovat Instagramu a touze lidí fotografovat a mít videa, takže doplnil fotografie, včetně možnosti připojit k jednomu tweetu až čtyři fotky. U videí se pokusil konkurovat přes již zmíněné Vine, které ale s nějakými 40 miliony registrovaných uživatelů těžko může ohrozit Instagram.

Twitter ohrožují i stále populárnější chatovací aplikace – 600 milionů uživatelů WhatsApp, přes 200 milionů u Facebook Messengeru, obliba Snapchatu, Kiku a dalších je zjevně velkou hrozbou a vede k tomu, že se Twitter spoléhá na interní zprávy a rozšiřování funkčnosti. Paradoxem je, že zůstává u omezení na 140 znaků a ani po letech nedokázal interní zprávy (DM) rozchodit tak, aby byly skutečně použitelné.

Česku a Slovensku má Twitter někde mezi 200 až 300 tisíci uživatelů, ale jde pouze o odhady postavené na detekci účtů na www.klaboseni.cz. Samotný Twitter tradičně počty uživatelů v jednotlivých zemích nesděluje. Podstatné pro Česko je, že počet uživatelů prozatím poměrně konstantně roste a za poslední roky je vidět výrazná změna k lepšímu. Twitter se, stejně jako v zahraničí, stává atraktivním pro mládež, která hledá alternativu k Facebooku. S více než 4 miliony tuzemských uživatelů na Facebooku je to ale opět nesrovnatelné.

Podřezávání větve

Zásadním problémem Twitteru jsou samozřejmě finance. Nástup reklamy na Twitteru byl paradoxně pomalý a za Facebookem dodnes zaostává hlavně v jednoduchosti pořízení inzerce. Systém pro nákup reklamy Twitteru je zahlcený omezeními a chybami a firma neumí projevit o inzerenty zájem. Je dost jasně vidět, proč je důležité mít silné obchodní oddělení a proč se vyplatí dát inzerentům možnost utrácet peníze ve velkém a automaticky.

CIF16

Značné problémy si Twitter způsobil před několika lety, kdy v záchvatu nepatřičného firemního egoismu vyrazil do boje proti všem tvůrcům aplikací, které tehdy velmi výrazně obohacovaly jeho ekosystém. Většinu z nich přinutil k ukončení činnosti, tomu málu zbývajících nasadil zásadní omezující podmínky v tom, kolik mohou mít uživatelů a jak mohou fungovat. V loňském roce to nakonec vedlo k panice a zjištění, že si Twitter pod sebou poněkud podřezává větev. Současný Twitter tak prý vývojáře zase miluje a ekosystém by rád zpět, ale zatím to vypadá, že je spíš pozdě.

Problémem Twitteru je ale i nedostatečný zájem o firmy. V této oblasti se dá opět velmi snadno srovnávat s Facebookem – tam je možné pracovat s účty pomocí více správců, lépe zabezpečit i získat dostatek údajů nejenom o výkonnosti účtů (facebookových stránek), ale i o fanoušcích. Twitteru trvalo roky, než poskytl alespoň základní statistiky účtů. A bohužel nemůže poskytnout prakticky žádné informace o fanoušcích (sledujících), protože je prostě nemá – což je na druhou stranu něco, co právě jeho uživatelé oceňují. Žádná skutečná jména, žádná data narození, bydliště, osobní informace. 

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Měšec.cz: „Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

„Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled