Dial-up je mrtev, ať žije... co vlastně?

Když se před nedávnem rozhořela diskuse o tom, co dělat se zbytečně rychlým Internetem, zdálo se, že jde o knížecí rady několika šťastlivců. Statistiky připojení však ukazují, že to nemusí být pravda. Podíl uživatelů na dial-upu výrazně klesá a ADSL s kabelovou televizí už ho společně strčí do kapsy.

Když se před nedávnem rozhořela diskuse o tom, co dělat se zbytečně rychlým Internetem, zdálo se, že jde o knížecí rady několika šťastlivců. Statistiky připojení však ukazují, že to nemusí být pravda. Podíl uživatelů na dial-upu výrazně klesá a ADSL s kabelovou televizí už ho společně strčí do kapsy.

Minulý týden byl tak trochu ve znamení statistik. Nejprve v pondělí NIX.CZ oznámil, že jeho peeringovým uzlem protékají 4 Gbit/s, což je oproti loňskému roku dvojnásobek. Ve středu pak Internet Info naznačilo jeden z možných důvodů tohoto nárůstu. Růst přenesených dat je pochopitelně zdůvodnitelný i zvyšujícím se počtem uživatelů v českém Internetu; ten se však za rok nezdvojnásobil. Druhý důvod je proto třeba hledat ve zvyšující se intenzitě užívání Internetu, alespoň měřeno přenesenými kilobajty.

Podle dat z Navrcholu, o která je naše zpráva opřena, je prostřednictvím dial-upu zrealizováno jen přibližně 13 procent návštěv na měřených webech. ADSL a kabelové televize přitom drží téměř totožný podíl (ADSL je o chlup větší) a dohromady dosahují téměř 14 procent. Největší podíl mají přístupy z pevných linek.

Způsob připojení se sice může server od serveru lišit (třeba na Lupě má dial-up jen 8 procent a kabelovka lehce vede nad ADSL), Navrcholu však přeci jen poskytuje slušný průřez. Aktivních měřených webů je něco kolem 13 tisíc a patří mezi ně i všechny servery Atlasu, iDnes apod. Chybu, způsobenou vychýlením měřeného vzorku, proto můžeme zanedbat. Pro hodnocení je naopak významná druhá skutečnost: procenta jsou spočítaná z návštěv, nikoliv z unikátních návštěvníků. To logicky posiluje podíl stálých připojení před těmi navazovanými ad hoc: kdo je na Internetu pořád, udělá více návštěv, takže je do průměru započítán s větší vahou.

EBF16

Zveřejněným statistikám chceme na Lupě věnovat samostatný článek (zajímavá jsou i data o ISP), proto nechám podrobnější analýzu na něj. Pár závěrů se však dá udělat už teď. O dial-upu se v diskusích často hovoří jako o mrtvé technologii. Ti, kteří jsou rádi aspoň za něj, na to pochopitelně reagují podrážděně: jakmile se jim však naskytne cenově přijatelná (a místně dostupná) alternativa, opustí jej i oni. Pokud jej operátoři budou chtít udržet, nakonec budou muset, ať rádi či neradi, zavést pořádný a levný paušál. Otázkou je, jestli jim o ten dial-up vůbec půjde.

Ani poskytovatelé obsahu by však tyto změny neměli podceňovat. Dovolte tedy malý apel: přátelé, roste vám tady nezanedbatelná skupina lidí, kterým už způsob připojení dovoluje používat Internet i k jiným účelům, než je posílání emailů a čtení textového zpravodajství. Zkuste toho využít k oboustrannému prospěchu. Možná vám to nakonec přinese ještě větší efekt než poskytování zaručeně anonymního dial-upu zdarma pod vaší značkou.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 10. 2004 15:41

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »