Dilia žene Ulož.to k soudu, chce přístup do databáze souborů

Občanské sdružení, které zastupuje držitele autorských práv, usiluje o to, aby provozovatelé úložiště aktivně mazali neoprávněně zveřejněná díla.

České soudy budou už brzy muset rozhodnout, zda občanská sdružení zastupující vlastníky autorských práv mohou po provozovatelích datových úložišť právně kontroverzního obsahu požadovat přístup do databáze souborů.

Žaloba, kterou podalo občanské sdružení Dilia, zastupující především autory knih a divadelních her, míří na společnost Nodus Technologies, provozovatele datového úložiště Ulož.to, největšího svého druhu v Česku.

Jejich vztahy se vyhrotily zhruba před rokem, kdy Ulož.to vypovědělo Dilii smlouvu. Ta garantovala občanskému sdružení nejen přístup do databáze souborů, ale také možnost autorsky chráněná díla rovnou mazat. Právě toto oprávnění ale nakonec vedlo až ke konci spolupráce.

Podle zástupců Ulož.to totiž prý Dilia prostřednictvím poskytnutého nástroje svévolně mazala soubory, které měly třeba i jen podobný název jako některé z děl, které má ve své správě. 

Ředitel Dilie Jiří Srstka se ale před rokem v rozhovoru pro Lupa.cz bránil, že k určité chybovosti docházelo vzhledem k tomu, že sdružení na Ulož.to detekovalo obrovské množství neoprávněně zveřejněných děl. Chybovost podle Srstky dosahovala zhruba 0,5 %. Zástupci Ulož.to se nechali slyšet, že byla vyšší. Konkrétní hodnotu ale odmítli prozradit.

Odstraňte konkrétní dílo, ne jen odkaz

Po vypovězení smlouvy se Dilia vrátila k původnímu způsobu nahlašování neoprávněně zveřejněného obsahu, tedy zasílání seznamů s odkazy na konkrétní soubory a žádostí o jejich odstranění. Nyní se chce u soudu nejen domoci opětovného přístupu do databáze souborů, ale jde ještě dál.

„Je to postavené na hlavu. Autoři jsou poškozeni ve svých právech, ale zároveň je na ně uvalena povinnost, aby sami nebo prostřednictvím právnických osob jako je Dilia a další, vyhledávali na úložištích soubory, které jsou tam nelegálně nabízeny ke stažení. Mělo by to být přece naopak,“ prohlásil loni Srstka.

A v podobném duchu je i jeden z požadavků, který se v žalobě objevil. Dilia totiž chce, aby Ulož.to nemazalo po nahlášení pouze odkazy, ale i konkrétní díla. Podle Srstky by to mělo napříště fungovat tak, že majitel práv nebo jeho zástupce pošle Ulož.to například link na kopii Kunderova Žertu a provozovatel datového úložiště smaže nejen předmětný link, ale i jakoukoli další kopii této knihy, která se na Ulož.to objeví. Srstka pro takový požadavek vidí oporu v autorském zákoně a zákoně o některých službách informační společnosti.

O žalobě nevíme, tvrdí Ulož.to

Ačkoli Srstka Lupě podání žaloby potvrdil, majitelé Ulož.to o tom, že je občanské sdružení žene k soudu, údajně nic neví. „S organizací DILIA a panem Srstkou stále jednáme a nemáme žádné informace o tom, že by proti nám byla podána žaloba,“ uvedl Tadeáš Novák, který Ulož.to mediálně zastupuje.

Hospodářské noviny (HN) v polovině dubna tvrdily, že se Ulož.to má připravit na vlnu žalob. Právě žaloby dalších subjektů zmiňoval i šéf Dilie. Prozradit, kdo další se ve věci největšího tuzemského datového úložiště obrátil na soud, ale nechce.

„Mohu vám potvrdit pouze to, že OSA žádnou žalobu na Ulož.to nepodal,“ uvedl na dotaz předseda představenstva Ochranného svazu autorského (OSA) Roman Strejček. Šéfka české pobočky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) Petra Žikovská příliš sdílná nebyla. Uvedla pouze, že se IFPI k žalobám na úložiště nevyjadřuje. 

Z hudebního serveru sešlo

Mimochodem právě IFPI hrozila na podzim roku 2011 provozovatelům Ulož.to žalobou. K soudu ale nakonec, možná i pod dojmem událostí okolo serveru Megaupload, nedošlo. Naopak IFPI a zástupci Ulož.to zasedli k jednomu stolu a začali jednat o vzniku legálního hudebního servisu.

Lidé spjatí s Nodus Technologies jednali o možnosti prodeje hudby i s místními labely (Warner Music, Sony Music, Universal Music či EMI). Z projektu, ve kterém se angažoval i Miloš Petana, majitel hudebního vydavatelství Supraphon a někdejší vlastník společnosti provozující video server Stream.cz, ale nakonec sešlo.

„Bohužel se nepodařilo nalézt společné řešení. Stěží splnitelné garance a vysoké finanční požadavky některých zahraničních labelů posouvaly projekt do podoby, která by nešla na českém trhu realizovat,“ komentoval výsledky jednání Jan Karabina, jeden z majitelů Nodus Technologies.

Pohrobkem neúspěšných jednání se stal loni na podzim spuštěný projekt Vivala, ten je však daleko od toho, aby nějak výrazně promluvil do konkurenčního boje online prodejců digitální hudby. Zaměřuje se totiž na zprostředkování prodeje hudby zejména malých kapel a interpretů.

Bude videopůjčovna?

Majitelé Ulož.to měli kromě dohody s hudebními vydavateli ambici vyřešit také otázku filmů. „Do budoucna uvažujeme i o legalizaci filmů, nyní se však soustředíme na dohodu s IFPI,“ uvedl Karabina v únoru 2012 pro HN.

Jenže ani v této oblasti se od té doby příliš nezměnilo. Lidé z Ulož.to se sice angažovali v projektu 31s, který se ale zatím neuchytil. Koncem března se objevily zmínky o Ulož.to v souvislosti s online videopůjčovnou.

„Po online videopůjčovně na našem trhu cítíme poptávku. Navíc technologická platforma, kterou jsme v průběhu let vyvinuli, takovou věc umožňuje. Proto jednáme s více partnery u nás i v zahraničí, kteří by s námi participovali na podobném projektu, prohlásil Karabina pro server Lidovky.cz.

Z článku také vyplynulo, že videopůjčovnu chtějí majitelé rozjet do konce letošního roku. Mediální zástupce Ulož.to ale tuto informaci dementoval. „Termín ‚do konce roku‘, který zmiňují Lidové noviny, je výmyslem redakce, jako řada dalších informací v daném článku,“ uvedl tehdy pro Lupa.cz Tadeáš Novák s tím, že se Ulož.to rozhodně nebude v budoucnu měnit v placenou videopůjčovnu.

„Pravdou je, že jednání týkající se oblasti digitální distribuce filmů dlouhodobě probíhají. Nicméně se netýkají datového úložiště Ulož.to a je předčasné odhadovat, jak mohou dopadnout. Proto k nim nemůžeme dávat ani žádné další komentáře,“ vysvětlil Novák.

S případnými plány na spuštění úplně nové služby mohou souviset dvě, v březnu založené, společnosti: JAK Services s.r.o. a JAK HOLDING s.r.o., jejichž jediným akcionářem je právě Karabina.

Mediální partnerství s producentem filmu

Zajímavým signálem bylo zapojení Ulož.to do podpory filmu Kandidát, který šel do českých kin letos v únoru. Úložiště, které filmaři obvykle pokládají za nepřítele číslo jedna, dokonce mělo logo na filmových plakátech. Na první pohled to vypadalo na poněkud překvapivý posun ve vztahu majitelů práv a Ulož.to. Podle producenta filmu Kamila Kožíška, majitele společnosti FG Forrest, která se zabývá tvorbou webových stránek, ale Ulož.to poskytlo filmu jen marketingovou podporu.

CIF16

„Naše partnerství nebylo postaveno na finanční podpoře. Server Ulož.to nám poskytl marketingové plnění v podobě reklamního prostoru. To byl závazek smlouvy, který byl beze zbytku splněn,“ uvedl Kožíšek. „Jedná se o bannery a videospoty. K tomu jsme dodali i nějaké ceny do soutěže pro fanoušky a podobně,“ doplnil Karabina s tím, že to není první aktivita v této oblasti. Připomněl výše zmiňované projekty 31s a Vivala.

Je to už trochu obehraná písnička, ale Ulož.to podobné projekty potřebuje hlavně kvůli tomu, aby si pojistilo formální pozici neutrálního úložiště dat. Což může být pro další budoucnost serveru velmi důležité.

A zatímco zástupci Ulož.to o službách nabízejících placený přístup k hudebnímu a filmovému obsahu stále jen mluví, ostatní je v Česku uvádějí do praxe. Po službách jako Deezer, Rdio, Google Play Music a po českém MusicJetu k tuzemským uživatelům zamířila koncem roku také služba Spotify. Nedávno se do prodeje hudby ve formátu MP3 pustil také největší tuzemský e-shop Alza.cz. Ten také rozšířil řady českých online videopůjčoven. Podobně jako v březnu spuštěná služba Iviovideotéka O2.

56 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 7. 2014 16:54

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »