Diskutéři, vraťte se, prosí TechCrunch a končí s diskusemi přes Facebook

Experiment technologického magazínu s facebookovými diskusemi trval necelé dva roky. Serveru sice přinesl návštěvnost, odradil ale většinu diskutérů.

TechCrunch nasadil facebookové diskuse pod své články 1. března 2011. Důvody tehdy byly jasné: TechCrunch se chtěl zbavit anonymních diskusních trollů, kteří debaty zanášeli bezcenným obsahem, a zároveň chtěl, aby se jeho texty snáze po Facebooku šířily.

Po necelých dvou letech redakce konstatovala, že se oba záměry podařilo splnit – a ten první snad až příliš dobře. „Nakonec jsme zjistili, že naše taktika proti trollům funguje až moc dobře. Tyrani a ignoranti z komentářů zmizeli, ale s nimi odešli i všichni ostatní,“ uvedli redaktoři. „A my chceme své debatéry zpět,“ dodali.

TechCrunch proto tento týden facebookový diskusní plugin nahradil službou Livefyre, která poskytuje webům komplexní diskusní systém. Má i šikovné „vychytávky“ – umí například zobrazovat komentáře pod články v jednom streamu společně s tweety a komentáři z Facebooku. Livefyre používají i další velké weby, jako Engadget, Mashable, Time nebo MTV. Další podobnou službou pro komentáře pod články je Disqus.

Tyto služby mají oproti facebookovým diskusím několik výhod: umožňují psaní komentářů pod přezdívkami (byť TechCrunch po diskutérech dále vyžaduje registraci), mají pokročilejší systém moderace (u facebookových diskusí se nedají komentáře mazat, administrátor je může pouze skrýt ze svého webu, ale na facebookovém profilu diskutéra dál zůstávají) a umožňují registraci a přihlašování přes řadu různých služeb (Google, Facebook, Twitter, LinkedIn, OpenID a další).

Vše patří Facebooku

Facebookové diskuse naopak znamenají z hlediska provozovatele webu jeden obří problém: nemá je pod kontrolou. Vydává se na milost relativně nespolehlivému provozovateli, který může svou službu kdykoli bez varování změnit či omezit. Nemá k dispozici žádnou technickou podporu a nemůže si fungování diskusí přizpůsobit podle svých potřeb. A co víc – všechny komentáře a data o diskutérech patří výhradně Facebooku. Pro nasazení takové služby tak hraje hlavně fakt, že jde o řešení, které je pro provozovatele webu zcela zdarma.

EBF16

V Česku v současné době z velkých webů používá facebookové diskuse jen Aktuálně.cz, které je z podobných důvodů jako TechCrunch nasadilo v září 2011. Facebookový plugin původně využíval také web ČT24, který ale posléze diskuse úplně zrušil. Jinak česká média vesměs používají vlastní diskusní moduly. 

Pokus o deanonymizaci diskusí loni v listopadu provedl server iDnes.cz, který začal vyžadovat, aby diskutéři uváděli jména (ale ověřuje jen na první pohled podezřelá přízviska). Po měsíci redakce konstatovala, že počet příspěvků klesl o dvě třetiny a úroveň diskuse se zásadně zlepšila. 

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 1. 2013 8:10

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »