Hlavní navigace

Diskutéři, vraťte se, prosí TechCrunch a končí s diskusemi přes Facebook

 Autor: Livefyre
David Slížek 26. 1. 2013

Experiment technologického magazínu s facebookovými diskusemi trval necelé dva roky. Serveru sice přinesl návštěvnost, odradil ale většinu diskutérů.

TechCrunch nasadil facebookové diskuse pod své články 1. března 2011. Důvody tehdy byly jasné: TechCrunch se chtěl zbavit anonymních diskusních trollů, kteří debaty zanášeli bezcenným obsahem, a zároveň chtěl, aby se jeho texty snáze po Facebooku šířily.

Po necelých dvou letech redakce konstatovala, že se oba záměry podařilo splnit – a ten první snad až příliš dobře. „Nakonec jsme zjistili, že naše taktika proti trollům funguje až moc dobře. Tyrani a ignoranti z komentářů zmizeli, ale s nimi odešli i všichni ostatní,“ uvedli redaktoři. „A my chceme své debatéry zpět,“ dodali.

TechCrunch proto tento týden facebookový diskusní plugin nahradil službou Livefyre, která poskytuje webům komplexní diskusní systém. Má i šikovné „vychytávky“ – umí například zobrazovat komentáře pod články v jednom streamu společně s tweety a komentáři z Facebooku. Livefyre používají i další velké weby, jako Engadget, Mashable, Time nebo MTV. Další podobnou službou pro komentáře pod články je Disqus.

Tyto služby mají oproti facebookovým diskusím několik výhod: umožňují psaní komentářů pod přezdívkami (byť TechCrunch po diskutérech dále vyžaduje registraci), mají pokročilejší systém moderace (u facebookových diskusí se nedají komentáře mazat, administrátor je může pouze skrýt ze svého webu, ale na facebookovém profilu diskutéra dál zůstávají) a umožňují registraci a přihlašování přes řadu různých služeb (Google, Facebook, Twitter, LinkedIn, OpenID a další).

Vše patří Facebooku

Facebookové diskuse naopak znamenají z hlediska provozovatele webu jeden obří problém: nemá je pod kontrolou. Vydává se na milost relativně nespolehlivému provozovateli, který může svou službu kdykoli bez varování změnit či omezit. Nemá k dispozici žádnou technickou podporu a nemůže si fungování diskusí přizpůsobit podle svých potřeb. A co víc – všechny komentáře a data o diskutérech patří výhradně Facebooku. Pro nasazení takové služby tak hraje hlavně fakt, že jde o řešení, které je pro provozovatele webu zcela zdarma.

V Česku v současné době z velkých webů používá facebookové diskuse jen Aktuálně.cz, které je z podobných důvodů jako TechCrunch nasadilo v září 2011. Facebookový plugin původně využíval také web ČT24, který ale posléze diskuse úplně zrušil. Jinak česká média vesměs používají vlastní diskusní moduly. 

Pokus o deanonymizaci diskusí loni v listopadu provedl server iDnes.cz, který začal vyžadovat, aby diskutéři uváděli jména (ale ověřuje jen na první pohled podezřelá přízviska). Po měsíci redakce konstatovala, že počet příspěvků klesl o dvě třetiny a úroveň diskuse se zásadně zlepšila. 

Našli jste v článku chybu?

26. 1. 2013 11:46

Robert (neregistrovaný)

Takze zacina Techcrunch, otazkou kdy tyto nesmyslne overovane diskuze zrusi i ostatni, uz aby dostali rozum. Zrejme vubec neuvazuji, ze jsou plne zavisli na libovuli FB.
Stejne tak v clanku zminovana Idnes. K cemu to overovani je? Udelal jsem si fake ucet s blbym prijmenim. Neproslo. OK, vytvoril jsem si dalsi tri fake ucty s tremi ruznymi adresami, ale s typicky ceskym prijmenim. Ty uz samozrejme prosly. Jaky to tedy ma smysl, kdyz jsou diskuze opet anonymni, prestoze to tak nevypada, protoze s…

27. 1. 2013 8:59

Michal Kára (neregistrovaný)

Mě přijde, že se často vyjadřují i ti, kteří diskuse nečtou a občas dokonce nečtou ani ten článek :D

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Lupa.cz: Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!