Hlavní navigace

Dita Přikrylová (Czechitas): IT je svět i pro holky. A může být fajn

28. 8. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Na začátku chtěly pomáhat holkám do IT. Po roce a půl fungování už Czechitas ví, co trh i samotné ženy chtějí.

Osamostatnit se, vydělat si na sebe a vyrazit za humna na zkušenou. Projekt Czechitas po roce a půl fungování dospěl a z experimentu se stává reálný byznys.  

„Snažíme se na konkrétní pracovní pozici najít holky a za odměnu je přímo propojit s firmami. Za ten rok, co děláme školení, už nás znají i na HR odděleních spolupracujících firem, a tak holky z Czechitas mají u zaměstnavatelů dobrou pověst,“ vysvětluje spoluzakladatelka hnutí Monika Malátková s tím, že jádro jejich příjmů je stále v příspěvcích na školení od partnerů. 

„Ve spolupráci s Konicou Minoltou a Impact Hubem nám v březnu doběhne pilotní projekt, který jsme rozjely, a máme spolu přeshraniční ambice. Pokud se příští jaro rozhodneme, že pojedeme dál, tak se nám otevírají prostory ostatních Hubů, které jsou rozesety po Evropě,“ dodává další z Czechitas Dita Přikrylová v rozhovoru pro Lupu. 

Kdo vás kromě Konicy, Y Softu nebo Red Hatu podporuje a jak dlouhé jsou projekty, které s partnery děláte?

Do konce letošního roku nám běží podpora z americké ambasády. Adastra končí také na jaře příštího roku. S Microsoftem se snažíme vytvořit školu programování na celý rok a podobně. Každopádně jsou to všechno dočasné projekty.

Začínaly jste především s obecným školením, teď ale zkoušíte vlastně personální služby. Proč?

Chceme se o holky postarat od začátku do konce. Vyškolit je a pomoct jim najít práci. To je právě ta vedlejší činnost, kterou chceme dělat, a která by nás výhledově měla živit. Tím by mělo být školení holek pro různé pozice ve firmách. Vzniklo to tak, že nás oslovuje čím dál tím víc firem, které mají otevřené juniorní pozice, na které by mohla nastoupit naše děvčata. Naše vize je taková, že holky připravíme tak, aby mohly jít rovnou do přijímacích řízení s tím, že to zvládnou. 

Jedním z prvních pokusů byl váš testerský kurz pro Cleverlance. Ukázal se jako funkční model?

Pilotní projekt vznikl v podstatě nápadem z obou stran. Zároveň už ale podobnou akci máme domluvenou na pozice datových analytiků, respektive analytiček, protože to je také pozice pro začátek, kde se mohou holky rozjet a zároveň není nutné žádné dlouhé školení. Testerský projekt byl pokus. Cleverlance v podstatě udělali kurz a my jsme dodaly holky. Cleverlance si pak vybralo pár lidí a my jsme za to dostaly odměnu. Zbytek holek dostal vzdělání zadarmo. 

Nápadů samozřejmě víc. Připravujeme intenzivní JAVA kurz, který by měl reflektovat konkrétní požadavky, které mají firmy na juniorní vývojáře s tím, že by na to měl navazovat delší seminář. Firmy oslovují nás a my to pak s nimi vymýšlíme. 

Jak funguje váš model „dohazování“ holek rovnou do firem?

Původně jsme začaly hodně nízko. Přeci jenom v tomhle byznysu ještě nemáme moc zkušeností. Když ale dneska mluvíme s lidmi z personálních oddělení, tak už víme, že kdybychom měly status personální agentury, tak si můžeme klidně říct i o násobek měsíčních platů holek, které dodáme. Koneckonců, máme cennou databázi holek, které mají zájem o práci. A to tady nikdo nemá. 

Jaké jsou nejžádanější pozice z firem?

Samozřejmě marketing a HR. To je pro ženy skvělé, ale není to naše cílová skupina. My chceme dodávat holky do technických pozic. Nemusí to být nutně vývojářka, i když samozřejmě o ně zájem je, ale mohou to být administrátorky, vedoucí projektů, žádaní jsou SCRUM masteři, což je úžasná pozice pro holky, testerky, datové analytičky. Obecně se množí i pozice v UX a frontendu obecně. Mezery máme stále ve vývojářkách. Ale doufám, že po našich nových intenzivních kurzech na tom budeme lépe. Teď nám běží desetitýdenní kurz programování v C Sharp s tím, že by měl holky dostat do fáze, ve které už by mohly navázat v juniorních projektech rovnou ve firmách.

Uživí lov a dohazování lidí Czechitas tak, aby nepotřebovaly peníze od partnerů?

Měl by, ale budeme muset zdražit. Začaly jsme dělat bezplatné vzdělávání a byly jsme i nařčeny z toho, že devalvujeme trh. To je víceméně pravda, člověk si přeci jenom víc váží toho, za co si zaplatí. Každopádně se chceme živit spíš sháněním zaměstnanců a školení nechávat zdarma. A pořád trváme na tom, že zájem o talenty má být hlavně na straně firem, proto i nadále chceme spolupracovat s partnery. Ale mimo to se i financovat samostatně. Proto musíme zvednout provize, abychom se zbavily závislosti na partnerech. 

Připravujeme nový web, který už bude mít i interní sekci pro členy Czechitas. Budou tam e-learningové kurzy, záznamy z přednášek nebo další služby pro komunitu. Kurzy budeme nabízet online a podobně, čímž budeme moci náš projekt škálovat.

Zatím jsme přeci jenom fungovaly hodně na dobrovolnické bázi a zadarmo. Pokud ale chceme, aby to jelo dál a udržely jsme si úroveň, musíme se připravit na to, že se za to bude platit. A hlavně na to připravit i lidi venku. Proto děláme třeba členský systém, což bude v podstatě klub nejen pro fanynky, ale i pro fanoušky. 

Co je vaše největší přidaná hodnota, kterou mohou ženy využít?

Podle mě začínáme otevírat cestu do výběrových řízení a světa IT obecně. Často narážíme na dva problémy – holky se tam totiž buď neodváží vůbec přihlásit, anebo nemají nikde žádnou doložitelnou znalost. 

Co je tedy Czechitas teď? Vzdělávací organizace, personální agentura? 

Nejsme organizace, která má nalinkované role, ale spíš fungujeme jako organismus, který se rozvíjí podle příležitostí. Momentálně jsme hnutí, které se snaží vzdělávat ženy v IT, a zároveň chceme ženy upozornit na to, že IT může být jejich nové zaměstnání. To je trochu změna od toho, s čím jsme začínaly. 

Právě. Před rokem jste říkala, že chcete zvyšovat počet žen v IT. 

Po roce práce už naši vizi směřujeme ke zvyšování technické a digitální gramotnosti všech žen. Myslíme si, že technické vzdělání je v jednadvacátém století důležité pro všechny. Snažíme se razit myšlenku toho, že to je i svět pro holky, a může být fajn. Czechitas teď jsou organizace, která nejenom mluví o tom, že ženy by se měly dostat do IT světa, ale i proto něco děláme. 

Kdy se vaše filozofie změnila?

Za rok a půl fungování máme za sebou přes dvacítku workshopů, kterými prošlo kolem čtyř set účastnic. Z každého workshopu máme zpětnou vazbu, a tak víme, kde je zájem holek, ale také to, kde je poptávka na trhu. A to přineslo i změnu našeho fungování. V podstatě jsme ale zahájily přerod ve firmu, která nechce být závislá na externích partnerech, ale vydělá si na sebe sama. To bylo někdy v době, kdy jsem v březnu odešla z práce na neplacené volno, abych se mohla naplno věnovat Czechitas. 

Natolik tomu věříte? Jsou nějaké podobné projekty v cizině?

Doufám, že to všechno není bublina, ale že to bude za deset let organizace, na kterou se budou obracet jak firmy shánějící holky, tak holky shánějící práci, školení nebo rady z oblasti IT. Potenciál tu je. Hlad po IT odbornících je obrovský. 

Na Slovensku funguje podobný projekt Aj ty v IT. Ti na to jdou ale trochu jinak. Spíš ale než aby dělali kurzy, fungují jako zesilovač. Sdílí příběhy úspěšných žen v IT a podporují akce, které by ženy neměly míjet. 

BRAND24

Zapojujete se nějak do gender hnutí?   

Všimly jsme si, že naše aktivity často tnou do živého, rozdmýchávají diskuse, a to nás strašně baví. Zároveň ale naše holky mají za sebou školení a mohou jít rovnou do práce, tak si myslím, že jsme o krok dál než klasické genderové diskusní kroužky. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).