Názory k článku
Do cloudu s Google Apps

Larry
Larry (neregistrovaný) 217.168.208.---
14. 7. 2011 6:53 Nový

Je to placená reklama nebo PR?

celé vlákno

Proti článku nic nemám, dokonce zvažuji že začnu Google Apps více využívat. Bylo však dobrým zvykem označovat zde PR články. Pokud jsem označení přehlédl, omlouvám se..

Ondřej Bouda
Ondřej Bouda (neregistrovaný) ---.adslcust.sbone.cz
14. 7. 2011 8:29 Nový

Re: Je to placená reklama nebo PR?

celé vlákno

Souhlas - toto není neutrální článek: vypočítávají se klady, o záporech a rizicích ani slovo (resp. jen stručná bagatelizace jednoho z možných problémů).

pánové
pánové (neregistrovaný) 88.103.252.---
14. 7. 2011 10:10 Nový

Re: Je to placená reklama nebo PR?

celé vlákno

pánové, jsme na lupě

Jaromír Adámek aura:34
14. 7. 2011 15:51 Nový

Re: Je to placená reklama nebo PR?

celé vlákno

Souhlasím - minimálně měly zmínit konkurenční produkty, nevýhoda (podpora) a rizika (data nejsou pod kontrolou, hypotetický pád Google :) atd.)

Každopádně cloudy jsou dnes možnost, jak velice levně pracovat v desítkách lidech na jednom projektu, opravdu ideální.

Ale tenhle článek je spíš mazání medu kolem huby (i když s ním souhlasím), každopádně negativa měla být zmíněna!!!

Panzer
Panzer (neregistrovaný) ---.232.broadband6.iol.cz
14. 7. 2011 8:57 Nový

Google apps for business

celé vlákno

Zacali jsme google apps pouzivat cca pred pul rokem a mame v ni asi 200 uctu. Delali jsme vyber mezi technologii Googlu a MS (samozrejme jsme se poohledli i po reseni Zoho atp, ale nepripadali nam perspektivni). Nakonec zvitezil Google, MS v tu dobu nemel online office (mel ho jen pro domaci pouziti = zadna sprava uctu atp.) a cenove byl mnohem drazsi nez gugl.
Po pulrocnim pouzivani jsme s funkcionalitou spokojeni, je vsak videt, ze produkt puvodne miril jen na koncove uzivatele a ne na firmy. Napriklad sprava profilu uzivatelu v teto business verzi prakticky neexistuje (nelze pridat uzivateli telefonni cislo atp.), nebo aspon mi ani nikdo z guglu nebyl schopen poradit. Ohledne funkcnosti kalendare a google docs je tam par bot, nad kterymi zustava rozum stat, ale da se to prezit.
Co je vsak absolutni pruser, je podpora. Mam zkusenosti z Atlasu s podporou MS a to byl stroj, ktery jel jak na dratkach. V Googlu (pri vsi ucte) ale tu podporu maji horsi nez na helpdesku O2. De fakto vam jen posilaji odkazy na fora nebo kb na webu (to jsem samozrejme cetl uz pred zadosti o podporu), pred kratkym casem vymysleli customer portal, do ktereho se neprihlasujete loginem z google apps, a na moji zadost o vygenerovani loginu (pres key accounta) mi odpovedeli, ze to mam dat do customer portalu (No netrvalo to dlouho, asi mesic, a login jsem mel).
No, co dodat na zaver. Podpora androoidu - luxus, podpora office - jde to, podpora zakaznika - sracka.
Ale nejhezci na tom je, ze jsem se zbavil spravy nejproblematictejsi casti office prostredi - mailu a groupware.

bb
bb (neregistrovaný) ---.tmcz.cz
14. 7. 2011 10:20 Nový

Re: Google apps for business

celé vlákno

Pod tohle bych se klidně podepsal. Ještě dodám, že větší část nápovědy není v češtině (to nevadí mě, ale pak mi volají kvůli prkotinám i kolegové, co by si jinak v pohodě řešení našli). A spousta změn probíhá bez avíza, takže se třeba značně změní chování kalendáře a od rána mě masírují uživatelé, co že se to děje :(

Jan Najvarek (ARTIN) aura:41

Microsoft vs. Google

celé vlákno

My jsme obdobným procesem výběru také prošli (ve firmě máme cca 40 uživatelů), z počátku to vypadalo spíše na Google Apps (GA). Ale právě chybějící support a chybějící zaměření na firmy způsobilo, že jsme počkali na Office 365 a již jej cca měsíc používáme.
Problémy GA:
- když je problém, není to s kým řešit (alespoň to tak vypadalo)
- menší chyby (např. při definování resources apod.)
- není integrace s Outookem, není jiný desktop klient, problém při offline
- znatelné zaměření na osobní použití, pro firemní použití to ne vždy vyhovuje (příklad: ve web. rozhraní se popisují adresáti jako "Tom, Tom a já" - to si opravdu musím pamatovat křestní jméno všech svých zákazníků? - přepnout to nešlo)

Problémy MS (po měsíci užívání):
- denně mi to reportuje pár sychnronizačních chyb s kalendáři, na data to ale asi vliv nemá
- MS je dražší, a má toho v základu méně, full package je výrazně dražší
- Linux uživatelé mají problém s některými funkcemi OWA, potřebují mít Windows image

joooo
joooo (neregistrovaný) 88.103.252.---
14. 7. 2011 10:30 Nový

Re: Microsoft vs. Google

celé vlákno

příklad: ve web. rozhraní se popisují adresáti jako "Tom, Tom a já" - to si opravdu musím pamatovat křestní jméno všech svých zákazníků? - přepnout to nešlo)

Tak tohle otěžuje i mě a to používám jen gmail. Spolu s dalšími a dalšími nesvobodami a změnami směrem, který mi nevyhovuje, to u mě směřuje k jednoznačnému přesunu jinam.

jarda
jarda (neregistrovaný) 213.29.115.---
15. 7. 2011 1:41 Nový

Re: Microsoft vs. Google

celé vlákno

"- není integrace s Outookem, není jiný desktop klient, problém při offline"

Je. V placené verzi je k dispozici Outlook klient. Tváří se to i funkčně, ale stabilita je v praxi bohužel nevalná, zvláště u větších mailboxů a docházelo k podivným zásekům a postupnému nasrání zákazníka.
Technická podpora je důvodem, proč si vždy předem zvážím, jestli do nějaké firmě doporučím. U menších (<10) je to použitelné.

Dále je třeba zmínit

a) naprostou neprůhlednost v zabezpečení dat, zvláště v případě 3rd party apps. Často se stává, že chybějící funkci Google řeší odkazem 3rd. Jenže hned v první obrazovce při pokusu o instalaci se zobrazí warning ve smyslu, že když to odkliknu, je pouze na moje riziko.

b) Možná se to změnilo, ale těžko se kombinuje osobní a firemní Google

c) Naprosto tragická kontrola na spamem. Spam sice až nechodí, zato filtrování je důkladné, bez ohledu na CZ podmínky.

d) U placené verze dost špatná a nepřehledná aplikace Postini.

e) Nulová možnost zálohování dat. Opět odkaz na 3rd party, navíc draze placené. Jestli máte někdo tip, sem s ním

f) Velmi obtížná implementace offline klienta. Tím myslím Outlook i TB. Ne že by nefungovalo, ale je to polofunkční.

g) Nelze přejmenovat mailbox (minimálně v placené verzi; oficiální rada je, že se to může udělat až za rok, kdy doběhne platba)

h) I když si na mailboxu zřídíte alias a odešlete s ním mail, tak se příjemci ukazuje stále původní jméno. Totální průser! Výsledkem je, že pokud ve firmě přijde nový zaměstnanec, musíte založit nový maibox a z původního do něj všecho naimportovat. Dále pak - pošlete mail pod aliasem a eBay vám ho vrátí s tím, že odesílatel neodpovídá accountu na eBay.

Výhody:
Pro small workgroups, je to velmi rychlá a levná cesta, jak sdílet dokumenty.

Kdysi jsem zkoušel MS řešení, ale tam mě okamžitě odradila děsivá pomalost. Možná už to pořešili.

jarda
jarda (neregistrovaný) 213.29.115.---
15. 7. 2011 1:54 Nový

Re: Microsoft vs. Google

celé vlákno

Tak drobná změna, přejmenování uživatele už přidali. Sice to končí hláškou "We are unable to process your request", ale je to nadějný. Možná kdybych zavolal na tu podporu, tak mi pomůžou, jako platící zákazník budu mít určitě možnosti někam zavolat :))

Janek
Janek (neregistrovaný) 109.80.238.---
15. 7. 2011 13:16 Nový

Re: Microsoft vs. Google

celé vlákno

a) 3rd party aplikace jsou problém i na desktopu, nemyslíte?

b) Je sice možné osobní účty převést do Apps, ale není to skutečně korektně vyřešené.

e) Data Liberation http://www.dataliberation.org/

jarda
jarda (neregistrovaný) 213.29.115.---
15. 7. 2011 14:21 Nový

Re: Microsoft vs. Google

celé vlákno

ad a) jsou, a proto v tom vidím problém. Když se podíváte na Dashboard, tak je tam blok "Recommended Apps from the Google Apps Marketplace". Z toho bych laicky usoudil, že jedná o Googlem schválené aplikace. Jenže to tak není a riziko nese uživatel.

ad e) Data Liberation je jenom souhrn HOWTOs. Vím že existuje Imap a API. Záloha pře Imap je stěží použitelná pro jeden větší mailbox. Pokud bych chtěl něco lepšího, musel bych zaplatit programátora, nebo výše zmínění 3rd party.
Teoretickým řešením byl Outlook connector a exportovat do PST, ale v praxi to selhalo.
Ještě k Imapu - praxe ukázala jedno velké riziko, o kterém se moc nemluví. Pokud Google zjistí, že je z jedné IP otevřeno příliš Imap připojení, tak vám může dočasně odstavit Imap přístup na účet. Stalo se mi to ve firmě o 5 lidech.

bigboban
bigboban (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
17. 7. 2011 18:35 Nový

Re: Microsoft vs. Google

celé vlákno

Cituji "není integrace s Outookem". Co to je za blbost? To je takový problém v outlooku na pár kliků nastavit google účet přes exchange??

host
host (neregistrovaný) 2001:67c:1220:----:----:----:----:----
14. 7. 2011 11:14 Nový

Podpora

S funkcionalitou GA jsem defacto spokojen. Ale ta podpora je opravdu priserna. Horsi nez UPC a O2 dohromady.

Martin
Martin (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz
14. 7. 2011 19:23 Nový

Negativa

celé vlákno

Myslim, ze Google Apps spojene s Androidem mohou byt vyborne reseni! Ale pokud chcete na toto reseni navazat dalsi aplikace, je zde problem.

Napr. Outlook, dost vyuzivany program, nelze uplne jednoduse synchronizovat s Google uctem a pokud nemate Android, tak take moc nepochodite.

Existuji pak jen placena reseni.

Panzer
Panzer (neregistrovaný) 95.168.206.---
14. 7. 2011 19:58 Nový

Re: Negativa

celé vlákno

Outlook lze synchronizovat s Gogogle apps celkem bez problemu. Existuje na to aplikace od Google - Google Apps Sync 2.0. Outlook se pak chova jako pripojen k exchange.

jarda
jarda (neregistrovaný) 213.29.115.---
15. 7. 2011 1:44 Nový

Re: Negativa

celé vlákno

Bohužel dost nestabilně. U větších mailboxů je to nepoužitelné (naposledy jsem to měl nasazené někdy v červnu).
Ale v základu se to tváří pěkně.

Martin
Martin (neregistrovaný) 213.29.13.---
15. 7. 2011 15:24 Nový

Re: Negativa

celé vlákno

já tam mám zhruba 11 GB účet a synchronizace mi jede korektně. včetně synchronizace 6 kalendářů. Mám to s Outlookem 2010.

CrayXMP
CrayXMP (neregistrovaný) 94.230.156.---
14. 7. 2011 23:10 Nový

Doplnte článek o to PODSTATNE - PRAVNI PRISLUSNOST!

celé vlákno

Lákáte firmy na nějakou extra výhodnou nabídku software, služeb, skladiště dat.. no doplnte si.. Firmy ale mají cenné dokumenty, v naprosté většině při úniku či zneužití naprosté většiny "publikovaných" dokumentů do rukou konkurence vznikne firmě nesrovnatelně větší škoda, než kolik platí za provoz tohoto systému..

.. nemusí ani jít o zneužití a hacking.. stačí "blbá" nedostupnost systému.. změna legislativy (ze 100 procent V US) s ohledem třeba na "boj proti terrorismu".. úprava obchodních podmínek, možnost analyzovat roboticky všechny dokumenty pro potřeby CIA atd. atd..

NA JAKEM ZAKLADE SE PAK EU společnost bude domáhat HYPOTETICKE právní nápravy? jaké tedy bude "venue" pro řešení případných soudních sporů a jaké zákony se použijí? US , země "objednatele" /pochybuji) .. či záleží na dohodě smluvních stran?

TO JE NAPROSTO PODSTATNE pro celou řadu firem,.. ne, že ušetří blbých 50.000 Kč ročně oproti provozu svých stávajících serverů v racku v kanceláři, ale kdo a za jakých podmínek ochrání jejich data

otázka je to skutečně na místě.. odpovědi se každý vyhýbá a proto každému důrazně doporučejeme, až se cloudu zdaleka vyhne (tržní kapitalizace všech našich klientů je přes 10 mld EUR), takže to nejsou žádní troškaři..

Petr
Petr (neregistrovaný) ---.96.broadband12.iol.cz
15. 7. 2011 0:08 Nový

Re: Doplnte článek o to PODSTATNE - PRAVNI PRISLUSNOST!

celé vlákno

Pro giganty asi není google apps tou pravou volbou. Pro malou firmu s pár pobočkama, každá o několika zaměstnancích je to výhra. To že se někdo v USA dostane k datům je jedno, na náhlé vypnutí nevěřím - podle podmínek slibují ještě aspoň dva roky provozu i po abandonování projektu. A nemusí se řešit VPN, atd.

Janek
Janek (neregistrovaný) 109.80.238.---
15. 7. 2011 13:10 Nový

Re: Doplnte článek o to PODSTATNE - PRAVNI PRISLUSNOST!

celé vlákno

"Ušetření blbých 50 000 Kč" znamená co? Pro start-up nebo malou firmu to může být dost.

Ostatně proč asi MS spustil Office 365 a do cloudu investuje částky v řádu kapitalizace vašich klientů ;-)

Jaromír Adámek aura:34
15. 7. 2011 15:16 Nový

Re: Doplnte článek o to PODSTATNE - PRAVNI PRISLUSNOST!

celé vlákno

Ty jsi asi nepochopil cílovku :( !

Cílovka nejsou hutě a nebo banka!

Cílovka je SOHO, malý kancl s 2 - 10 lidmi, například kreativci, dopravci atd., kteří ví KULOVÉ o zabezpečení, žádný z nich není admin i se jím admin (a vlastní server spolu se zálohováním, mirroringem ve dvou lokacích atd.) nevyplatí (a to říkám jako IT).

Právě pro takové je určen tento produkt dostanou tak funkční službu za vyjímečně dobrou cenu se spolehlivostí o které by se jim jinak mohlo jen zdát.

Naopak cílovkou NEjsou společnosti se stovkami či tisíci zaměstnanců, kteří si raději pořídí řešení na míru a rozprostřou náklady na pár aminů a pár racků s HW.

Jaromír Adámek aura:34
15. 7. 2011 15:19 Nový

Re: Doplnte článek o to PODSTATNE - PRAVNI PRISLUSNOST!

celé vlákno

Víš, ono totiž, těch tvých "blbých 50 000" je typická částka, která rozhoduje v začátku o tom, jestli je nějaký projekt v mínusu a nebo ne, a právě na tento segment je cloudy u těchto polo-amatérských služeb cíleno.

I když samozřejmě jde na cloudu naprogramovat i svou plně profesionální a cílenou aplikaci za miliony.

Takže se prober.

Pro někoho kdo začíná, koupí si doménu za 8 USD, hosting za 20 USD za měsíc, jsou podobná cloud řešení, jako je Dropbox, Gmail atd. doslova požehnání...

jarda
jarda (neregistrovaný) 213.29.115.---
15. 7. 2011 15:24 Nový

Re: Doplnte článek o to PODSTATNE - PRAVNI PRISLUSNOST!

celé vlákno

Souhlasím.
Přes všechny nedostatky které jsem tu psal, tak Google Apps umožní zdarma rozjet firmu na vlastní doméně, při velikosti mailboxů o které si místní hostingové firmy mohou nechat jen zdát.

Bohouš Dohnal - netmail.cz
Bohouš Dohnal - netmail.cz (neregistrovaný) ---.145.broadband9.iol.cz
18. 7. 2011 17:35 Nový

reakce Google Apps partnera

celé vlákno

Musím reagovat na některé věci, které jsou zde uvedeny.

Především má být článek označen jako PR, ale to není v případě lupa.cz poprvé.
Současně, naše firma je Google Apps Authorized Reseller více jak 2 roky (autor článku nebyl první firmou svého druhu), dříve jsme implementovali MS Exchange a ještě před tím to bylo Lotus Notes/Domino.

S emaily, sdílenými kalendáři a dokumenty máme tedy více jak 16 let praxe.

To není reklama, ale prostá fakta.

K jednotlivým věcem:

Píšu pouze o Google Apps for Business - free verze do 10ti uživatelů má hodně omezení

Google Support - není opravdu ideální, nebudu trvdit opak. Situace se ale mění, každý týden na tom děláme s lidmi z Google (Irsko, Německo, Polsko), kde sedí osoby zodpovědné za support, doufám že na podzim už zákazníci pocítí změnu

Integrace s MS Office - s Outlook jsou problémy ve stejném rozsahu, jako v tandemu Outlook/Exchange. Občas hlásí chyby synchronizace, když se nakopne PST/OST, tak stejný problém, atd. Navíc je zde Google Cloud Connect, který lze integruje Word/Excel/Po­werPoint - verze první - slabota, aktuální verze je již použitelná.

Aplikace třetích stran - jsou prostě aplikace třetích stran. Dělá snad MS podporu pro Symantec Mail Security pro Exchange? Garantuje snad bezpečnost dat uložených v zálohách provedených Backup Execem? Prostě jsou to jiní výrobci SW a při jejich výběru je třeba firmu dobře prověřit.

Zálohování dat a bezpečnost - Google zálohuje. To asi nikoho nepřekvapí, detaily bezpečnosti Google Apps jsou popsány v Security White Paper. Chce-li zákazník zálohovat data ještě nad rámec toho co dělá Google, může si vybrat z produktů na trhu, nebo si napsat vlastní řešení pomocí API - které je jednoduché a srozumitelné.

Věci typu přejmenování účtu, zaměření na malé firmy, apod. nebudu komentovat, to je již dávno překonané. Chceli to někdo vysvětlit, může se na mě obrátit :)

Panzer
Panzer (neregistrovaný) ---.232.broadband6.iol.cz
19. 7. 2011 8:21 Nový

Re: reakce Google Apps partnera

celé vlákno

Mozna jsem to prehledl, ale v tech whitepaperech nic o backupech neni, pise se tam o failoverech, ale o backupu (to znamena moznosti vytahnout starou zalohu a rozzalohovat ji) ani slovo.

Bohouš Dohnal - netmail.cz
Bohouš Dohnal - netmail.cz (neregistrovaný) ---.145.broadband9.iol.cz
19. 7. 2011 20:57 Nový

Re: reakce Google Apps partnera

celé vlákno

strana 14:
Data replication and backup: To help ensure availability in the event of a disaster, Google Apps data is replicated to multiple systems within a data center, and also replicated to a secondary data center.

Pokud myslíte obnovu dat ze zálohy na požádání zákazníka, tak to Google nenabízí. Podle mě to pak není backup, ale archivace, tj. možnost vrátit se k historii dat v čase.

Pro tento případ je zde Google Message Discovery pro emaily, verzování a revize v Google Docs, Google Sites a kontaktech a nakonec API, aby mohl zákazník dělat s daty co potřebuje.

Máme v sortimentu řadu produktů, které tuto problematiku řeší, v naprosté většině jsme v přímém kontaktu s vývojaři, tedy vše ověřeno :-)

Google blogy:
Disaster Recovery by Google
Gmail back soon for everyone - tape backup

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem