Hlavní navigace

Dobojováno na poli světových portálů?

Michal Zálešák

Portál. Před nějakou dobou bylo právě toto slovo jedním z těch nejmódnějších na Internetu, budovali je takřka všichni (anebo to aspoň tvrdili). Dnes už se o nich tolik nemluví, ale je skutečností, že portály existují: nikoliv podle názvu, ale rozsahem služeb. Michal Zálešák se zabývá tím, jaké je jejich pořadí podle návštěvnosti.

Pokud zatoužíte po specifické informaci a zrovna nevíte konkrétní odkaz, tak zabrousíte na jeden z mnoha Internetových portálů. Z těch domácích bychom mohli jmenovat například Seznam, Atlas či Centrum. Těch zahraničních je nepřeberné množství. Však je zde také velice těžké uspět. Nová studie společnosti Forrester Research Inc. přináší zajímává čísla. Pokud vás zajímá, kdo patří k vítězům a kdo k poraženým, nenechte si ujít následující řádky.

Žádné zbytečné napínání až do konce článku, vše vám sdělíme hned na úvod: první místo obsadil AOL (53,3 milionů návštěvníků za měsíc říjen), stříbrná medaile patří Yahoo (40,1 milionů), bronzová překvapivě Microsoft a její Microsoft Network (37,7 milionů). Toť umístění na stupních vítězů. Hned pod nimi stanul Lycos (29,2 milionů). Pátá příčka patří Go Network (21,7 milionů).

Rozdíly vskutku markantní. Z úst autorky této studie, Charlene Li, dokonce zaznělo následující: „Válka portálů je u konce. Když by chtěly přežít, musí se každý vydat svým vlastním směrem.“ Pro Altavistu, která se mezi prvních pět ani neprobojovala z toho plyne, že by se měla oprostit od své povšechnosti a koncentrovat se na akademickou a obchodní náplň. Na věci související se zábavou by měl myslet zase Excite. A Lycos? Ten by měl těžiště svých zájemců spatřovat spíše v mladších návštěvnících, což ale ústy svého výkonného viceprezidenta kategoricky odmítá: "Nehodláme se omezovat na konkrétní demografickou skupinu, protože je naším cílem být jedním ze tří nejnavštěvova­nějších Internetových destinací, což skutečně byl ještě na začátku letošního roku. Od března však jeho čísla postupně klesala, až se zastavila na současných téměř třiceti milionech.

Úspěšnost jednotlivých portálů se ale zdaleka neměří pouze počtem návštěvníků, záleží i na schopném managementu – kolik dokáže uzavřít smluv s případnými partnery, za jakých podmínek a také v jaké hodnotě. Průzkum Forrester Research Inc. prokázal, že průměrná zakázka v trvání dvaceti měsíců má hodnotu zhruba 4,5 milionů dolarů. Velice často jdou však tyto sumy ještě o poznání výše. Nejlepším případem je AOL, zde se snoubí vysoká návštěvnost s dobrými strategickými tahy. Monster.com, Internetový trh s pracovními příležitostmi, si na čtyři roky předplatil exkluzivitu pro vyhledávácí centrálu volných míst na AOL. A cena? Věřte nebo ne, 100 milionů dolarů. Dalších 56 milionů poplyne na účet AOL od Stamps.com výměnou za tříletou exklusivní smlouvu na poskytování poštovních služeb. Zdaleka největší smlouvu se ale obchodníkům podařilo uzavřít s Travelocity.com, který bude v následujících pěti letech realizovat všechny objednané letecké rezervace, kterou jsou provedeny na portálu AOL. Celkem se jedná opravdu o horentní sumu – celých 200 milionů dolarů – určitá část zde bude zaplacena přímo a zbytek prostřednictvím provize z takto dodaných zákazníků. Hned po AOLu se na žebříčku nejnavštěvova­nějších portálů objevilo Yahoo!. V oblasti obchodních smluv ale zaostává o poznání více.

Pohled do budoucna pro současné medailisty rozhodně tak optimisticky nevyznívá. V průběhu následujících čtyř let by se měl jejich podíl na výnosech z celé Internetové reklamy snížit o 5 % – z 45 na 40. Oproti tomu by měly růst preference specificky zaměřených portálů. Z těch nejznámějších bychom mohli citovat například Garden.com, Amazon.com a eBay. Do nich by mělo plynout až 57% objemu Síťové reklamy.

test

Co se našeho trhu s online reklamou týče, zdaleka zde nehovoříme o stejných cifrách jako je tomu ve Spojených státech amerických. Ani přepsání značky dolaru naší korunou by nám moc nepomohlo. Zkrátka zde ještě nebyly vytvořeny podmínky, stále panuje veliká nedůvěra případných inzerentů, čemuž se ale na druhou stranu nemůžeme divit. Vždyť český Internet užívá něco mezi 292 a 600 tisíci obyvateli. V porovnání s 10 miliony je toto číslo vskutku minimální. Snad bude Seznam Ivo Lukačoviče dobrou vlajkovou lodí a podaří se mu přesvědčit i ostatní, že na domácím trhu takových lukrativních příležitostí ještě více.

Michal Zálešák

Našli jste v článku chybu?
6. 1. 2000 17:21
sokrates (neregistrovaný)
Skúste napr. www.spray.se - firma Spray Ventures. Spodný riadok: Spray i Europa: Frankrike | Norge | Italien | Tyskland Mimochodom, nejdú náhodou práve oni investovať do SEZNAMU ?
6. 1. 2000 15:54
Martin Dobias (neregistrovaný)
Nekde, kdysy davno (rok) jsem cetl, ze doopravdy Microsoft a Netscape maji nejvic hitu prave kvuli tomu, ze prumerny (americky?) uzivatel neumi presmerovat svoji domovskou www stranku v prohlizeci ... a ze na tom obe firmy dost vydelavaji diky bannerum atd ...