Dobře namazaná opice

Od vzniku Internetu se čas od času objeví něco, co do něj vnese revoluci. Experti se předhánějí v tom, kdo z nich odhalí novou revoluci nejdříve. Já sice nejsem expert, ale sázím na GreaseMonkey neboli Namazanou opici (mazadlem, ne alkoholem).

Pokud GreaseMonkey (GM) neznáte, čtěte prosím pozorně: GM je plugin, který nainstalujete do svého prohlížeče, a do tohoto pluginu pak můžete snadno (dvěma kliknutími) doinstalovávat GM Javascripty přiřazené různým webserverům nebo skupinám webserverů. Činnost GM spočívá v tom, že pokud následně navštívíte stránku, pro niž máte nainstalovaný příslušný Javascript, tento se spustí a aplikuje na HTML právě stažené stránky (předtím se může připojit k jinému serveru a k něčemu použít data z něj získaná).

GreaseMonkey je pouze pro Mozillu, ale to zase není tolik důležité. Prakticky stejné funkčnosti by se dalo dosáhnout i v jiných browserech třeba pomocí lokální HTTP proxy, která by do stahovaných stránek inteligentně přidávala Javascript v závislosti na tom, odkud by se stránka stahovala. Je mnoho způsobů jak to implementovat. Na druhou stranu, díky tomu, že GM je pouze pro Mozillu, nemusí si autoři skriptů dělat starosti s kompatibilitou a mohou využít všechna DHTML kouzla, který tento prohlížeč nabízí.

A jaká kouzla to tedy jsou? Zastavme se u několika konkrétních existujících GM skriptů: Na IMDB.com v profilu herce můžete vidět, jak je starý. Na Amazon.com se vám mohou ceny zboží automaticky zobrazovat ve vaší domovské měně a můžete vidět, za kolik stejnou knihu nabízí konkurence. Můžete automaticky přeskakovat interstitialy. Můžete se automaticky logovat na stránkách, které to neumožňují. Můžete do své Gmail konta přidat persistentní fulltextové vyhledávání. Spousta skriptů je ke stažení tady.

Pomocí GM prostě můžete vzít složitou webovou aplikaci, kterou vyvíjely stovky lidí několik měsíců, a triviálním způsobem ji elegantně změnit nebo k ní přidat funkčnost, která vám chybí. A samozřejmě, pomocí GM jsou stoprocentně spolehlivě odstranitelné jakékoliv reklamy nebo cokoliv jiného, co na stránkách mít nechcete.

Může vám připadat, že GM není nic nového. Stejná funkčnost, jakou umožňuje GM, se dala jinými způsoby implementovat už léta. Revolučnost vidím v tom, že tentokrát jde o implementaci, kterou si koncový uživatel velmi snadno nainstaluje (dokonce existuje „překladač“, který ze zvoleného GM skriptu vytvoří samostatně instalovatelný plugin, nezávislý na GM), což, zkombinováno s dynamičností současných webových stránek, přináší netušené možnosti. A autoři skriptů jsou zatím jen na počátku jejich využití. Když se pokouším vymyslet, co všechno by mohlo vzniknout kombinací GM a Google Maps, musím přiznat, že mi prostě dochází fantazie. K vytváření GM skriptů nepotřebujete nic víc než textový editor a k jejich distribuci jakékoliv webové stránky (včetně free hostingu).

MIF16

Bude zajímavé sledovat, jaké právnické kličky se kolem GM budou dělat, až se trochu více prosadí (o čemž nepochybuji), protože třeba Amazonu se jistě nebude líbit, že si někdo nechává na jejich pracně vybudovaných stránkách zobrazovat nabídky konkurentů. Otázka je, jestli proti tomu bude moci Amazon něco dělat. Doufám, že ne.

Právnickým kličkám se ostatně podle mého soudu nevyhnou ani autoři GM a budou muset časem změnit název, protože Grease Monkey je registrovaná obchodní značka renomované společnosti, specializující se na výměnu oleje v autech.

22 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 6. 2005 9:57

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»