Hlavní navigace

Dojde k postupnému zániku značky Atlas?

29. 8. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Od konce května fungují dřívější konkurenti, společnosti NetCentrum a Atlas, pod jednou zastřešující značkou s názvem Centrum Holdings. Co ovšem sloučení dřívějších rivalů doopravdy přineslo, bude zachována značka Atlasu a jaké jsou vztahy a poměry zaměstnanců bývalých rivalů?

Zatím je sice krátká doba na celkové hodnocení, ale přesto se podíváme, co spojení obou portálů zatím přineslo a jaký vývoj lze očekávat. Doposud integrace Centrum a Atlasu navenek projevila spíše negativní efekt v podobě výrazné ztráty podílu na trhu vyhledávačů, což ukázala červnová statistika měření Navrcholu.cz. Současné dění naznačuje, že se nový subjekt asi zaměří jiným směrem.

Absolutní odklon od vyhledávání?

Sloučení Atlasu a Centra přineslo podle červnového měření Navrcholu.cz absolutní pokles sice pouze 0,8 procentního bodu, ovšem společný relativní pokles dosáhl téměř 16 %. Atlas a Centrum společně dosáhly podílu pouhá čtyři procenta, zatímco ještě před dvěma roky by to při sumarizaci obou vyhledávačů byl podíl dvojnásobný, tedy 8,23 %.

Podle Tomáše Jindříška ze společnosti OgilvyInteractive je boj ve vyhledávání v ostrém boji Seznamu a Google téměř nevyhratelný a Centrum Holdings si bude muset najít alternativu, tedy zajímavé služby a odlišit se od zbytku českého internetu. Doba vývoje lokálních technologií skončila, přichází doba rozvoje lokálního obsahu, uvedl Jindříšek.

Pavel Francírek z TOPlistu také vidí příčinu poklesu podílu ve vyhledávání obou portálů ve vstupu Google na český trh. Podle něj se jeho stoupající obliba nejdřív projevila právě u slabších hráčů na trhu, jak je i vidět na vývoji u českých uživatelů za poslední rok.

Pozitiva portálové integrace

A jaké jsou hlavní synergie sloučení dvou subjektů v jediný? Představitelé firmy anoncovali efekt snížení nákladů a vytvoření mnohem silnějšího subjektu na trhu, s výrazně lepší pozicí vůči konkurenci, který v Čechách dokáže oslovit 1 milión uživatelů internetu denně a 3,8 miliónů uživatelů měsíčně.

Podle Radima Hasalíka, marketingového konzultanta a publicisty, je sloučení firem dobré, protože přináší lepší a přehlednější situaci na český internetový trh. Inzerenti mohou lépe plánovat své kampaně napříč mnoha různými servery, které dříve působily odděleně. David Duroň, bývalý generální ředitel Atlasu, si stojí za svým, že z ekonomického pohledu spojení smysl dávalo. Věřím, že to bude vidět na konsolidovaných výsledcích, zejména na EBITDA, dodal.

Tomáš Jindříšek si myslí, že fúze byla z hlediska Centra přínosná zejména na vytvoření PR a připomenutí existence. Z hlediska zadavatelů reklamy sloučení obou firem synergii být může, běžný návštěvník obou webů to zatím jako nějaký zásadní rozdíl nepozná. Výhodou pro subjekty je asi zmenšení konkurenčního prostředí, ale je otázka, nakolik je to opravdu velká změna, protože Atlas dlouhodobě stagnoval, dodal Jindříšek.

Zaměstnanci Atlasu v menšině

Kolem aktivity nespokojených zaměstnanců vystupujících společně na stranách Odpojeni.cz toho bylo už řečeno dost, ale jaká je personální situace nyní? Firmy již fungují společně pod jednou střechou. Ven ovšem prosakují informace, že podíl „atlasáků“ je oproti lidem z Centra minimální.

Úvodní prohlášení o zachování obou značek pouze měla za úkol zabránit rychlému rozpadu týmu u Atlasu, do té doby, než se jim podaří převzít nad firmou a jejími produkty plnou kontrolu. Myslím, že současné události to plně potvrzují – Atlas se pomalu „umenšuje“ co se týká významu i týmu, řekl Jiří Hlavenka, novinář a autor odborných publikací.

Naposledy takto odešel Martin Březina, který zastával v Atlasu post ředitele marketingu. Ten nedávno rozeslal krátké vyjádření: Dnešním dnem již nejsem zaměstnancem společnosti, přesto věřím, že kooperace s Centrum Holdings bude nadále fungovat.

Komentář Pavla Muchy, generálního ředitele Centrum Holdings, na otázku poměru zaměstnanců z Atlasu a Centra v nové firmě, zněl takto: Chápu, že pro vás to ještě může být téma, ale my tyto počty nesledujeme. Jsme jedna firma. Nedostalo se nám odpovědi ani na to, kolik je v novém subjektu vývojářů z Atlasu.

Zmizí značka Atlas z mapy Internetu?

Zatím spíše potichu vyslovovanou myšlenkou je otázka dlouhodobé udržitelnost fungování všech značek spadajících pod nový holding. V téhle souvislosti odborná veřejnost spekuluje především o značce Atlas. V kuloárech se hovoří o tom, že všechny bývalé služby Atlasu jsou postupně utlumovány, například snižováním rozpočtů.

Při pohledu na aktuálně zveřejněné červencové statistiky NetMonitoru je vidět pokles návštěvnosti Atlasu ve srovnání například s lednem o více než čtvrt milionu návštěvníků. První měsíc byla návštěvnost Atlasu 2 063 813 reálných uživatelů, v červenci Atlas vykázal 1 736 163 RU. Pokud jde o jednotlivé služby, většina jich přechází pod Centrum. V měření Atlasu jsou pouze Azpravy.cz, Homepage, ICQ/ICQ TV a Mapy. Například Žena.cz je jednotná na Atlasu i Centru.

Podle vyjádření Centrum Holdings zůstanou zachovány všechny důležité značky. Pavel Mucha na dotaz o aktuálních plánech holdingu se značkou Atlas řekl, že firma je provozovatelem nejen značky Atlas.cz a Centrum.cz, ale i Aktuálně.cz, Žena.cz, Cars.cz, zcela nového Digitálně.cz, ICQ a jiných. Sdělil, že každá značka má své trvalé uživatele, pro ně chce společnost tyto značky mít a rozvíjet je.

Co si ovšem myslí tuzemští odborníci? Jak jsem říkal již těsně po fúzi, je to Atlas, který od začátku tlačil za kratší konec provazu. Podle mě pravděpodobně Atlas jako portál zanikne, možná zůstane značka Atlas zachována pro některé specifické služby. Z hlediska majitelů by bylo koneckonců udržovat dva portály v dlouhodobém horizontu nesmyslné, vyjádřil se Tomáš Jindříšek. Jiří Hlavenka se domnívá, že značka Atlasu coby internetového portálu zanikne, možná přežije v podobě nějaké služby, ale nebude to už podstatné. Dobu odhaduji na 6–12 měsíců.

Pavel Francírek řekl, že ze spojení dvou značek nejvíc vydělalo iDnes či Líbímseti, které se zbavilo konkurenta a nic je to nestálo. Co se týče technologií, byly problémy s integrací dokonce takové, že se staly všeobecně známé. Z hlediska služeb je to podobně. Ve vyhledávání jsou karty již nějakou dobu rozdány. Ve zpravodajství je přínos Atlasu nevelký. Takže snad kromě map a spojenectví s ICQ se skutečně výhody hledají těžko, uvedl Francírek. Podle publicisty Radima Hasalíka ale oba portály svým způsobem ztratily identitu. Značka Atlas je po akvizici přece jen trochu víc v pozadí.

Uspěje strategie zaměření na 3C?

Centrum Holdings při oznámení svého vzniku deklarovalo strategii 3C, tedy komunikace, komunit a obsahové stránky. Vyslovenou prioritou číslo jedna pro nový holding je zaměření na komunikační služby, druhou důležitou oblastí bude obsah. Společnost jako prioritu vidí čas, kteří uživatelé stráví na jejích webech. Pavel Mucha ve spojitosti s touto strategií popsal části obsahu, na kterých Centrum Holdings hodlá stavět. Vyzdvihl charakter Atlasu, kam chodí až 90 % uživatelů kvůli obsahu, a služby Aktuálně.cz a Žena.cz. Třetím pilířem mají být komunity jako FotoAlba, xChat a jedna nová komunitní služba, která je údajně ve fázi příprav. Představiteli Centra bylo také avizováno podzimní spuštění internetového deníku, který by měl mít odlehčenou formu ve srovnání s Aktuálně.cz. Pavel Mucha potvrdil, že společnost chce nabídnout nový deník pro mladé lidi, na kterém se stále pracuje.

Jakou má vyslovený koncept v současných podmínkách trhu šanci na úspěch? Podle Tomáše Jindříška skončila doba vývoje lokálních technologií a přichází doba rozvoje lokálního obsahu. Vyslovená strategie je podle mě správná, záleží ovšem na jejím provedení. O komunikaci a komunitách mluví všichni, málokdo ji umí uchopit a pokud ano, opět se potýkají s konkurencí globálních sítí. Není to čistě v originálním nápadu, je to o vhodném pospojování funkčních věcí. Občas je síla v jednoduchosti. Je dobré se inspirovat zahraničím, komentoval.

David Duroň si myslí, že strategie je to správná. Jako uživatel Atlasu bohužel každý den čekám, že něco nového uvidím a pořád nic. ICQ Video mít úspěch může, právě z důvodu přesahu za kopečky České republiky. Na světě je víc než 40 milionů ICQ uživatelů a pokud by pouze 1 % z nich videa vkládala, což je průměrné chování uživatelů u těchto služeb, tak se tím vytvoří poměrně zajímavá videobanka, která se může stát hodně populární. 

BRAND24

Centrum promarnilo svoji příležitost před osmi lety, kdy se mohlo stát na trhu dominantním a mít v komunitách možná i podobnou převahu jako má Seznam ve vyhledávání. Že to není nadhodnocený předpoklad, ukazuje např. úspěch Líbímseti, které začalo podstatně později a dokázalo se dostat mezi největší české servery. Od té doby se situace razantně změnila (viz. Líbímseti, Seznam vytvořil Lidé a koupil Spolužáky, Facebook je česky atd.). A co se týče videa, tvorba vlastního obsahu je velice drahá. I když má CH vlastní redakci, přidání videa by náklady patrně znásobilo, řekl Pavel Francírek.

Strategie „3C“ je název, který se pěkně vyjímá na powerpointových prezentacích a který se bude velmi líbit investorům, zejména proto, že to vypadá velmi moderně, odborně a že vůbec nevědí, co to doopravdy znamená. Což samozřejmě nevědí ani v Centrum Holdings. Ale to nevadí, dnes žádný z internetových portálů – a to i včetně těch největších, jako je Yahoo – nemá dnes žádnou skutečnou „big strategy“, uvedl ke strategii 3C Jiří Hlavenka.

Myslíte si, že Centrum Holdings má navzdory skeptickým hodnocením reálné šance vylepšit svou pozici?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktor odborného serveru ITBIZ.cz....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).