Hlavní navigace

Doména zdarma? Sen, který se rozplynul.

Marek Antoš

Před pár týdny jsme na Lupě zveřejnili článek, zabývající se nabídkou firmy Barrington, podle které mohl každý získat zcela zdarma svoji vlastní doménu druhé úrovně pod .cz. Už tehdy jsme trochu pochybovali - a nyní je jasné, že šlo o další ze série pochybných akcí lidí kolem nechvalně známé firmy CEIT.

V reakci na původní článek Karla Rujzla se nám ozval pan Grill z firmy P.E.S. consulting, která pro Barrington celou službu zabezpečovala po technické stránce. Mimo jiné tehdy napsal: „Přiznám se, že jsme u nás všichni napjatí, jak to vše bude. O službu je velký zájem, ale nemáme představu, jak budou zaplaceny případné poplatky CZ-NICu. Stále se uklidňujeme a doufáme, že firma Barrington vše zvládne. Domén je již dnes několik stovek a každý den přibývají další. Pokud uvažujeme, tak prodejem reklamy na povinných reklamních proužcích firma Barrington může vydělat i na případné poplatky. Záleží na návštěvnosti a na tom, jak dobře reklamní proužky prodá. Snad vše dobře dopadne jak pro nás, tak i pro klienty.“

Dnes už je zřejmé, že to dobře nedopadlo. Celá akce vybouchla a je ve hvězdách, co se se údajnými stovkami zaregistrovaných domén bude dít dál, zvláště poté, co se v příštích měsících zřejmě za správu domén konečně začne fakturovat. Způsob, jakým tak řečená firma Barrington akci rozjela a jak tato dojela, dosti připomíná nekalé jednání. Z podvodu přitom Barrington obviňují i provozovatelé služby Mr.Linx, podle níž si měla v rozporu s pravidly „pomáhat“ a uměle zvyšovat počet údajně protočených bannerů na svých stránkách.

Vývoj celého problému podrobně a velmi srozumitelně popisuje již dříve citovaný pan Grill ve stanovisku své firmy P.E.S., které vám nabízíme v plném znění – je to vážně poučné čtení.

Osobně bych z celé věci nedělal tragédii: Barrington sice zřejmě nesplní, co slíbil, ale znamená to pouze tolik, že uživatelé jeho služby nedostanou zdarma to, co původně měli. Nic tedy netratí – jen nic nedostanou. Sporný moment je pouze v případě těch stovek registrovaných domén, u nichž firma Barrington uváděla jako vlastníka sebe, nikoliv přímo své uživatele. Ti tak na jejich držení nemají žádný nárok a snadno o ně mohou přijít. Domnívám se však, že nikdo, kdo měl o nějakou doménu skutečný zájem, si ji od Barringtonu zaregistrovat nenechal; této nabídky využili spíše nadšenci, kteří si tam chtěli udělat třeba své domovské stránky.

„Nikdy ničemu nevěř,“ říká Dan Dočekal, a říkal to i v tomto případě; jak se ukázalo, měl pravdu. Doplnil bych ještě jednu lidovou moudrost z televizních reklam: „Nejsem tak bohatá, abych si mohla kupovat levné věci.“ Když něco dostanete zadarmo, přijde vás to obvykle dost draho. A neplatí to jen o Internetu.

test 2

Marek Antoš


Související články a odkazy:

* Doména zadarmo už není sen
Našli jste v článku chybu?