Domény .com, .net, .org otřásají pozicí .cz

Domén s českým obsahem v gTLD přibývá, aniž se o tom dočtete v některé studii trhu. Oslovení webhosteři uvádějí dokonce podíl 20 až 25 procent gTLD. To kromě jiného znamená, že každý čtvrtý český web není možné najít českými fulltexty. Velkou oblibu generických domén způsobily třikrát nižší ceny proti poplatkům CZ.NICu a jednodušší a flexibilnější správa doménového záznamu. (Opraveny ceny)

Změny v registrech gTLD a posílení kurzu koruny před rokem výrazně snížilo cenu registrací domén COM, NET a ORG. Pokud doménu druhé úrovně pořizujete přímo u některého registrátora, zaplatíte za ni osm až deset dolarů ročně, čímž vyjde asi dvaapůlkrát levněji než poplatky CZ.NICu. Totéž se týká i domén INFO a BIZ, které lze nyní nově registrovat i na jediný rok, zatímco dříve nejkratší doba registrace trvala roky dva.

Češí webhosteři, kteří registrace domén zprostředkovávají, zareagovali pomalu a ceny snižují postupně. Přesto si generické domény získaly oblibu i mezi českými zákazníky. Jakub Ditrich ze společnosti Globe Internet na dotaz, zda generické domény objednávají spíše fyzické nebo právnické osoby, odpověděl: „gTLD více registrují soukromé osoby, především z důvodu nižší ceny, případně z důvodu mezinárodní rozpoznatelnosti.“

Milan Behro z konkurenční firmy Zoner Software si všiml, že zákazníci volí doménu především podle cílového trhu: „Registraci domény CZ dává přednost subjekt, který se soustřeďuje na lokální český trh, naopak gTLD volí ten, který uvažuje globálněji. Je zřejmá dokonce ještě snaha více zacílit název domény na určitý region, například kamvbrne.cz  atd.“

Velkou oblibu shodně potvrzují všichni oslovení webhosteři; Robert Prokeš z Ignum zjistil, že: „dle aktuálního stavu je poměr 1 : 3 ve prospěch domén CZ.“ Na tomto vysokém skóre se však do velké míry podílejí aliasy domén: „U přiobjednávaných domén v průběhu hostingu je poměr registrací ccTLD CZ ku gTLD 2 : 1 (66 %, 34 %),“ říká Martin Kukačka z Web4u.

Přesný poměr českých a generických domén neuvádějí žádné dostupné studie a není je možné snadno zjistit ani z doménové zóny. Nejlépe je současný stav vidět z tabulky počtu domén spravovaných současnou dvojkou na trhu, společností Zoner Software:

Počet domén registrovaných u Czechia.com
TLD Počet Poměr
CZ 9.720 78 %
COM 1.370 11 %
NET 215 2 %
ORG 90 1 %
INFO 750 6 %
BIZ 210 2 %

Zdroj: Czechia.com (12. ledna 2003)

V registraci generických domén zákazníkům v České republice v minulosti bránila především nutnost platit registrační poplatky do zahraničí. Tuto bariéru se webhosteři snaží odstranit tím, že platbu zprostředkují. Větší webhosteři nemusí platit každou doménu zvlášť, ale účet vyrovnávají clearingem, čímž dále snižují náklady. U platebních instrumentů s on-line autorizací nebo při složení zálohy může webhoster okamžitě objednávku domény předat registrátorovi, čímž se na minimum zkrátí i prodleva mezi zadáním objednávky a zprovozněním domény – tím se registrace gTLD stávají flexibilnějšími než registrace v doméně  CZ.

Při komerčním využití domény stále ještě má navrch česká doména, protože uživatelé v prohlížeči obvykle zkoušejí www.něco.cz i v případě, kdy firma používá jako výchozí některou z generických domén. Druhým nezanedbatelným důvodem je ignorování generických domén ze strany českých fulltextových vyhledavačů (nejedná se náhodou o zneužití výsadního postavení na trhu?). Vzhledem k tomu, že registrační poplatek představuje u české domény někdy vyšší položku než roční předplatné levného hostingu, získávají generické domény především při nekomerčním využití.

Všichni oslovení webhosteři se shodují v názoru, že česká doména by měla zlevnit, Robert Prokeš se však obává, že výrazné zlevnění nepřinese ani decentralizovaná správa domény CZ. Podle Prokeše obliba české domény klesá nejen kvůli vyšší ceně, složitosti provádění změn či menší flexibility registračního procesu, ale také kvůli tomu, že zajímavé domény tu jsou už obsazené, takže růst podílu generických domén se dá ještě očekávat.

EBF16

Orientační srovnání cen registrace domén druhé úrovně
Firma COM/NET/ORG INFO BIZ
Czechia.com 690,00 *1.250,00 *1.250,00
Domény.cz |399,00 |399,00 |399,00
Explorer 650,00 *1.290,00 *1.290,00
Hosting CZ |399,00 |399,00 |399,00
Hyperlink #800,00 #*999,00 #*999,00
Ignum 650,00 *1090,00 *1090,00
Otoman *951,40 *951,40 *951,40
P.E.S. Consulting #328,00 #328,00 #328,00
Spider |570,00 *|1.140,00 *|1.140,00
Web4u 850,00 850,00 850,00

Zdroj: ceníky jednotlivých firem zveřejněné na webu (12. ledna 2003)

Vysvětlivky k tabulce
Ceny jsou uvedeny v Kč bez započtení DPH (sazba 5 % s výjimkou #) * na dva roky (zpět k tabulce) | v ceně není správa NS (zpět k tabulce) # částka bude zdaněna 22% sazbou DPH (zpět k tabulce)

Autor děkuje za vstřícnost Martinu KukačkoviWeb4u, Robertu ProkešoviIgnum, Jakubovi DitrichoviGlobe Internet, a především Milanu Behrovi ze Zoner Software za poskytnutí přesných počtů domén registrovaných při Czechia.com.

Anketa

Dáváte přednost gTLD před ccTLD CZ?

86 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 1. 2003 17:58

Školení: Landing page jako součást inbound marketingové strategie

  •  
    Jak vytvářet landing page do 1 hodiny
  • Jak postavit na nohy vaše současné landing page
  • Jak vyhodnotit všechny vaše vstupní stránky webu

Detailní informace o školení Landing page jako součást inbound marketingové strategie »