Hlavní navigace

Dosah? Engagement? Zapomeňte, přichází nová božská metrika od Facebooku

 Autor: Facebook
Daniel Dočekal 15. 6. 2015

Facebook bude nově sledovat, jak dlouho se věnujete konkrétnímu příspěvku. Stará kouzla už nejsou dost kouzelná, je třeba vytáhnout nová.

Nový algoritmus ovlivňující, co nevidíte na Facebooku (je nutné opravdu zvolit právě tuto negativní formu, protože to, co vidíte, je jenom nepatrný zlomek toho, co byste vidět měli a co jste vidět chtěli), bude brát v úvahu zcela novou metriku: to, kolik času lidé na Facebooku stráví na určitém příspěvku.

V News Feed FYI: Taking Into Account Time Spent on Stories to Facebook zdůvodňuje spoustou důležitě vypadajících věcí. Realita ale může být trochu jiná. Staré věci už nefungují, všichni se v tom už naučili chodit, málokdo už tomu věří. Je potřeba přijít s něčím novým.

Součástí reality ale může být i to, že stále silnější omezování dosahu příspěvků Facebooku vedlo k příliš prudkému poklesu engagementu (zapojení) a Facebook už nedokáže tenhle pokles maskovat tím, že si vybírá pouze tu lepší část (tedy engagement za delší období vs. engagement na jednotlivých příspěvcích).

Jedna věc je na nové argumentaci Facebooku nicméně pravdivá. Totiž to, že pokud něco dostalo Líbí (či bylo komentováno nebo sdíleno), nemá to nic společného s kvalitou ani významem pro ty, kteří se na tom podíleli. Lidově řečeno: čím větší blbost, tím spíše ji lidé sdílejí a lajkují. A všichni to známe, skutečně významné a zajímavé věci na Facebooku zapadnou, nejsou totiž dostatečně hloupé, aby je masa posunula na vrchol.

Nová metrika Facebooku bude měřit – bez vás – jak dlouho si zobrazujete určitý příspěvek v news feedu. Což vás okamžitě musí přivést k tomu, že nikdo nedokáže změřit, jestli se na něco opravdu díváte, nebo jestli jste prostě nechali něco zobrazeného a právě děláte něco jiného. Poměrně zásadním problémem, na který Facebook nikdy nebude mít řešení – tedy až do okamžiku, kdy by zapnul kameru a sledoval vás a vaše oční pohyby. Jediné, co tady vlastně v celém algoritmu bude hrát podstatnou roli, je to, že se „zastavíte“na určitém příspěvku, tedy že přerušíte rolování stránkou.

Přivítejme další zbytečnou metriku, která nevyjadřuje nic jiného, než zbožné přání jejích tvůrců. Ale zcela zaručeně umožní vybrat více peněz, protože se bude dobře zdůvodňovat, proč jsou příspěvky ukazovány ještě méně. Dost tomu odpovídá i to, že tato metrika nebude zpřístupněna a nemáme šanci se dozvědět, co to vlastně Facebook provádí.

A až budete vytvářet nové příspěvky, pamatujte, že to chce hodně videí, protože ta se spouštějí automaticky a přinutí vás zastavit rolování (videa teď Facebook hodně prosazuje ve snaze porazit YouTube). A chce to hodně animovaných GIFů, ty se sice automaticky nespustí, ale ikonka na nich přispěje k tomu, že na ně lidé budou více klikat. A chce to hodně křiklavé a vybočující obrázky, ať už přímo nebo jako součást odkazů – protože tohle dokáže zaujmout a je daleko větší šance na to, že uživatel přestane rolovat.

Jinak bude fungovat to, co předtím: hlouposti, provokace, linkbaiting, clickbaiting, likebaiting, kontroverze, extrémně lživé a chytlavé titulky. Pokud máte obsah, který se pro tento způsob šíření nehodí, máte smůlu.

Připravte se na to, že někteří budou novou metriku vyzdvihovat jako geniální a dokonalou a ty předchozí šmahem odsuzovat. Dělají to tak pokaždé, když se objeví nějaká změna metrik od Facebooku.

Našli jste v článku chybu?

17. 6. 2015 19:14

krakonoš (neregistrovaný)

Když bude 80% občanů marodit na chřipku, budeme se je snažit léčit. Když nebude 20% občanů používat FB, budeme je také ,,léčit"? Spíš bychom měli léčit z chorobné závislosti těch 80%.

15. 6. 2015 19:35

fd (neregistrovaný)

Nepouzivat FB je ten nejgenialnejsi tah jaky kdo muze udelat. A je uplne jedno cim se zivi. Pokud si pamatuji, u tady na lupe vysel clanek o firme, ktera zrusila FB, par tydnu poslouchala hloupe reci a pak se jejich obrat zdvojnasobil.

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!