Hlavní navigace

Dotěra

Vojtěch Bednář

Jako mnoho jiných malých podnikatelů jsem i já pravidelně terčem bombardování nejrůznějších poskytovatelů nejrůznějších služeb, jejichž cílem je na mně vydělat. Beru je, chápu, občas podpořím a někdy sám vyhledávám. Nedávno jsem ale potkal jednoho, který stál doopravdy za to.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Začalo to nevyžádaným e-mailem, který neobsahoval mezi spamery dnes tolik oblíbenou „žádost o souhlas se zasíláním obchodních sdělení“, ale něco, co na první pohled vypadalo jako nabídka tvorby webové prezentace a copywritingu. Autor obeslal mne a cca dvacet dalších subjektů a uvedl všechny do pole hlavních příjemců svého e-mailu, což znamená, že jsme nad tématem jeho nabídky mohli tímto otevřít veřejnou emailovou diskuzi. V těle e-mailu se pak nacházel cca 8 kiloznaků dlouhý text o tom, jak je dnes web důležitý, jak se bez něj neobejdu a jak nutně potřebuji kvalitní webovou prezentaci.

Odkaz na autorovu uvedený docela na konci mne přesvědčil, že dotyčný umí dělat vkusné a kvalitní stránky, ovšem měřeno standardy roku 1993.  E-mail bych asi smazal, ale protože je mým zvykem ocenit cizí práci, napsal jsem (pouze) jeho odesílateli krátkou zprávu s odrážkovým seznamem hlavních výhrad k jeho e-mailové i webové komunikaci a upozorněním, že jeho postup není zcela ideální. Učinil jsem tak již několikrát; a obvykle se dočkal poděkování, avšak v tomto případě jsem si měl odpověď raději rozmyslet.

Uplynuly přibližně dvě hodiny a onen pán mi napsal novou, mnohem delší zprávu. Dozvěděl jsem se, že je důchodce a na cestu webdesignu a copywritingu se dal teprve docela nedávno, jsa pohoršen nuznou kvalitou současných webových prezentací. Zjistil jsem také, že sice ještě nerozumí všem technologiím, ale že je učenlivý a že hned jak získá prvního zákazníka, ihned  je absorbuje, pročež mi byla nabídnuta spolupráce na pozici pomahače.

S díky jsem odmítl a naši komunikaci ukončil. Stalo se tak před necelými třemi týdny. Od té doby mi od onoho pána v průměru každé dva dny chodí e-mail s tím, jak se mu pracovně daří, jak již brzy získá prvního klienta a že dělám velkou chybu, když nechci být jeho pomahačem. Na první jsem zareagoval, na další ne.

Internet je místo, kde se zatím ještě uplatní skoro každý. Když se ale podívám na všechny ty banány, kapusťáky, nové hledače a příliš zbytnělá ega, říkám si, že aktivní pan důchodce webmaster a pisatel je přece jenom něco jiného. On nechce  obtěžováním ostatních masturbovat ego, ani o sobě natočit film. Spíše je to prospektor, který přišel do zastavěné krajiny. Jeho vlezlý marketing pramení z neznalosti a nekvalita práce z nezkušenosti, nikoli úmyslu.

Třeba se časem zlepší.

Našli jste v článku chybu?