Ušetřete

DRM zvoní hrana

Často proklínaná DRM ochrana (digital rights management) měla sloužit jako překážka nelegálnímu šíření písniček a filmů. Zafungovala však paradoxně spíše opačně. S větší otevřeností nahrávacích společností se nyní zdá, že její dny jsou již konečně zpečetěny.

reklama

David Antoš - karikatura. Autor: Nenad Vitas

Ilustrace: Nenad Vitas

V době, kdy vznikaly první internetové hudební obchody, cítily nahrávací společnosti potřebu zabránit jejich zákazníkům koupené dílo volně kopírovat a sdílet. Teoreticky by totiž stačil pouze jeden kupec, který by daný soubor prostřednictvím P2P sítí rozeslal dál.

DRM se však míjí cílem. Pro opravdové piráty není problém jej obejít, a výměnné sítě jsou tak stále plné multimediálního obsahu všeho druhu. Komu naopak DRM znepříjemnilo život, jsou obyčejní poctiví zákazníci. Kvůli restrikcím nemůžou se svou legálně zakoupenou hudbou volně nakládat. Chráněná díla si ani nemohou pustit na libovolném přehrávači, ten musí umět s DRM pracovat. Existují navíc hned dva soupeřící systémy od Applu a Microsoftu, které jsou vzájemně nekompatibilní. Pokud jste si něco koupil v obchodu iTunes od Applu, jinde než na iPodu vám to bylo k ničemu a naopak. Paradoxně tedy platící zákazník získal menší pohodlí než pirátský stahovač.

Právě tento fakt může být hlavním důvodem, proč si Apple v oblasti hudebních přehrávačů vybudoval tak dominantní pozici. I to se obrátilo proti nahrávacím společnostem. Vyjednávací pozice Applu je nyní mimořádně silná a tlačí cenu hudby dolů. Přesto to byl překvapivě právě Apple, který před půl rokem jako první velký obchod přišel s nabídkou nechráněných písní z nakladatelství EMI za 1,29 dolarů (o 30 centů vyšší cena než za hudbu chráněnou).

Ledy se začínají prolamovat a svou šanci větří i konkurence. Velké ambice může mít největší americký internetový prodejce Amazon, který předminulý týden spustil svůj obchod s digitální hudbou. Všechny skladby jsou bez DRM. Nabídka vedle EMI obsahuje i řadu písní z katalogu dalších nahrávacích společností. Ceny jsou přitom nižší než u iTunes, pohybují se od 89 do 99 centů. Amazon na rozdíl od Applu používá ten nejběžnější formát pro digitální hudbu – MP3.

Ačkoliv prodej nechráněného obsahu zatím nepodporují všechny mediální společnosti pro všechna svá díla, osud DRM se zdá být zpečetěn. Obchody iTunes ani Amazon nejsou otevřeny českým zákazníkům, šance se proto otevírá před lokálními obchody i-legálně a AllMusic. Ty se objevily již v minulém roce, ale právě „ochrana proti pirátství“ je jednou z příčin jejich nevalného úspěchu. Zatím však ani jeden prodej hudby bez DRM nenabízí.

Nahrávací společnosti začínají chápat, že přistupovat k zákazníkovi jako k potenciálnímu zločinci není správnou strategií. Internet jejich budoucnost skutečně silně ohrožuje. Udržet si svou pozici dokáží, pouze pokud se novým podmínkám přizpůsobí.


Glosa původně vyšla 1. října 2007 v týdeníku Respekt.

Anketa

Prospěje ústup od DRM online prodeji hudby?

       

David Antoš

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »

       
53 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 7. 2012 15:24

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem