Dynamické Cell-ID odřízne nepřizpůsobivé lokační služby

Aneb všechny údaje o poloze patří předvoji komunistické strany v podobě čínských firem. Tak by se dal shrnout poslední názor Číny na lokační služby.

Je to partikulární problém, můžete namítnout. A s komunismem nemá nic společného. Spíš s čichem na juany nebo jinou místní měnu. Což ale také znamená, že jde o problém univerzální, že pokud se přístup osvědčí, dotkne se brzy i nás. A také odvětví lokačních služeb, LBS (Location Based Services), jemuž mnozí předvídají zářnou budoucnost. Podívejme se tedy na výmol v oné cestě k zářné budoucnosti.

China Mobile se chystá implementovat funkcionalitu dynamických Cell-ID do své sítě. A ptáte-li se, k čemu taková divná služba, odpověď je jednoduchá. China Mobile chce, aby se jí za určení polohy účastníka v síti platilo. I samotné určení polohy v síti je lukrativní business, ze kterého China Mobile nic nemá. A chce to změnit.

Jak určit polohu mobilu v síti

Určení polohy uživatele v síti probíhá dnes u některých telefonů pomocí GPS modulu, tedy na první pohled bez spolupráce se sítí, jenže samotný GPS modul by polohu určoval podle satelitů příliš dlouho. Většinou kvůli rychlosti i spotřebě pomáhá “asistence” – tedy A-GPS, přibližné určení polohy v síti podle okolních základnových stanic nebo třeba WiFi sítí, pokud je telefon vybaven WiFi.

Databáze a služby pro takové určení polohy prodává celá řada firem, své databáze má pro své služby Google i Apple, obě firmy je využívají pro mapy, inzerci a další služby na “svých” telefonech. 

Cell ID na mobilním telefonu v servisním menu

Cell ID na mobilním telefonu není běžně vidět, ale dostat se k němu samozřejmě lze. Bez něj by si mobil příliš nezavolal.

Nu a pak jsou telefony, které GPS vůbec nemají a pro ně není jiná šance, jak určit polohu, než se spolehnout na výpočet polohy podle polohy základnových stanic, tedy podle jejich Cell-ID. A těchto telefonů je většina: GPS sice rychle klesá s cenou, ale vyžaduje dodatečný software, žere baterky, takže je stále doménou “jen” chytrých telefonů, obyčejné low-endy se bez něj musí obejít.

Jenže zmíněné databáze provozují firmy “bez povolení” operátora. Proskenují si Cell-ID, přidají k nim koordináty základnových stanic a nějakou výpočetní logiku – nabízejí určení polohy. Za peníze. Jenže China Mobile je toho názoru, že platit by se mělo jemu.

Jak vynutit zpoplatnění polohy

Potíž je v tom, že takové placení lze obtížně vynutit. Základnové stanice vysílají Cell ID nikoliv z legrace, ale proto, aby síť věděla, kam poslat hovor – na které základnové stanici je mobil přihlášený, bez Cell ID by mobilní volání nefungovalo. Takže unikátní identifikace je potřeba, není to žádná nadstavba nebo služba navíc. Ale čínští vědci našli řešení. Jmenuje se dynamické Cell ID a obnáší přiřazení dočasného čísla základnovým stanicím. Která základnová stanice bude mít jaké dynamické Cell ID, ví samozřejmě jen příslušný server China Mobile. A ten informace předá jen schváleným a platícím partnerům.

Službu dynamických Cell ID má China Mobile údajně již implementovanou a vyvíjel ji ve spolupráci se svými konkurenty China Unicom a China Telecom, takže lokační aplikace si bez povolení místních operátorů v levnějších telefonech nevybavených GPS neškrtnou.

Jak se tato zpráva týká Evropy? Zatím nijak. Tedy, do doby, než se ukáže, že služba je zisková a tím i atraktivní, pak ji rádi nasadí i evropští operátoři. Do té doby lze jen spekulovat, jak by Google odpověděl.

Další čínská hůl na Google?

Zpráva kontrastuje s další havárii na čínském lokačním trhu, ke které se schyluje v případě Google Maps. Podle čínských zákonů si totiž každá firma, která nabízí online mapové služby, musí zažádat o licenci u místního Státního úřadu pro mapování a průzkum (překlad jména instituce nemusí být přesný). Poslední termín, do kdy Google mohl požádat o licenci pro svou službu Google Maps, byl konec roku 2010, nakonec byl prodloužen do konce března 2011, jenže Google zatím o licenci ani nezažádal.

Proč? Mimo jiné proto, že nesplňuje podmínky pro její udělení. Tou hlavní je, aby server s mapovými podklady byl umístěn v Číně, tou druhou podstatnou (a v Číně klasickou) je, že o licenci může žádat jen joint venture s místní firmou nebo místní firma.

Proč je požadavek na umístění serverů v Číně? Kvůli možnosti snadno kontrolovat a ovlivňovat mapové podklady, ty totiž místní cenzoři neumí ovlivnit ještě tak snadno, jako data textová, přitom by bylo nevhodné, aby unikla jejich pozornosti. Pokud budou data za hranicemi, znamená to nižší kontrolu nad nimi.

Servery Google jsou v HongKongu, což znamená (přestože jde už skoro o Čínu), že podmínka umístění serverů v Číně není splněna. Stejně tak by mohly být potíže s čínskostí čínského Google. Ostatně, ze zahraničních firem dostala jako jediná licenci Nokia skrze svůj šanghajský joint venture, takže její navigační software v telefonech bude fungovat, tentýž problém, jako má Google, trápí i Microsoft.

Dejme domácí tvorbě šanci

Nu a v čem je problém? V tom, že provoz Google Maps (a také zřejmě MS Bing Maps) začne být v dubnu 2011 v Číně nelegální. Což znamená, že může být kdykoliv znefunkčněn, k vypuzení nežádoucího obsahu má Čína řadu technických možností skrze Velký Čínský Firewall.

MIF16

Čínský kosmodrom v Jiuquanu je na Google Maps dobře vidět. Nyní bude mít Čína možnost na svém území významně omezit, co budou její obyvatelé (a návštěvníci) na Google Maps vidět.

Čínský kosmodrom v Jiuquanu je na Google Maps dobře vidět. Nyní bude mít Čína možnost na svém území významně omezit, co budou její obyvatelé (a návštěvníci) na Google Maps vidět.

Otázka je, zda a kdy bude Čína chtít proti Google Maps zasáhnout. Důležité je, že mapové podklady Google Maps používá celá řada velkých čínských služeb a Čína nemá zájem o to, aby nějaké aspekty politicky neškodného podnikání tlumila, naopak ráda místním firmám umetá cestičku, aby je nepohltila zahraniční konkurence. V tom dost možná je i skrytý další důležitý důvod postupu proti zahraničním mapovým službám: Čína by dala přednost, kdyby na místním trhu vznikl nějaký významný místní mapový poskytovatel. Řada firem o to má zájem, jenže Google Maps jsou zkrátka dál.

Možnost odříznout je zvýší poptávku po domácím řešení, protože například čínský Yelp klon Dianpin nebo vlastně všechny místní LBS služby zůstanou bez mapových podkladů. A to včetně stále oblíbenějších telefonů s operačním systémem Android a iPhone.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 1. 2011 16:20

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »