E-knih se letos prodá několikanásobně více než loni

Za první čtyři měsíce se v Česku prodalo zřejmě 35 tisíc e-knih. Za celý loňský rok to bylo pravděpodobně o několik tisíc více. Podstatně se rozšířila nabídka titulů, stále však ve větší míře chybí aktuální knižní bestsellery.

Za první čtyři měsíce prodali čtyři největší tuzemští prodejci téměř 35 tisíc e-knih, vyplývá to z údajů, které serveru Lupa.cz poskytly zástupci společností Kosmas, eReading, Palmknihy a Wooky. Už nyní je tak jisté, že letos se v Česku prodá několikanásobně více e-knih než loni. Letos v únoru Jiří Vlček z Palmknih, jednoho z distributorů e-knih odhadl, že loni se v Česku mohlo prodat 20 tisíc e-knih.

Palmknihy loni prodaly 7217 e-knih, Komas 3950 eknih, e-Reading čísla prodejů za loňský rok nezveřejnil, ale dá se odhadovat, že mohl prodat okolo šesti tisíc e-knih. Provozovatel platformy Wooky taktéž konkrétní čísla prodejů za rok 2011 nezveřejnil, nicméně uvedl, že by letos chtěl prodej e-knih meziročně zdvojnásobit a výrazně tak překročit hranici 50 tisíc e-knih.

Z toho lze usuzovat, že přes Wooky se loni prodalo zřejmě okolo 25 tisíc e-knih. Připočteme-li prodeje přes ostatní velké prodejce, dostaneme se na 42 tisíc prodaných e-knih v Česku za rok 2011. Je to ale číslo, které nelze spolehlivě ověřit z nezávislých zdrojů. Navíc neobsahuje e-knihy, které prodali menší distributoři e-knih.

V následující tabulce jsou uvedeny počty prodaných e-knih v jednotlivých e-shopech/ na platformách za první čtvrtletí 2012.

Prodeje e-knih v Česku 1. čtvrtletí 2012
Prodejce Počet prodaných e-knih za 1. čtvrtletí 2012
eReading asi 8 tisíc*
Kosmas 7080
Palmknihy 9773**
Wooky více než 10 tisíc

* eReading uvádí za období leden až duben okolo 2 tisíc prodaných e-knih za měsíc

** včetně prodejů na Datart.cz a  Alza.cz

Například Palmknihy prodaly za první čtyři měsíce skoro desetinásobek toho, co za stejné období loni, kdy si prostřednictvím tohoto serveru uživatelé koupili 1089 e-knih. Konkurenční e-Reading prodává nyní za jeden měsíc přibližně tolik e-knih, jako v loňském roce za celé první čtvrtletí. Kosmas vstoupil na trh až loni v listopadu.

Jak velký je trh, nikdo neví

Jak velký je ve skutečnosti tuzemský trh s elektronickými knihami, lze ale pouze odhadovat. E-knihy se kromě zmiňovaných čtyř velkých hráčů dostávají ke čtenářům i prostřednictvím menších prodejců. Patří mezi ně například wKnihy.cz, eKnihy.cz nebo Martinus.cz. Ti sice v porovnání vedoucí čtyřkou nedosahují tak velkých prodejů, nicméně určitý vliv na celkové prodeje samozřejmě mají. Jak velkou roli hrají zahraniční služby, se můžeme jen dohadovat: Amazon oficiálně české knihy neprodává, Apple je nabídl nedávno.

Podstatně větší problém představuje fakt, že čísla, která prodejci e-knih zveřejňují, není možné ověřit z nezávislých zdrojů. Někteří prodejci zveřejňují čísla o prodejích dlouhodobě, jiní k této praxi přistoupili až v poslední době s tím, že uvádějí pouze přibližný počet e-knih, které byly prostřednictvím jejich webu či platformy prodány. V minulosti se vyhýbal zveřejňování jakýchkoli čísel například provozovatel eReading.cz.  

O reálných prodejích svých e-knih mají přehled nakladatelé, kteří dostávají od prodejců pravidelný měsíční report.  Není však zrovna příliš praktické oslovovat všechny nakladatele, kteří vydávají e-knihy. Navíc mnoho z nich se ani o konkrétní čísla podělit nechce nebo díky smlouvám nemůže.

Přesto jsme oslovili několik nakladatelů a požádali je, o sestavení žebříčku prodejců podle toho, kolik kusů e-knih daného nakladatelství v posledních měsících prodali. Z odpovědí vyplynulo, že mezi prodeji v jednotlivých e-shopech nejsou propastné rozdíly.

Nicméně například e-knihy z nakladatelství Kniha Zlín se nejlépe prodávají na Palmknihách, jen s malým náskokem před Kosmasem. Třetí příčku pak zaujímá eReading. S pořadím podle Olgy Biernátové z nakladatelství Kniha Zlín ale zřejmě zahýbe platforma Wooky, na které začalo nakladatelství své knihy nabízet teprve nedávno a která zatím generuje zajímavé prodeje.

Podobně se Palmknihy a Kosmas dělí o první dvě pozice i u brněnského nakladatelství Host.  Následuje eReading a Wooky. V nakladatelství Paseka jsou rozdíly mezi jednotlivými prodejci miniaturní. Nakladatelství 65. pole, které vydalo bestseller Ekonomie dobra a zla od Tomáše Sedláčka, prodává nejvíce na e-Reading, následuje E-bux.cz alias Wooky, Palmknihy a Kosmas.

Hodnotit úspěšnost prodejců a vytvářet dlouhodobější trendy podle žebříčků sestavených nakladateli má ale řadu úskalí. Někteří nakladatelé totiž u jednotlivých prodejců nabízejí různý sortiment knih. Stejně tak někteří prodejci vstoupili na trh poměrně nedávno, postupně získávají další nakladatele a mají tak potenciál prodeje do budoucna podstatně zvýšit. Žebříček prodejců může také ovlivnit exkluzivita, kterou na určitou dobu získají pro prodej konkrétního knižního titulu. V minulosti se tak zmiňovaná e-kniha Ekonomie dobra a zla prodávala nejprve pouze na e-Reading.

Nabídka se rozšiřuje, aktuální bestsellery stále chybí

Jsou optimistická čísla o nárůstu počtu prodejů e-knih pro nakladatele a prodejce důvodem k radosti?

Předně je třeba říci, že ani pro prodejce, ani pro nakladatele e-knihy stále nepředstavují žádné velké terno. Jiří Vlček z Palmknih v únorů otevřeně prohlásil, že Palmknihy byly zatím od svého spuštění ve ztrátě a to patří mezi úplné průkopníky prodeje e-knih na českém Internetu. Lépe na tom nejsou zřejmě ani ostatní.

Celkově jsou všichni tuzemští e-distributoři ztrátoví. Pro prodej e-knihy musíte investovat nemalé peníze do technologie a následný provoz je již relativně úsporný. Ztrátovost e-distributorů tedy tvoří především ona počáteční investice, říká Martin Lipert z e-Reading.

Masivní nárůst prodejů souvisí zejména s podstatným nárůstem počtu knižních titulů, které nakladatelé uvolňují v elektronické podobě. Například Palmknihy jen v dubnu přidaly do své nabídky 251 knih.  Stále však mezi e-knihami chybí aktuální bestsellery. Většina e-knih se tak prodává v jednotkách maximálně desítkách kusů.

Z ohlasů našich zákazníků i z pohledu mého osobního je klíčovým problémem obsah, resp. nedostatek aktuálních bestsellerů. Na druhou stranu musím za sebe říci, že díky tomuto nedostatku jsem objevila starší e-knihy, které mě v tištěné podobě minuly, a nyní jsem je díky nedostatku těch aktuálních objevila, dodává Hana Žáková z Kosmasu.

Situace kolem bestsellerů se ale začíná postupně měnit. Loni jsme měli jedinou knihu, o které se dalo mluvit jako o bestselleru, letos je jich dvacet, říká Jiří Vlček z Palmknih. Pozitivní je, že stále více nakladatelů si uvědomuje, že nejpříhodnějším okamžikem pro vydání e-knihy je doba, kdy se na trhu objeví tištěná verze knihy.

Nakladatelé jako např. Host, Argo, Kniha Zlín berou e-knihy jako rovnocenný formát a vydávají elektronické verze svých hlavních novinek krátce po vydání tištěné verze. Věříme, že do podzimu se řada těchto nakladatelů výrazně rozšíří, doufá Hana Žáková z Kosmasu.

To, že o e-knihy vydávané současně nebo záhy po vydání tištěné verze, je mezi čtenáři největší zájem dokazuje fakt, že právě e-knihy těchto nakladatelů se dostaly do desítky nejprodávanějších elektronických knih. Jejich žebříček bude nově každý měsíc zveřejňovat Svaz českých knihkupců a nakladatelů (SČKN), na základě statistik poskytnutých třemi největšími tuzemskými prodejci e-knih.

Rychlejšímu rozvoji brání stále nedostatečná nabídka

Pokud e-kniha nepatří k bestsellerům a takových e-knih je na trhu většina, nemá nakladatel příliš velkou motivaci do vydání knihy v elektronické podobě investovat.

Použiji-li optimistickou hypotézu, že elektronických čtenářů je u nás 1 % z celkového počtu čtenářů, tak lze jednoduše odvodit (při průměrném nákladu tištěného titulu 2000 ks) průměrný potenciál elektronické knihy. Prodá-li se e-kniha v průměru 20krát, tak se z ekonomického pohledu zde není motivace nakladatelů k investicím do příprav nových titulů. Toto je přesně současná situace, vysvětluje Martin Lipert z eReading.

Nakladatelé nezatěžují e-knihy dílem fixních nákladů potřebných k vytvoření kvalitního obsahu  (editorská práce, korektury, grafika …25 až 50 tis. Kč), tyto náklady dnes nese pouze kniha tištěná a lze tedy tvrdit, že tištěná kniha dotuje e-knihu, dodává Lipert.

Určitou brzdou, která brání rychlejšímu rozvoji trhu s e-knihami je nejen nedostatek aktuálních bestsellerů, ale podle některých distributorů e-knih stále nesrovnatelná nabídka tištěných a elektronických knih.

Nabídka e-knih se rozrůstá, avšak nelze ji  porovnávat s nabídkou papírových knih, i tato skutečnost brání rychlejšímu rozvoji trhu s e-knihami, říká Linda Bilal z Wooky.

Anketa

Používáte elektronické knihy?

Plány na letošní rok

Provozovatel platformy Wooky stejně tak jako distributor e-knih Palmknihy shodně tvrdí, že letos prodají výrazně více než 50 tisíc e-knih. Oba plánují letos přijít s vlastní čtečkou e-knih, kterou slibovali již loni. Kosmas zřejmě s vlastní čtečkou nepřijde. Uvažujeme o tom, ale osobně to nevidím jako cestu, kterou bychom se měli vydat, uvedla v únorovém rozhovoru na Lupě Hana Žáková z Kosmasu.

Provozovatel Wooky místo čtečky začal loni prodávat tablet. Palmknihy se s představením čtečky trochu opozdily, nicméně nyní by se měly slibované čtečky začít dostávat na trh. Loni přišel s vlastní čtečkou i eReading. Jednalo se o obrandovanou čtečku, kterou zainvestoval provozovatel Kasa.cz.  Letos by se měla objevit nová s dvojnásobně výkonným procesorem.

Jak už bylo řečeno v úvodu, je nepochybné, že se letos v Česku prodá několikanásobně více e-knih než loni. Důležitější než samotné číslo bude fakt, zdali se podaří podstatně zvýšit podíl bestsellerů tak, aby se elektronická kniha stala pro nakladatele zajímavou alternativou k získání dodatečných příjmů. Mohou to ovlivnit i samotní nakladatelé tím, že budou vydávat čtenářsky zajímavé tituly zároveň v tištěné i elektronické podobě.

UX16

Bude rovněž zajímavé sledovat, zdali rostoucí prodeje e-knih nepřilákají na trh dalšího velkého hráče či nedojde-li ke konsolidaci trhu spojením těch menších. Dříve se například spekulovalo o tom, že letos vstoupí na trh e-knih mediální společnost Albatros Media, která vydává knihy v šesti samostatných nakladatelstvích Albatros, Computer Press, Plus, CooBoo, Motto, Nakladatelství XYZ. Nakonec z toho ale sešlo.

Akvizice mezi čtyřmi největšími distributory e-knih jsou spíše nepravděpodobné.

77 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 8. 2012 12:01
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»