Zpráva SČNK: Prodej e-knih v Česku rychle roste

Celková čísla jsou však stále malá: podíl e‑knih na celkovém obratu trhu je jen 0,35 %; jen 15 % titulů se vydává také elektronicky; v průměru se jednoho titulu prodá kolem 75 kusů.

Svaz českých knihkupců a nakladatelů vydal včera „zprávu o českém knižním trhu“ v letech 2012 a 2013. Je to poměrně zajímavé čtení, například o výrazně malé monopolisaci (nebo opačně vzato o roztříštěnosti) českého nakladatelského trhu ve srovnání se zeměmi na západě.

Podívejme se, co se ve zprávě říká o e‑knihách:

Na základě údajů, které jsou k dispozici, jsou největšími prodejci elektronických knih KosmasPalmknihy, další prodejci (eReadingWooky) je následují. Ambiciózní plány má česká pobočka Martinusu, ale zřejmě dosud na hlavní hráče nestačí. Mimo tyto hlavní prodejce existuje mnoho menších, kteří však nemají významný tržní podíl. Jediným významným zahraničním prodejcem českých knih je Apple (iBook Store). Prodej elektronických knih na českém trhu spustil v červenci také Google (prostřednictvím Google Play), ale prozatím bez českého obsahu.

Většina distributorů e‑knih sází na otevřené formáty knih (tedy ePub a Mobi), které je možné číst prakticky na libovolném čtecím zařízení. Knihy jsou chráněny nejčastěji pomocí tzv. sociálního DRM, tedy vodoznakem vloženým do knihy a odkazujícím na konkrétního kupujícího. Výjimkou je platforma Wooky, která používá vlastního šifrovaného formátu dat pro vlastní čtečky.

Mimo vlastní internetové stránky prodávají někteří distributoři také přes další prodejce — satelitní obchody (například Alza spolupracuje s Palmknihami, Datart s Kosmasem).

Prodej roste strmě, ale čísla jsou jen odhadnuta, jelikož „hodnověrné údaje nejsou k dispozici“, říká se ve zprávě.

Vývoj prodeje e-knih v Česku
Rok Odhad počtu prodaných e-knih
2011  17 000
2012 200 000
2013 500 000
Počet dostupných elektronických titulů
Rok Odhad počtu ke konci roku
2010  250
2011 1500
2012 4000
2013 6500

Jedna e‑kniha se tedy v roce 2012 v průměru prodala padesátkrát, zatímco letos to bude v průměru 77krát.

Průměrná cena elektronických vydání je dlouhodobě kolem 120 Kč bez DPH, tedy 145 Kč s DPH (21%). E‑kniha tedy stojí průměrně 62 % ceny knihy papírové.

V roce 2012 se prodej e‑knih údajně podílel pouze 0,35 % na celkovém obratu českého knižního trhu. Jsou však velké rozdíly: Kniha Zlín uvádí, že pro ni je to už přes 10 %; nakladatelství Domino udává 20 %. Někteří nakladatelé zato nevydávají e‑knihy dosud vůbec.

Mezi největší nakladatele v oblasti elektronických knih patří podle zprávy: Kniha Zlín, Host, Euromedia Group, Argo, Domino, Jota, Moba, Baronet a Grada. Celkový počet vydavatelů českých e‑knih lze prý velmi hrubě odhadnout na 160—200.

EBF16

V roce 2012 bylo asi patnáct procent všech knih vydaných v Česku dostupno také elektronicky. Zastoupení žánrů se však od papírové nabídky liší. Chybějí zejména knihy pro děti a mládež, odborné knihy a kuchařky.

Podíl žánrů na vydaných e-knihách
Krimi, detektivky 27,9 %
Fantasy  8,0 %
Thrillery, napínavá četba  7,9 %
Sci-fi  7,6 %
Romantika  7,5 %
Historické  5,8 %

Zdroj: Svaz českých knihkupců a nakladatelů

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 10. 2013 14:36

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »