E-knížky jsou na vzestupu, za šest měsíců se jich prodalo víc než za celý loňský rok

Čtveřice největších českých prodejců e-knih hlásí rekordní prodeje – za první pololetí jejich zákazníci koupili přes 62 tisíc elektronických knížek. Aspoň podle údajů od knihkupců. Nezávisle ověřená čísla totiž neexistují.

Uplynulý půlrok byl pro tuzemské distributory e-knih úspěšný. Někteří prodali i více než dvojnásobek toho, co za celý loňský rok. Nejdříve se ale pojďme podívat na statistiky prodejů za minulý měsíc.

V červnu se prostřednictvím serveru Palmknihy.cz, který nabízí e-knihy i na e-shopech společností Datart a Alza, prodalo 4430 e-knih. V květnu přitom prodaly Palmknihy 3866 e-knih. Konkurenční Wooky hlásí za červen 3207 prodaných e-knih.

Kosmas si v porovnání s květnovými čísly pohoršil, když prodal 2271 e-knih. V květnu se mu totiž podařilo prodat 3604 e-knih. Razantní pokles ale má své důvody. Kosmas od začátku roku prodává mezi dvěma a dvěma a půl tisíci e-knih za měsíc. V květnu prodeje podstatně navýšil díky dvacetiprocentní slevě, kterou po určitou dobu při příležitosti třináctiletého výročí spuštění vlastního e-shopu dával na veškerý sortiment tištěných i elektronických knih.

Prodeje e-knih v Česku – červen 2012
Prodejce Počet prodaných e-knih v červnu 2012
eReading nezveřejněno




Kosmas 2271




Palmknihy 4330




Wooky 3207

Už v květnu jsem zde na Lupě psal, že se v Česku prodá několikanásobně více e-knih než loni. Čísla za první čtvrtletí to potvrzují. Od ledna do června prodala velká čtyřka, tedy e-Reading, Kosmas, Palmknihy a Wooky, 62299 e-knih.

Za celý loňský rok přitom zřejmě prodaly okolo 44 tisíc knih. Kosmas a Palmknihy loni prodaly 11167 e-knih. eReading čísla nezveřejnil, ale dá se odhadovat, že prodal okolo šesti tisíc e-knih. Přes platformu Wooky se podle jejího ředitele Lukáše Nováka loni prodalo 27 tisíc e-knih.

Prodeje e-knih v Česku 1. pololetí 2012 (údaje od prodejců)
Prodejce Počet prodaných e-knih za 1. pololetí 2012
eReading 12965




Kosmas 12955




Palmknihy 18069




Wooky 18310

iBookStore a další

Další e-knihy se v průběhu prvního pololetí prodaly prostřednictvím menších prodejců, mezi něž patří například wKnihy.cz, eKnihy.cz nebo Martinus.cz. Ti sice v porovnání vedoucí čtyřkou nedosahují tak velkých prodejů, nicméně určitý vliv na celkové prodeje samozřejmě mají. Nesmíme zapomenout ani na zahraniční služby jako je Amazon či Apple. Amazon oficiálně české knihy nenabízí, ale Apple nedávno umožnil českým nakladatelům e-knihy prostřednictvím iBookStore prodávat.

Jak dokládá brněnské Jan Melvil Publishing, iBookStore je prodejní kanál, který může tuzemskými statistikami zamíchat. Zmíněné nakladatelství prodává e-knihy hlavně prostřednictvím Wooky a iBookStore. Od začátku roku prodalo více než 3800 e-knih, přičemž 77 procent z nich si čtenáři zakoupili prostřednictvím iBookStore.

Zveřejněná čísla versus realita

Už dříve jsem upozorňoval na to, že skutečnou velikost tuzemského trhu s e-knihami lze pouze odhadovat. Čísla, která prodejci e-knih zveřejňují, totiž není možné ověřit z nezávislých zdrojů.

O reálných prodejích svých e-knih mají sice přehled nakladatelé, kteří dostávají od prodejců pravidelný měsíční report. Nicméně dotazovat se všech, kteří vydávají elektronické knihy (v současné době to je kolem  130 tuzemských nakladatelů), je nereálné a navíc konkrétní údaje o prodejích (počtech prodaných kusů) neposkytují, protože jim to neumožňují smlouvy s distributory/prodejci.

Ještě loni přitom například eReading nebo Wooky konkrétní údaje o prodejích nezveřejňovaly a pokud se jejich zástupci do médií přeci jen o počtech prodaných e-knih zmínili, uváděli přibližná nebo hrubě zaokrouhlená čísla. Letos se situace mění. Wooky i eReading zveřejňují konkrétní čísla o prodejích za první čtvrtletí, nicméně eReading má stále problém se zveřejněním měsíčních prodejů a data za půl rok je maximum, co do médií uvolní.

Jaký je podíl Wooky?

Jenže právě nemožnost ověřit veřejně deklarovaný počet prodaných knih vyvolává mezi prodejci e-knih napětí a nedůvěru. Minulý týden to dospělo tak daleko, že představitelé Palmknih, eReadingu a Kosmasu zaslali médiím tiskovou zprávu, ve které odhadují, že převážnou část e-knih, prodaných v Česku v květnu, tvořily e-knihy v otevřených formátech, tedy takové e-knihy, které prodávají právě Kosmas, eReading a Palmknihy.

Jejich zástupci vycházejí z údajů, které jim poskytla čtyři velká (z pohledu počtu vydaných e-knih) nakladatelství. Na základě následujících statistik docházejí k závěru, že tržní podíl otevřených formátů se v květnu pohyboval v rozmezí 85 až 90 procent. Zbylých 10 až 15 procent pak podle tohoto modelu připadá na platformu Wooky.

Tato čísla mohou napovědět leccos o rozdělení trhu, nicméně je k nim nutné přistupovat s jistou obezřetností, protože nakladatelství s jednotlivými distributory spolupracují různě dlouhou dobu a sortiment, který v elektronické podobě prodávají, nemusí být u všech distributorů stejný.

Navíc jde stále pouze o statistiky čtyřech, byť co se týče prodejů e-knih velmi významných nakladatelů (např. Kniha Zlín obsadila v žebříčku TOP 10 nejprodávanějších knih, který zveřejňuje SČKN na základě údajů od Kosmasu, eReadingu a Palmknih, v červenci prvních šest míst).

Podíl prodejů e-knih nakladatelství Host podle distributora (květen 2012)
Formát Prodejci Podíl z celkového množství prodaných kusů
ePub a mobi eReading.cz, Palmknihy, Kosmas, Martinus.cz

92,4 %

Wooky Ráj knih a 10 partnerských obchodů např. Neoluxor, eBux

7,58 %

Podíl prodejů e-knih nakladatelství Jota podle distributora (květen 2012)
Formát Prodejci Podíl z celkového množství prodaných kusů
ePub a mobi eReading.cz, Palmknihy, Kosmas

90 %

Wooky Ráj knih a 10 partnerských obchodů např.Neoluxor, eBux

10 %

Podíl prodejů e-knih nakladatelství Kniha Zlín podle distributora (květen 2012)
Formát Prodejci Podíl z celkového množství prodaných kusů
ePub a mobi eReading.cz, Palmknihy, Kosmas, Martinus

77,07 %

ePub pro iBooks iBookStore

14,8 %

Wooky Ráj knih a 10 partnerských obchodů např.Neoluxor, eBux

8,13 %

Podíl prodejů e-knih nakladatelství Moba podle distributora (květen 2012)
Formát Prodejci Podíl z celkového množství prodaných kusů

ePub a mobi eReading.cz, Palmknihy, Kosmas

80,5%

Různé Rájknih.cz a 10 partnerských obchodů např. Neoluxor a eBux

19,5%

Představitelé Kosmasu, eReadingu a Palmknih ve zmíněné zprávě nezastírají, že cítí potřebu se prostřednictvím prodejních dat jednotlivých nakladatelů vyjádřit k číslům, která o svých prodejích zveřejnila v souvislosti s plánovaným vstupem na burzu (z kterého prozatím sešlo) společnost Wooky.

Ta už dříve uvedla, že za první čtvrtletí prodala více než deset tisíc e-knih. Pokud bychom situaci zjednodušili tím, že bychom brali v úvahu čtyři velké distributory e-knih, měla by Wooky v prvním čtvrtletí tržní podíl necelých 35 procent, což je podstatně více než odhad z tiskové zprávy tří zbývajících distributorů, kteří jí v květnu na základě údajů od nakladatelů přisuzují tržní podíl 10 až 15 procent.

Za celé pololetí měla platforma Wooky podle zveřejněných čísel podíl 29,4 procent. Je dobré připomenout, že Wooky prodává exkluzivně e-knihy nakladatelství Euromedia Group, kterých má aktuálně v nabídce více než 450. Jak dobře se prodávají, není zřejmé, protože Euromedia počty prodaných e-knih nezveřejňuje.

Dá se ale předpokládat, že právě prodeje e-knih Euromedie mohou vysvětlovat určitou disproporci mezi údaji, které pocházejí ze statistik nakladatelů a počtem prodaných knih, které oficiálně zveřejnila Wooky.

CIF16

Lukáš Novák, předseda představenstva Wooky a.s., si za čísly, která poskytuje médiím, stojí.

Uvedené počty prodaných e-knih jsme museli vyreportovat nakladatelům a odvést za ně peníze. Vzhledem k tomu, že smyslem Wooky je generovat zisk, tak nemáme ambici odvádět peníze za neprodaný obsah, říká Lukáš Novák.

35 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 7. 2012 15:44

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »