Hlavní navigace

E-komerce v roce 2013: Fúze e-shopů, Amazon v Česku i sázka na jídlo

31. 12. 2013
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Isifa
Otevírání kamenných poboček, konsolidace a balíkomaty, i to přinesl končící rok. Dočkali se fanoušci hudby i dobrého jídla. A všichni se připravovali na nový občanský zákoník.

Právě končící rok 2013 byl pro českou elektronickou komerci dalším z řady úspěšných – podle prvních odhadů letos opět meziročně vzrost celkový obrat tuzemských e-shopů. A ačkoli se neobjevila žádná velká „rána“ ve stylu loňského prodeje provozovatele internetového obchodu Mall.cz jihoafrickému mediálnímu konglomerátu Naspers, odehrála se letos řada zajímavých a důležitých událostí. Pojďme si připomenout deset nejzajímavějších trendů:

1. Konsolidace e-shopů a slevových serverů

Česko bývá často označováno za e-shopovou velmoc. Podle mnohých ale současný stav, kdy na trhu existují tři desítky tisíc aktivních internetových obchodů, není dlouhodobě udržitelný. Jak by postupná konsolidace mohla probíhat, naznačil už letošní rok.

Prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz nejdříve v březnu převzal východočeského maloobchodního prodejce IT techniky, společnost OK Computers. V červenci pak oznámil akvizici pražské firmy Mobility. Ještě větší transakcí bylo květnové spojení prodejců elektroniky T.S.BohemiaAlfa Computer. Vznikla tak skupina s konsolidovaným obchodním obratem 2,2 miliardy Kč, která je silná především na Moravě. Zlínský distributor elektroniky HP Tronic zase plně ovládl společnost Internet Retail, která provozuje internetový obchod Kasa.cz.

E-shopový trh je sice zdánlivě roztříštěný mezi desítky tisíc obchodníků, nicméně významnou část obratu generuje několik velkých hráčů, jejichž pozice bude díky konsolidaci trhu dále posilovat. Uvědomují si to nejen provozovatelé velkých e-shopů, ale i provozovatelé těch středně velkých.

Právě ti jsou ideálním adeptem k fúzím či akvizicím. Středně velké e-shopy mají v podstatě podobné náklady jako velcí hráči, ale jsou schopné generovat neporovnatelně menší úspory z rozsahu. Ačkoli některým menším e-shopům se postupná konsolidace trhu může stát osudnou, jiných se, díky specializaci na určitý, pro velké e-shopy nezajímavý sortiment, vůbec nedotkne.

Zatímco u e-shopů konsolidace teprve začíná, jinde je už dávno v plném proudu. V uplynulém roce pokračovala výrazná konsolidace trhu slevových serverů. Zatímco v roce 2011 jich fungovalo v Česku více než 200, koncem následujícího roku jejich počet klesl o polovinu. Letos tento trend pokračoval, když svoji činnost ukončilo dalších více než 40 slevových serverů. Desítka největších přitom ovládá více než 90 % trhu.

2. Rozšiřování sítě kamenných poboček

Stále větší prolínání světa klasického retailu a internetových prodejců dobře ilustruje rozšiřování pobočkové sítě. Zatímco ještě před několika lety bylo téměř nemyslitelné, aby internetový obchod provozoval i kamennou prodejnu, dnes si zákazníci e-shopů vyzvedávají většinu objednávek osobně na pobočce či výdejně.

Provozovatelé se tomuto trendu snaží přizpůsobit i přesto, že obliba vyzvedávání zboží na kamenných pobočkách jde tak trochu proti duchu internetového nakupování. Pobočkovou síť letos rozšířily například Mall.cz či Alza.cz. Ve většině případů se ale nejednalo o plnohodnotnou kamennou prodejnu, ale o pouhou výdejnu.

Pozadu nezůstali ani provozovatelé, kteří nabízejí menším e-shopům vlastní výdejní síť kamenných poboček. Například Zásilkovna, která koncem března provozovala v Česku a na Slovensku celkem 70 výdejních míst, dnes hlásí 112 poboček. Výrazného rozšíření se dočkala i síť Popron Partner, za kterou stojí firmy Mediaprint & Kapa s Popron holding. Ta umožňuje internetovým obchodům využít k doručení objednaného zboží síť trafik. Ještě před rokem se počet zapojených trafik počítal na desítky, nyní jich jsou už více než čtyři stovky.

3. Doprava a balíkomaty

Uplynulý rok nebyl ale jen ve znamení rozšiřování kamenných výdejen. Měl být také rokem balíkové revoluce. Hned několik projektů si vzalo za cíl změnit způsob doručování balíků v Česku. Jejich společným jmenovatelem byly balíkomaty – speciálních automaty, kde si objednávky z e-shopu může zákazník vyzvednout třeba cestou z práce domů.

U balíkové revoluce chtěly být původně tři subjekty: státní Česká pošta, polský Integer a Miton s Tomášem Čuprem. Jako první byl spuštěn projekt Kouzelná Almara, za kterým stál Čupr a Miton. Kouzelná Almara však nefungovala samostatně ani půl roku, když se v září spojila do jedné sítě s poštomaty InPost, které v Česku provozuje firma IN TIME. 

Porodní bolesti při praktické fúzi dvou firem na doručování zásilek do tzv. balíkomatů ve výsledku narostly do nečekaných rozměrů a mnoho provozovatelů e-shopů kvůli tomu zlomilo nad Kouzelnou Almarou hůl. Prvních 10 balíkomatů měla do konce roku rozmístit i Česká pošta. Podle všeho ale realizaci projektu odsunula na příští rok.

4. Amazon v Česku

Když tuzemská média přinesla v dubnu informaci o tom, že internetový prodejce Amazon plánuje v Česku otevřít obří logistické centrum, začalo se spekulovat o tom, zda je to předzvěst vstupu amerického internetového giganta do Česka a potažmo regionu střední a východní Evropy.

Později se ukázalo, že Amazon má zájem v Česku otevřít rovnou tři distribuční centra. Dvě poblíž Prahy a druhé u Brna. Ani jedno z nich však nemá být určeno pro zásobování českého trhu, ale výhradně pro vyřizování objednávek a vratek pro zákazníky ze sousedního Německa. Právě u našich západních sousedů má Amazon dlouhodobé problémy s kapacitou skladů, ale i s tamními odbory. V budoucnu by ale tuzemské sklady mohly firmě posloužit při expanzi do Skandinávie a východní Evropy. 

Otázkou však je, zda se Amazonu sklady v Česku nakonec opravdu podaří postavit. Lidé v Dobrovízi na začátku prosince v anketě výstavbu skladu odmítli, v Brně zase podmiňují vznik distribučního centra výstavbou dálničního nájezdu.

5. Nákupy v klubu a očima

Elektronická komerce není ale jen o klasických e-shopech. Objevují se projekty, které na principu internetových obchodů staví a dále jej rozvádějí. Jedním z nich je například v lednu spuštěný Bonami.cz, který do českého prostředí přenesl v zahraničí populární koncept „nákupů očima“. Za půl roku provozu se mu podařilo získat 80 tisíc registrovaných uživatelů a 5 tisíc objednávek.

Podobnou cestou se vydali i dva bývalí manažeři společnosti Allegro Group, kteří přišli s klubovým e-shopem Proděti.cz. Na e-shopu se každý den objevují nové akční nabídky, které mají platnost následujících sedm dní. Podobně jaku u Bonami.cz vyžadují provozovatelé Proděti.cz registraci, bez které se nedostanete dál.

6. Jídlo kam se podíváš

Další zajímavou nikou, která byla na českém Internetu dlouho opomíjena, je oblast prodeje potravin a rozvozu jídel. Koncem loňského roku do provozování agregátoru nabídek dovozu hotových jídel Damejidlo.cz rozhodl pustit zakladatel Slevomatu Tomáš Čupr. Ten se v průběhu letošního roku proslavil svéráznou krizovou komunikací, kterou za firmu vedl s nespokojenými zákazníky na sociálních sítích.

Po necelých devíti měsících dostalo Damejidlo.cz konkurenta v podobě největší světové služby pro rozvoj jídla – německého startupu Foodpanda. Zástupci Damejidlo.cz při té příležitosti zveřejnili, že agregátor má v nabídce 500 podniků a měsíčně registruje zhruba 60 tisíc objednávek. Šéf Foodpandy Ralf Wenzel v srpnu uvedl, že firma se chce v Česku stát jedničkou, od té doby ale o Foodpandě nebylo příliš slyšet.

Kolem jídla se točí i dva letos spuštěné rezervační systémy pro restaurace Bookio.czRestu.cz.

7. Hudební streaming konečně v Česku

Zatímco ještě před třemi lety neměli čeští hudební fanoušci příliš mnoho možností, jak se dostat na Internetu legálně ke svým oblíbeným nahrávkám, letos se dočkali hned několika v zahraničí oblíbených hudebních služeb. Nejdříve na český trh v červnu vstoupila služba Rdio, která má svém katalogu zalistováno 20 milionů skladeb.

V říjnu následovala cloudová služba pro poslech, nákup, ukládání a synchronizaci muziky Hudba Google Play. Před necelými třemi týdny se Česko stalo jednou z dvaceti zemí, kam expandovala švédská služba Spotify. Google, Deezer, Rdio, Spotify či český MusicJet nabízejí neomezený přístup ke katalogu za méně než dvě stovky měsíčně.

8. Půl milionu prodaných e-knih

Google se letos pustil nejen do hudebního, ale i do knižního byznysu. O prázdninách začal v Česku prostřednictvím svého obchodu Google Play prodávat elektronické knihy. Zpočátku mohli zákazníci vybírat pouze z cizojazyčných titulů, první česky psaná e-kniha se v Google Play objevila až v říjnu. Kromě brněnského nakladatelství Jan Melvil Publishing nabízí na Google Play e-knihy také nakladatelství Fragment a nejnověji také Grada.

O tom, že Google nechce hrát v Česku v oblasti prodeje e-knih druhé housle, svědčí fakt, že se snaží získat zákazníky výhodnější cenou. Veškeré české knihy prodává oproti konkurenci s výraznou slevou, kterou si ukrajuje z vlastní marže.

S překvapivým krokem přišel začátkem prosince jeden z největších prodejců a distributorů e-knih Palmknihy. Začal prodávat e-knihy přes v Lucembursku registrovanou společnost Palmbooks S.à r.l. Důvod je jednoduchý. Zatímco v Česku se platí z e-knih daň z přidané hodnoty ve výši 21 %, v Lucembursku, kde má mimo jiné sídlo i evropská pobočka společnosti Amazon, je DPH na knihy jen 3 %.

Ačkoli prodej e-knih v Česku stále roste, velikost tuzemského trhu elektronických knih je vzhledem k celkové velikosti knižního trhu stále marginální. Celkově by se letos v Česku mohlo podle různých odhadů prodat 400 až 500 tisíc e-knih.

9. Nákupy přes mobil

Stále více zákazníků chodí na e-shopy prostřednictvím mobilního telefonu či tabletu. Není se čemu divit: za poslední rok přibylo v Česku 400 tisíc lidí, kteří používají ve svých mobilních telefonech internetové připojení. Letos v srpnu používalo Internet v mobilu v Česku celkem 3,7 milionů lidí. Ačkoli většina uživatelů prostřednictvím mobilu či tabletu nakonec objednávku na e-shopu nedokončí, jsou pro ně tato zařízení důležitým prvkem při rozhodování o nákupu.

Jsou ale služby, u kterých už činí transakce prostřednictvím mobilního telefonu nezanedbatelnou část obratu. Je to i případ aukčního serveru Aukro.cz. Tomu podíl návštěv z mobilních telefonů stoupl meziročně čtyřikrát a hodnota zboží prodaného přes mobily činila v dubnu 8 procent z celkového obratu.

Nákupy na Internetu prostřednictvím mobilů mají zákazníkům ulehčit mobilní platební služby. Na tuzemské e-komerce scéně spolu o přízeň zákazníků i obchodníků soupeří dvě mobilní platební služby: Mobito a v lednu spuštěná MasterCard Mobile. Mobilní platby ale v současné době podporuje stále jen zlomek tuzemských internetových obchodníků. MasterCard Mobile podle informací na oficiální webu podporuje 332 obchodníků, Mobitem je možné zaplatit na necelých 1800 místech.

Právě příběh Mobita, za kterým původně stáli tři mobilní operátoři a čtyři velké tuzemské banky s ambicí vytvořit standard pro mobilní platby v Česku, ukazuje, že získat uživatele pro mobilní platby není jednoduché. Ztrátovou firmu 15 měsíců po oficiálním spuštění platebního systému ovládla Česká spořitelna.

BRAND24

10. Nový občanský zákoník

Již od zítřka začne platit nový občanský zákoník, který přinese největší změnu občanských práv za posledních dvacet let. Dotkne se pochopitelně i vztahů mezi zákazníky a provozovateli e-shopů. Nová norma například upravuje dvoutýdenní lhůtu pro odstoupení od smlouvy. Nově bude postačovat, pokud bude odstoupení v čtrnáctidenní lhůtě spotřebitelem obchodníkovi v této lhůtě odesláno, nikoliv doručeno, jak je tomu nyní.

Dochází také ke zkrácení lhůty, do které musí obchodník při odstoupení od smlouvy vrátit zákazníkovi peníze. Někteří právníci ale upozorňují, že například při používání obchodních podmínek podle nového občanského zákoníku v praxi bude nutné se vypořádat s některými výkladovými problémy.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).