Hlavní navigace

E-mail na ústupu?

9. 6. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Elektronická pošta, přesněji její způsob využívání, je v poslední době stále více napadána kvůli různým negativním dopadům. Nestačí jen studie analyzující chování člověka vůči e-mailu, některé společnosti zaměstnávají na téma elektronických médií už i antropology. A někdo se dokonce domnívá, že e-mail je na ústupu.
Nedávno provedené studie za velkou louží, společná studie America Online Inc. (AOL) a Opinion Research Corp. a samostatná studie ClearContext Corp. o využívání elektronické pošty, došly k podobným (a nijak překvapivým) závěrům: prohlížení elektronických zpráv a správa elektronických poštovních stránek je v současnosti zcela běžnou rutinou denního režimu většiny lidí. Ale jak daleko je od věnování potřebné pozornosti elektronické komunikaci k závislosti na ní, na to neexistuje žádná jednoduchá a jednoznačná odpověď.

AOL svůj průzkum založila na sledování čtyř tisíc dospělých uživatelů v městských oblastech. V průměru stráví tito uživatelé kolem jedné hodiny denně „na e-mailu“ a na e-mailovou komunikaci spoléhají podobně jako na telefon. Přes tři čtvrtiny z dotázaných má víc než jeden e-mailový účet. Pro 40% sledovaných uživatelů je běžné zkontrolovat elektronickou poštu hned po ránu a stejné procento se věnuje e-mailu i uprostřed noci. Nejméně jedna čtvrtina dotázaných si nedovolí nevěnovat elektronické poště pozornost déle než dva tři dny.

Druhá studie ClearContext Corp. zjistila v průměru ještě o něco delší čas strávený prací s elektronickými zprávami: až dvě hodiny denně. Většina sledovaných uživatelů spravuje své e-maily prostřednictvím mobilních zařízení.

„Podnikoví“ antropologové (podle Financial Times si je najímají společnosti jako třeba PwC) a společnosti jako Behavioral Associates zkoumají do hloubky vazby člověka na Internet i e-mail. Úzká vazba na ně může být způsobena tím, že umožňují uživatelům vydávat se, za kohokoli chtějí. Neustálé kontrolování elektronických poštovních schránek ale spíše souvisí s jiným problémem: závislostí na práci.

Průzkumy sledovaly také podíl soukromé elektronické pošty: dvě třetiny dotázaných si kontroluje soukromé e-maily v práci, a jen jedna pětina z nich se kvůli tomu cítí nepříjemně – ženy dvakrát více než muži nerady posílají mimopracovní e-maily z kanceláře. Této oblasti jsme se věnovali již dříve, v článku E-mail, morálka a produktivita práce. Pro obhájce potřeby občas v práci vypnout (viz diskuse pod článkem) připojím informaci na okraj o tom, že některé podniky mimo jiné podporují blahodárné účinky podřimování svých zaměstnanců během pracovní doby jako součást zlepšení jejich celkového zdravotního stavu. Má se tím mimo jiné zabránit chybám a úrazům v práci a zvýšit produktivita práce.

Vliv spamu na důvěryhodnost e-mailu

Podle právě zveřejněné zprávy Radicati Group celá jedna třetina zaměstnanců stále ještě klidně otevře nevyžádanou zprávu, a dokonce klikne na webový odkaz uvnitř. Přitom polovina z 791 dotázaných připouští, že podíl spamu se stále zvyšuje. U běžných uživatelů se ještě vyššímu procentu (42 procent) nelze tolik divit, protože nejsou vystaveni předpokládanému důraznému poučování ze strany bezpečnostních složek společností. Dokonce 13 procent uživatelů z řad podnikové sféry a 11 procent běžných uživatelů nakoupilo produkty nabízené právě prostřednictvím spa­mu.

Vysoký podíl uživatelů, kteří stále – bez obav – reagují na nevyžádanou poštu, se samozřejmě projevuje v celkově bujícím objemu spamu. Dotázaní odhadují, že v jejich poštovních schránkách tvoří spam 39 procent. V podnicích se situace (33 procent) výrazně neliší od domácích uživatelů (42 procent). Téměř každý desátý uživatel e-mailu pro pracovní účely na něj spoléhá právě kvůli spamu o něco méně. Spim, spam v instant messaging, připouští každý pátý uživatel za poslední tři měsíce.

Spam ve velkém měřítku může samozřejmě potlačit zájem a možnost dohledat poštu se skutečným obsahem, ale pořád se jedná spíše o nepříjemnost, než o nebezpečí. Jiná je situace se zavirovanými e-maily a podvodnými praktikami označovanými jako phishing a pharming, kterým se na Lupě věnuje oprávněně prostor (tedy boji s nimi). Třetina uživatelů v rámci průzkumu Radicati Group odmítá on-line komunikaci s finančními institucemi, kvůli všem podvodným on-line aktivitám.

Jakkoli jsou tyto hrozby obecně zdůrazňované a uživatelé zdánlivě průběžně poučováni o příslušných rizicích, stále dobrá polovina z nich ani podvodný obsah zprávy neodhalí. To dokazuje nedávno zveřejněná studie mezi 1500 americkými uživateli „Open to Exploitation: American Shoppers Online and Offline“ [PDF, 129 KB], provedená University of Pennsylvania's An­nenberg Public Policy Center.

Tato studie se ovšem týká nejen phishing a možného zneužívání osobních informací, ale celkové situace amerického obchodování. Základní průzkum byl velice jednoduchý: ve formě testu skládajícího se ze 17 otázek, které dotázání označili jako pravdivé, nebo nepravdivé. Respondenti většinou testem neprošli, protože v průměru zodpověděli méně než sedm otázek správně. Průzkum ještě zahrnoval dvacetiminutová telefonická interview mezi uživateli Internetu, která přinesla víc odhalení o (ne)znalostech Američanů o jejich právech a přehnané důvěřivosti „dobře vypadajícím“ e-mailům. Závěry průzkumu mimo jiné naznačují potřebu důsledného vzdělávání nejen v oblasti spotřebitelských práv, ale i media literacy, a to prakticky od základních škol.

Ústup e-mailu ze slávy? Ale jděte…

Podle nedávného článku v PC Magazine dochází prý v poslední době k ústupu podílu e-mailů především v rámci osobní komunikace a k návratu k běžným dopisům. Pokud mám hovořit za sebe, takový trend na naší straně zeměkoule tedy zrovna nepozoruji. V některých případech se možná přesouvá část e-mailové komunikace do jiné formy elektronické komunikace, tedy instant messaging, takže uživatelé nahrazují e-mail jeho modernější obdobou. Na oblibu e-mailu sice může skutečně negativně působit rostoucí podíl spamu, ale se všemi anti-spamovými filtry se daří z velké části vyčistit poštovní schránky poměrně úspěšně od nepříjemného „balastu.“

BRAND24

Proto se mi nezdá, že obliba elektronické pošty nějak obecně klesá, zejména ne směrem k „pomalé“ poště. Samozřejmě jsou lidé, kteří v zájmu rychlé odezvy (interaktivní komunikace) dávají přednost telefonickému kontaktu, a ti nebývají zrovna příznivci e-mailu. A jsou také takoví, kteří bezvýhradně volí e-mail a telefonování se vyhýbají, kde to jen jde. Osobně patřím k tomuto druhému extrému, protože v první řadě při otevření své pošty chci mít před očima (případně k dohledání) všechno – pro mě – důležité dění, s veškerým potřebným informačním pozadím, které se snadno při telefonickém rozhovoru zapomene nebo přejde jako (momentálně) nepodstatné (době nesystematických, ztrácejících se a nečitelných různobarevných papírků s poznámkami už odzvonilo). A v druhé řadě telefonování mě obvykle nepříjemně vyruší z práce, a pokud telefonuji sama, pak mám obavu, že podobně vyruším volaný protějšek. E-mail umožňuje (většinou) pohodlně se zamyslet a zformulovat zprávu v době pro daný úkol z pohledu odesilatele nejvhodnější. V neposlední řadě jsou tu pořád nesrovnatelné náklady na e-mail a telefonování, zejména v mezinárodním sty­ku.

Ideální je asi zlatá střední cesta, dobře zvážit a porovnat efektivitu e-mailové a telefonické komunikace (a možná i formálnějšího dopisu) pro každý daný případ, odhadnout vhodnost z ohledem na příjemce, čas a hlavně na to, čeho chceme dosáhnout. A pak se rozhodnout pro daný typ komunikace. Takže zřejmě neexistuje jednoduchý a jednotný přístup k tak prosté věci, jakou se komunikace může zdát. Ale že by elektronická pošta zaznamenávala nějaký ústup, tomu se mi nechce věřit.

Pozorujete pokles smysluplných elektronických zpráv ve svých inboxech?

  • Ne.
    75 %
  • Ano, méně osobních e-mailů.
    12 %
  • Ano, méně pracovních e-mailů.
    2 %
  • Ano, jak pracovních tak osobních.
    10 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Ing. Rita Pužmanová, CSc., MBA je nezávislá síťová specialistka. Okusila český, španělský i kanadský vzdělávací systém. Vedla kurzy v 7 zemích a ve 4 jazycích, školila on-line pro UCLA.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).