E-mail versus Facebook

Pokud si myslíte, že lidé díky Facebooku zapomínají číst e-maily, tak jste na omylu. Podle výsledků výzkumu zveřejněného na webu Mashable je pro nás e-mail stále komunikační jedničkou, a to s velkým předstihem před pronásledovateli ze stáje sociálních sítí.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Mashable se ptá, zda vede e-mail nebo Facebook, a hned odpovídá: je to jasné, stále dominuje e-mail. Pokud se po ránu nejdřív podíváte do doručené pošty, jste prý orientovaní na výsledek, o značky se na Internetu zajímáte, pouze když potřebujete vědět něco konkrétního. Oproti tomu ti, co začínají den s Facebookem, vítají obsah o značkách, interaktivní a zábavný a ani nemusí přímo souviset s pracovními úkoly. Tato definice se mi zdá trochu divná, ale budiž. Možná je na tom něco pravdy, že lidé začínající den s Facebookem nebo e-mailem mohou být v globálu trochu odlišní. Další zveřejněná čísla a informace jsou ale podle mého soudu mnohem zajímavější. Posuďte sami:

EBF16

  • více než 50 % Američanů online se nejdříve podívá do mailboxu, až potom se dívají jinam
  • Facebook je první online činností pro 11 % Američanů (i to je myslím dobrý výsledek)
  • z uživatelů, co chodí na Facebook každý den, 69 % „má rádo“ nejméně jednu značku nebo firmu
  • z uživatelů, kteří používají Twitter každý den, 69 % sleduje alespoň jednu značku nebo firmu (Twitter a Facebook si tedy nemají co závidět, jejich uživatelé jsou z tohoto pohledu pro marketéry stejně důležití)
  • 43 % amerických internetových uživatelů sleduje nebo „má rádo“ alespoň jednu značku či firmu na Twitteru nebo Facebooku

Tolik to nejzajímavější ze studie. Facebook a Twitter už vůbec tedy nejsou služby, se kterými by většina z nás začínala den. Tedy jak kdo, já osobně začínám s Bitterem, cestou do práce. S e-mailem začínám pouze tehdy, když vím, že mě v mailboxu čeká něco opravdu důležitého (a to je naštěstí málokdy). Když jsem dva roky zpátky psal o Luisi Suarezovi, člověku, který se snaží e-mailovou komunikaci omezovat, zdálo se, že může přijít doba, kdy bude e-mail nenápadně nahrazován třeba sociálními sítěmi. Zatím se tak pochopitelně nestalo a asi další dlouhé roky to bude podobné. Důvody jsou jednoduché (uvádím ty markantní):

  • e-mail je dnes považován za „oficiální“ způsob komunikace, který je akceptován naprostou většinou jedinců i firem
  • na sociálních sítích nás stále není dost
  • lidé mohou mít problém s důvěrou v sociální sítě (to je spíš psychologický problém)
  • většina firem a úřadů zatím na sociálních sítích oficiálně není

Jak to bude se soubojem Facebook a další sociální sítě versus e-mail za dvacet let? Netroufám si tipovat, ale už ten fakt, jak rychle se ujal e-mail, napovídá, že se můžeme dočkat změn. Kde je dnes telegraf a fax? Kolik let dáme sociálním sítím (nejen Facebooku a dalším nyní známým sítím) na to, aby začaly e-mail dotahovat? Nestane se nakonec to, že vznikne nějaká nová univerzální sociální síť, která nahradí e-mail úplně? Můžeme tomu říkat třeba E-mail 2.0. Mohlo by jít o něco, co může skutečně nahradit e-mail, respektive rozšířit jeho služby a výhody vůbec. Mohlo by jít o interaktivní schránku, do které by všichni viděli (na vybraný obsah), mohli by ho komentovat a doplňovat. Prostě něco, co by spojovalo výhody e-mailu a Facebooku s tím, že by tomu uživatelé věřili a vzali by si to za své. Možná se něco takového už někde rodí…

63 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 7. 2010 3:27

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »