E-podpisy České pošty: lék pro český e-goverment?

Po více než třech letech se na českém trhu objeví druhá certifikační autorita, která může vydávat kvalifikované certifikáty, obvykle nazývané e-podpis. Certifikační autorita České posty, PostSignum QCA, právě získala akreditaci od ministerstva informatiky a začne certifikáty vydávat od září. Zájemce určitě potěší cena...

Když kolega Jiří Peterka v dubnu 2002 psal článek Elektronický podpis: první akreditace o 1. CA (certifikační autorita), asi sám netušil, že na pomyslnou „2. CA“, která vnese do této oblasti konkurenci, si počkáme více než tři roky. Za tyto tři roky se několik věcí změnilo, například ministerstvo financí vytvořilo aplikace, umožňující podávat řadu daňových přiznání (jak podepsaných e-podpisem, tak nepodepsaně, s dodatečnou „papírovou“ autorizací). Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) zase umožňuje prostřednictvím elektronického podpisu požádat o řadu sociálních dávek v rámci státní sociální podpory a Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) pro změnu zprovoznila podání Evidenčních listů důchodového pojištění (ELDP), o kterém jsme před časem psali, a od 1. července také přihlášení k nemocenskému pojištění. Dále je možné pomocí e-podpisu komunikovat s některými zdravotními pojišťovnami, s Komisí pro cenné papíry nebo s celními úřady. K tomu lze s řadou úřadů a obcí komunikovat pomocí elektronicky podepsané pošty přes standardní e-mail. Samozřejmě další rozvoj se dá očekávat do budoucnosti, například zápisy do obchodních rejstříků a další.

Na druhou stranu některé věci se příliš nezměnily – kvalifikované certifikáty nadále používá relativně úzká skupina uživatelů, elektronicky komunikují především firmy, což bylo vidět při podávání ELDP, kdy – podle údajů z května – se k elektronickému podání zaregistrovalo asi 15.000 firem, 10.000 malých firem (do 25 zaměstnanců) a jenom 500 živnostníků (OSVČ). Tato čísla ještě nic neříkají o počtech uživatelů kvalifikovaných certifikátů, neboť ČSSZ vydávala vlastní certifikáty, které lze použít právě jen pro komunikaci s touto institucí.

Počet aktuálně platných kvalifikovaných certifikátů není znám, podle údajů 1. CA jich firma za dobu své existence vydala asi 15.000, v loňském roce to bylo zhruba 5500, ovšem letos budou asi počty výrazně vyšší. Je samozřejmě také nutné brát v potaz, že platnost certifikátu je jen jeden rok, takže je nutné jej vždy obnovovat.

Dá se předpokládat, že relativně malé rozšíření e-podpisu má dva hlavní důvody: stále ne příliš velké rozšířené vědomí o e-podpisu a možnostech jeho využití, a to jak ze strany občanů, tak úřadů, které nejsou ještě všude plně připraveny na čistě elektronickou agendu, a pak cena, která odradí řadu poučených zájemců. Zaplatit 752 korun za roční podpis si asi mnoho uživatelů rozmyslí a raději na zajde na poštu s doporučenou obálkou nebo na úřad osobně, neboť případná časová úspora pro ně není tak hmatatelná.

E-podpis za 200 korun?

V této situaci přichází na trh nová akreditovaná certifikační autorita, PostSignum QCA České pošty (ČP). ČP svou certifikační autoritu PostSignum provozuje již nějaký čas, nabízela komerční certifikáty především pro službu REP. Po udělení akreditace ministerstvem informatiky může PostSignum začít nabízet i kvalifikované certifikáty, uznávané pro komunikaci se státní správou. Činnost zahájí PostSignum QCA od 1. září 2005 (mimochodem, původně se očekávalo, že svou činnost PostSignum QCA zahájí již někdy počátkem roku).

V nabídce bude mít dva základní produkty – kvalifikovaný certifikát (pro fyzické osoby i pro zaměstnance firem) a kvalifikovaný systémový certifikát pro tzv. elektronické značky (podrobnosti níže).

Pro většinu uživatelů bude velice zajímavá cena za e-podpis – podle ceníku PostSignum to je pouhých 190 korun včetně DPH, což je v podstatě čtvrtina ceny dosavadního jediného poskytovatele 1. CA (byť bylo možné za některých podmínek získat certifikát levněji, například pro zapojení se do ELDP). E-podpis je na přání zákazníka vybaven IK MPSV (Identifikátor klienta), což je bezvýznamový identifikátor, generovaný z osobních údajů žadatele na MPSV, který slouží k zcela jednoznačné identifikaci držitele (například pokud na stejné adrese bydlí dvě osoby téhož jména) a který je nutný pro komunikaci s úřady.

Na webu PostSignum jsou podrobné informace, co je potřeba učinit pro vydání certifikátu, a to jak pro fyzické osoby (byť mě mírně mate označení nepodnikatele), tak pro zaměstnance právnické osoby. V současné době je k dispozici sedm obchodních míst (v každém bývalém kraji jedno), do konce roku by se měl počet rozrůst na 70.

K samotnému postupu generování klíčů a žádosti o certifikát lze mít jednu výhradu, a totiž zaměřuje se pouze na platformu Windows (offline generátor je sice v Javě, ale funkční pouze na Windows), online nástroj zase vyžaduje Windows a IE 6.

EBF16

Co jsou elektronické značky

Novinkou, kterou nabízí PostSignum na základě novel příslušného zákona o elektronickém podpisu, jsou elektronické značky, neboli systémové certifikáty. Velice zjednodušeně řečeno se jedná o elektronický podpis (ovšem takto se mu říkat nesmí) pro automatizované podepisování. Zatímco e-podpis je určen pro fyzickou osobu, která přímo osobně podepisuje daný dokument, elektronickou značku může používat fyzická i právnická osoba a také organizační složka státu (například ministerstvo) pro automatické bezpečné hromadné označování dokumentů. V praxi tak lze předpokládat řadu využití, například pro automatické (bezpečné) odpovědi podatelny, podepisování elektronických výpisů a další – tedy všude tam, kde se hodí mít jednoznačně prokazatelnou autenticitu zdroje, ovšem vzhledem k objemům podpisů to nebylo možné delegovat na fyzické pracovníky. Cena certifikátu pro elektronickou značku je 2856 korun vč. DPH.

Vstup nové certifikační autority na český trh je jednoznačně pozitivum. Jednak se rozšiřuje nabídka o zmíněnou elektronickou značku, která umožní začít používat elektronický podpis na agendu, kde to doposud nebylo příliš možné, a tím i zvýšit povědomí a praktické využití e-podpisů obecně, a rovněž dochází k velice sympatickému poklesu nákladů na e-podpis pro fyzické osoby. I pro běžného živnostníka, který několikrát ročně komunikuje s finančním úřadem, se již tato investice vyplatí, neboť ušetří na poštovném či osobní návštěvě úřadu, což za 190 korun na rok prostě stojí. Doufejme tedy, že vstup PostSignum QCA na trh bude tím impulsem, který rozšíří kvalifikovaný e-podpis i mezi nás, běžné smrtelníky.

Anketa

Pořídíte si kvalifikovaný e-podpis za 190 korun?

38 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 4. 2008 0:21

Školení: Práce s leady v digitálním prostředí

  •  
    Jaké online kanály používat pro získání leadu
  • Jakým způsobem pracovat s leady
  • Jak vyhodnocovat a optimalizovat efektivitu

Detailní informace o školení Práce s leady v digitálním prostředí »