Hlavní navigace

E-shopy: Jak letos Ježíšek nakupuje online

11. 12. 2008
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Tak jako každý rok, krize, nekrize, zaznamenávají od listopadu internetové obchody tradiční předvánoční uživatelskou tsunami. Co dělají internetové obchody proto, aby nápor koupěchtivých zvládly? Obslouží nás letos včas? A co zákazníci chtějí nakupovat?

Elektronickým obchodům se daří a jejich tržby, zdá se, i přes obavy z větší spořivosti zákazníků utěšeně rostou. Tržby portálů dělají za letošek něco kolem čtyř miliard, e-shopy ale drží 10× více, kdo tedy vlastně drží internetové peníze? ptal se Jiří Hlavenka na své přednášce v rámci konference Czech Internet fórum. Kontinuálně rostoucí tržby internetových obchodů jsou dnes téměř samozřejmým trendem. Doba bloudění i divoký konec .com boomu, který zlomil vaz velkorysým americkým startupům, jako byl Webvan, ale i lokální neúspěchy v Česku vypadají, jako že patří nenávratně minulosti. Něco se však přeci jenom změnilo, nárůsty tržeb nejsou v násobcích let předchozích, lidé vybírají jinak. Jde o přirozený vývoj stabilizujícího se trhu nebo se opravdu změnila doba?

Provozujete e-shop? Napište nám do komentářů, co se u vás nejlépe před Vánocemi prodává, zda se lidé učí platit kartou nebo jinak než dobírkou a zda je zájem zákazníků o online nákup větší než vloni …

Blížící se dopad globální krize zatím internetové obchody příliš nepociťují. Internetový obchod je nejlevnější nákupní kanál a může v době krize na vzniklé situaci jen profitovat. Tržby nám proti loňskému roku stouply o desítky procent. Přesná čísla budeme prezentovat po skončení vánoční sezóny. Meziročně nám například za měsíc říjen stouply o 32 %, prohlašuje Jitka Součková, marketingová manažerka internetového obchodního domu Kasa.cz. Co tedy snižuje dosavadní obraty? Spíš než finanční krize, má na vánoční nákupy dopad pěkné počasí. Lidé nebyli koncem listopadu ještě vánočně naladěni. Loni začaly vánoční nákupy daleko dříve než letos, prohlašuje Petr Král, obchodní manažer obchodu Korunka.cz.

Vzhledem k totálnímu redesignu našich obchodů a přerodu Vltavy z internetového obchodu na nákupní galerii, není srovnání s loňským rokem relevantní, nicméně míra nárůstu prodejů ve srovnání s loňskem (v předvánočním období) je zhruba 20 – 30 %, vysvětluje pozici současné Vltavy Vítězslav Dohnal, ředitel marketingu společnosti Vltava Stores. Otázkou zůstává, nakolik může být takovýto nárůst tržeb adekvátní vůči investici do někdejší štiky mezi českými elektronickými obchody. Pravda je, že nový majitel hledá vedle tradičního modelu e-shopu další obchodní kanály, které by pomohly návratnost investice urychlit. Po nedávném spuštění mobilního obchodu je to zejména čerstvé spuštění vlastního aukčního serveru aukce.vltava.cz.

Očekáváme, že letos překročíme obrat 400 milionů korun. Vánoce se na tržbách podepisují asi z 30 %. Vždy je to období, od kterého máme největší očekávání, prohlašuje Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení společnosti VIVANTIS, která provozuje například obchody parfemy.cz, krasa.cz, nebo nakupnicentrum­.cz). Parfémy jsou typickým dárkovým, a tedy i vánočním, zbožím. Oproti běžnému roku tedy jejich prodej o Vánocích vzroste až o 700 %, vysvětlil Daniel Kopecký, obchodní ředitel Parfemy.cz. Přestože jsou prodeje vyšší než loni, zájem o konkrétní produkty se příliš nezměnil. Nejpopulárnějšími značkami jsou tradiční parfémy z dílny Lanvin Paris, Hugo Boss, Dolce&Gabbana či Lacoste.

Internet začíná hrát také čím dál tím větší úlohu u tradičních kamenných sítí, kde dosud fungoval pouze jako doplňkový prodejní kanál. Meziročně jsme vyrostli o 90 % a díky trvající silné poptávce po LCD a plazmových televizorech, ale i noteboocích a netboocích máme i vyšší průměrnou účtenku. Naše online prodeje stále rostou a dopad začínající finanční krize je tak obtížně specifikovatelný, je přesvědčený Jiří Matoušek, manažer online marketingu společnosti Datart.

Za první prosincový týden jsme prodali stejně zboží jako za celý říjen a o čtvrtinu více zboží než za jiný běžný celý kalendářní měsíc. V prosinci běžně denně expedujeme dva tisíce kusů zboží, říká vedoucí internetového obchodu Bontonland.cz Zdeněk Polách, přičemž Bontonland má také širokou síť kamenných poboček po celé republice.

Jaké zboží letos zákazníci preferují

Každoročně se nejlépe prodávají parfémy, které patří mezi nejprodávanější produkty již několik let. V závěsu jsou hodinky. Velmi dobře se uchytil také prodej šperků. Na nakupnicentrum.cz jsou populární designové myši, podložky pod notebook nebo alkohol testery v podobě přívěsků, říká Hutlová. Tento trend ostatně potvrzuje i Vltava. Preferovaným vánočním dárkem jsou určitě knihy nebo parfémy. Zatímco loni byly v oblasti elektra předvánočním hitem domácí pekárny, v letošním roce takový jednoznačný favorit asi není, nicméně například digitální meteostanice jsou určitě jedním z hodně kupovaných dárků, tvrdí Dohnal. U bílé a černé elektroniky se začíná jasně projevovat nasycenost trhu určitým typem zboží. Hitem zůstávají z loňského roku domácí pekárny, GPS navigace, přidávají se kávovary a velkým hitem budou, zdá se, meteostanice a robotické (bezobslužné) vysavače, říká Součková.

Vánoční prodeje na DATART.cz budou vrcholit až za několik dní (v týdnu od 8.12. a ještě v první polovině od 15.12.), ale již nyní můžeme říci, že velmi dobře se prodávají LCD a plazmové televizory, netbooky a DVD rekordéry, prohlašuje Matoušek. Mezi žádané dárky letos patří mini-notebooky, sportovní zboží, LCD televize, MP3 přehrávače nebo deskové hry. Tradičně jsou to také malé spotřebiče, kde vynikají především domácí pekárny. Překvapil nás menší zájem o mobilní telefony, doplňuje Král.

Hitem letošních Vánoc je bezesporu film Mamma Mia! a soundtrack k němu. Populární jsou také dárkové balení, u filmů třeba Kmotra, u hudby Deluxe verze nového alba od Metallica. Počítačovým hrám vévodí česká verze Grand Theft Auto IV, datadisk k World of Warcraft: Litch of the Lich King a nová Lara Croft v příběhu Tomb Raider: Underworld. Nejprodávanější tituly držíme v počtu více než tisícovky kusů, celkem máme v předvánočním období skladem čtvrt milionu kusů zboží a další statisíce v prodejnách po celé republice, říká Zdeněk Polách z Bontonlandu.

Jaká je platební morálka zákazníků a jaké platby převládají

Z platebních metod je stále populární dobírka, využívá ji až 80 % zákazníků. Před svátky stoupá zájem o nákup na splátky. Problémy s platbou ze strany zákazníka nemáme nebo se drží v rozumné míře. Nezaznamenali jsme v tomto směru žádný stoupající trend, říká Král. Podobný názor sdílí také Vivantis. Stále vede dobírka, platby předem i nadále zůstávají v pozadí. Platební morálka našich zákazníků je velmi dobrá. Problémy jsou minimální – do 1 %, tvrdí Hutlová. Záleží na druhu zboží a na konkrétním obchodě, obecně je míra nepřevzatých zásilek z tohoto důvodu v jednotkách procent, je přesvědčen Dohnal. Počet nepřevzatých dobírek je spíše konstantní. Vzhledem k rostoucímu objemu expedovaných objednávek, tak jejich podíl klesá, domnívá se Matoušek.

Akceptují české obchody platbu kartou ze zahraničí?

" Zahraničních kreditních karet se obchodníci zatím příliš nebojí, možná proto, že mezi domácími objednávkami stále převládá coby platební metoda dobírka a vidina rychlých peněz, tak láká o to víc. Akceptujeme i kreditní karty ze zahraničí. Není nic neobvyklého, že u nás koupí dárek rodičům našinec žijící v zahraničí. Transakce se pak realizuje přímo v bance, "říká Král. Přijímáme karty VISA a Maestro. Kvůli bezpečnosti podporujeme systém 3D-SECURE, čímž garantujeme bezpečné platby platebními kartami na internetu, prohlašuje Hutlová. Jediným, kdo se těmto platbám zatím vyhýbá je Vltava.

Jak jsou na tom obchody s logistikou

Logistika v nákupních špičkách je tradičním kamenem úrazu, překvapí e-shopy i letos nákupní horečka podobně jako každoroční první sníh silničáře? Internetové obchody k problému přistupují různě. Je pravda, že před Vánocemi mohou nastat u některých dodavatelů komplikace, ale zatím se to drží v únosné míře, samozřejmě rychlost dodávky monitorujeme a vyhodnocujeme. Snažili jsme se tomu předejít tím, že jsme nespolehlivé dodavatele během roku vyřadili, byť za cenu zúžení sortimentu, prohlašuje Král.

Logistika je problémem nejen o Vánocích. V této oblasti existuje poměrně malá konkurence, a proto logistické společnosti nemají příliš snahu své služby zkvalitňovat a stále zdražují. Nekvalitní dopravní služby pak hází špatné světlo na e-shopy, často se na nás zákazníci obracejí s problémy, za které my vůbec nemůžeme. Pak nám dá velmi mnoho práce, abychom to „vyžehlili“ a ve výsledku nás to stojí i peníze z důvodu opakovaného zasílání balíčků, stěžuje si Hutlová.

Spolu se vznikem partnerských obchodů disponujeme různými logistickými centry (v podstatě každá komoditu má svoji logistiku), což přináší naopak výrazné zkvalitnění v dodávkách zboží ve srovnání s minulými lety. Zákazník dostává zboží přímo od dodavatele, odpadá tak dvojí překládání zboží (v našem meziskladu). To se projevuje zejména nyní v předvánočním období, kdy zákazník pociťuje logistické problémy v mnohem menší míře, než tomu bývalo dřív, je přesvědčen Dohnal.

Poměrně střízlivý pohled na situaci zastává zástupkyně Kasa.cz. Ačkoliv díky naší pozici na trhu máme většinu zboží alokovanou u značek a distributorů, najde se zboží, které k dispozici není. Nemá je tak nikdo na trhu, jak v ČR, tak v okolních zemích. Co se logistiky týče, zde se situace oproti letům předchozím výrazně zlepšila. Samozřejmě v případě, že nepřijde neočekávaná sněhová kalamita velkého rozsahu. Také zákazníci jsou již zkušení a nenechávají nákupy na poslední týden před Vánocemi, jako tomu bylo v letech okolo roku 2000, rekapituluje Součková. Problémy zatím necítíme, navíc uvažujeme tak, že nám recese v západních zemích EU paradoxně může pomoci v lepším zásobování. Dodávky zboží k nám, při poklesu poptávky za hranicemi, mohou přijít rychleji a v dostatečném množství, myslí si Matoušek.

Obecně až dvě třetiny zákazníků internetových obchodů říká, že bude používat internet k nákupům až v poslední části vánoční sezóny, mnozí spoléhají na dodání do 24 hodin nebo dodání zdarma, komentuje výsledky průzkumu americké organizace Shop.org Tomáš Hodboď, manažer nákupního rádce Heureka.cz, který sleduje stav e-commerce v ČR. V České republice je situace podobná. V následujících dnech jsou očekávány historicky rekordní počty objednávek, které se mohou vyšplhat až k 100 000 za jediný den. Celkově odhadujeme, že internetové obchody za celou vánoční sezónu vyřídí objednávky ve výši 6,5 miliardy korun. Na základě informací od obchodů lze očekávat, že celkově nejúspěšnějším dnem bude příští pondělí 15. prosince.

Do kdy je možné objednávat

Doba, do kdy je možné objednávat zboží, které chceme získat ještě pod stromeček, se značně různí. Spolehlivé jištění je týden před Štědrým dnem. Hodně lze zachránit také osobním odběrem na kamenné pobočce, pak stačí objednat v rozmezí 1 až dvou dnů před Štědrým dnem, Korunka dokonce umožňuje dodání skladového zboží objednaného do osmi hodin večer 23. 12. Díky naší nové službě nazvané Koupit na prodejně mohou zákazníci internetového obchodu DATART.cz nakupovat ještě o Štědrém dnu. Zákazníkům garantujeme vyzvednutí zboží již za dvě hodiny po uskutečnění on-line objednávky v kterékoliv prodejně DATART v ČR, tvrdí doknce Matoušek, který však zároveň dodává: V případě doručení vánočních dárků prostřednictvím České pošty, přepravní spol. PPL či vlastní dopravou DATART doporučujeme našim zákazníkům od 8.12. nakupovat pouze zboží které máme skladem.

Jelikož Štědrý den letos připadá na středu, doporučujeme zákazníkům objednávat zboží, které není skladem, pouze do konce tohoto týdne. Zboží skladem budeme expedovat ještě v pondělí 22. prosince, to znamená, že do Vánoc by měly dorazit všechny objednávky přijaté do 22.12. do 7 hodin ráno. Doporučujeme ovšem nenechávat nákupy na poslední chvíli a i zboží skladem si objednat do pátku 19. prosince. Zákazníci se tak jednak vyhnou nekonečným frontám na poštách poslední den před Štědrým dnem, navíc budou mít jistotu, že zboží dorazí včas, upřesňuje Polách z Bontonland.cz.

BRAND24

Poslední termíny objednávek pro dodání před 24. 12. 2008
Název obchodu Nejzazší termín
Cybex.cz Osobní odběr až do 24. 12.
Megapixel.cz 22. 12. do 13 hodin (osobní odběr až do 24. 12. V Praze)
Mall.cz 22. 12. (Osobní odběr až do 23. 12. do 20hodin v Praze a Brně)
Elektro-partner.cz 19. 12. (osobní odběr až do 23. 12. v Praze)
123shop.cz 22. 12. do 8:00
PalmPC.cz 22. 12. do 13:00
Parfemy.cz 22. 12. do 12:00
Sperky.cz 22. 12. do 12:00
Hodinky.cz 22. 12. do 12:00
Krasa.cz 22. 12. do 12:00
Prozdravi.cz 22. 12. do 12:00
NakupniCentrum.cz 22. 12. do 12:00
Elektrosvět.cz 22. 12.
Kasa.cz 19. 12. do 11:00 (osobní odběr až do 22. 12. V Praze)
Pixmania.cz 22. 12. (v případě platby kartou a expresního doručení)
ElektroMedia.cz 22. 12.
Sportobchod.cz 21. 12.
Topgal.cz 21. 12.
Megaobchod.cz 19. 12. do 12:00
eOd.cz 18. 12.
Hanibal.cz 18. 12.
Astratex.cz 15. 12.
Alza 18.12. (Osobní odběr až do 23. 12. do 20hodin)

Zdroj: Data Heureka.cz. Platí pouze pro zboží, které mají obchody skladem

Malá rekapitulace

Krize se na vánočních nákupech zatím neprojevuje a pokud ano, pouze nepřímo (lidé například tak často neobměňují mobilní telefony), tržby budou rekordní, ačkoli nárůst možná nebude tak výrazný. Pozdější start předvánoční nákupní horečky si obchody možná ještě budou chtít vynahradit v lednu. Oproti předchozím letům se společnosti provozující internetové obchody snaží více počítat s logistickými komplikacemi a problémům, které nemohou přímo sami ovlivnit, v rámci možností alespoň předcházet.

Jak budete nakupovat dárky na vánoce?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).