Hlavní navigace

E-shopy musí upravit podmínky. Kvůli mimosoudnímu řešení sporů

 Autor: Isifa
Jan Beránek 29. 1. 2016

Novela zákona o ochraně spotřebitele začala platit už na konci loňského roku. Nové opatření ale platí až od prvního února.

Aktualizováno: 1.2.2016 doplnění vyjádření ČOI

Jednou z novinek, kterou novela zákona přináší, je možnost řešit spotřebitelské spory mimosoudní cestou. "V případě mimosoudních řešení sporů, známé také pod zkratkou ADR – Alternative Dispute Resolution, se jedná o poměrně zásadní událost a jsme ve velkém očekávání, jak se v praxi projeví,“ říká šéf APEK Jan Vetyška

Pro e-shopy to znamená úpravu obchodních podmínek. Nově totiž musí prodejci informovat zákazníky o tom, že v případném sporu je možné využít mimosoudní cestu a že pro e-shopy a většinu obchodníků to bude řešit Česká obchodní inspekce (ČOI).

Spotřebitelé se mohou obracet na Českou obchodní inspekci například přes stránky https://adr.coi.cz . Do systému mimosoudního řešení sporů bude ze zákona zapojena Česká obchodní inspekce jako obecný subjekt mimosoudního řešení sporů a nutno dodat, že nejde jen o ČOI, ale i o specializované orgány, které už spory spotřebitelů mimosoudní cestou řeší v současnosti, tedy Finanční arbitr, Český telekomunikační úřad a Energetický regulační úřad,“ popisuje novinku mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Jedná se o implementaci evropského práva, které se snaží zlepšit vymahatelnost spotřebitelských práv. Zároveň by to mohlo oběma stranám případných sporů ušetřit náklady se soudy. „Je třeba ovšem zdůraznit, že mimosoudní řešení spotřebitelských sporů by měli nakupující využít až v případě, kdy nenaleznou společnou řeč přímo s obchodníkem,“ dodává Vetyška. 

Možnost mimosoudního vyrovnání už běží od začátku února. E-shopy dostaly výjimku a do svých obchodních podmínek by měly novinku zakomponovat do května. „Výjimka (přechodné období) platí pouze pro všeobecné obchodní podmínky; ty je třeba dát do souladu se zákonem do 3 měsíců od účinností § 14, tedy nejpozději k 1. 5. 2016,“ vysvětluje Fröhlich. „Každopádně já radím obchodníkům tuto informační povinnost splnit co nejdříve,“ dodává Vetyška. 

Povinnosti, které na obchodníky čekají, shrnul APEK do několika bodů:

  • Splnit informační povinnosti – jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem informovat o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (pro e-shopy v tuto chvíli ČOI). Informace musí zahrnovat mimo jiné internetovou adresu subjektu (www.coi.cz). Tyto informace musí být také součástí obchodních podmínek. Obchodní podmínky musí obchodník upravit do 3 měsíců od nabytí účinnosti ustanovení – tedy od 1. 2. 2016!
  • V případě sporu, který se nepodařilo mezi stranami urovnat přímo, poskytnout spotřebiteli tyto informace také v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat.
  • V případě zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu je obchodník povinen se vyjádřit ve lhůtě 15 pracovních dnů od doručení vyrozumění o zahájení.
  • Prodávající je povinen úzce spolupracovat a poskytnout ČOI součinnost potřebnou k efektivnímu řešení spotřebitelského sporu.

APEK také na svém webu nabízí ukázku vzorových obchodních podmínek, které požadované změny obsahují.

Našli jste v článku chybu?

29. 1. 2016 21:47

Chulda (neregistrovaný)

Pak ovšem eshop porušil zákon a ČOI musí zasáhnout.
Nebo co si představíte pod pojmem "zneužití údajů"?


30. 1. 2016 14:49

Tonny (neregistrovaný)

Myslim si, ze pokud je neco povinne ze zákona, tak je zbytecny to uvadet do smluv. Zbytecne to jenom smlouvy natahuje a umoznuje to pak vkládat nenapadne veticky, kterých si nikdo nevsimne. COI ma mit na svém webu standardni obchodni podmínky, které obsahuji všechny povinne nalezitosti, a každý eshop ma mit ve svých obchodnich podmínkách prvni bod "Tento eshop se ridi obchodnimi podmínkami COI www.coi.cz..." + body které jsou nad jejich ramec. Pak by to bylo prehledne a srozumitelne vsem.

<…

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč