E-shopy musí upravit podmínky. Kvůli mimosoudnímu řešení sporů

Novela zákona o ochraně spotřebitele začala platit už na konci loňského roku. Nové opatření ale platí až od prvního února.

Aktualizováno: 1.2.2016 doplnění vyjádření ČOI

Jednou z novinek, kterou novela zákona přináší, je možnost řešit spotřebitelské spory mimosoudní cestou. "V případě mimosoudních řešení sporů, známé také pod zkratkou ADR – Alternative Dispute Resolution, se jedná o poměrně zásadní událost a jsme ve velkém očekávání, jak se v praxi projeví,“ říká šéf APEK Jan Vetyška

Pro e-shopy to znamená úpravu obchodních podmínek. Nově totiž musí prodejci informovat zákazníky o tom, že v případném sporu je možné využít mimosoudní cestu a že pro e-shopy a většinu obchodníků to bude řešit Česká obchodní inspekce (ČOI).

Spotřebitelé se mohou obracet na Českou obchodní inspekci například přes stránky https://adr.coi.cz . Do systému mimosoudního řešení sporů bude ze zákona zapojena Česká obchodní inspekce jako obecný subjekt mimosoudního řešení sporů a nutno dodat, že nejde jen o ČOI, ale i o specializované orgány, které už spory spotřebitelů mimosoudní cestou řeší v současnosti, tedy Finanční arbitr, Český telekomunikační úřad a Energetický regulační úřad,“ popisuje novinku mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Jedná se o implementaci evropského práva, které se snaží zlepšit vymahatelnost spotřebitelských práv. Zároveň by to mohlo oběma stranám případných sporů ušetřit náklady se soudy. „Je třeba ovšem zdůraznit, že mimosoudní řešení spotřebitelských sporů by měli nakupující využít až v případě, kdy nenaleznou společnou řeč přímo s obchodníkem,“ dodává Vetyška. 

Možnost mimosoudního vyrovnání už běží od začátku února. E-shopy dostaly výjimku a do svých obchodních podmínek by měly novinku zakomponovat do května. „Výjimka (přechodné období) platí pouze pro všeobecné obchodní podmínky; ty je třeba dát do souladu se zákonem do 3 měsíců od účinností § 14, tedy nejpozději k 1. 5. 2016,“ vysvětluje Fröhlich. „Každopádně já radím obchodníkům tuto informační povinnost splnit co nejdříve,“ dodává Vetyška. 

EBF16

Povinnosti, které na obchodníky čekají, shrnul APEK do několika bodů:

  • Splnit informační povinnosti – jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem informovat o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (pro e-shopy v tuto chvíli ČOI). Informace musí zahrnovat mimo jiné internetovou adresu subjektu (www.coi.cz). Tyto informace musí být také součástí obchodních podmínek. Obchodní podmínky musí obchodník upravit do 3 měsíců od nabytí účinnosti ustanovení – tedy od 1. 2. 2016!
  • V případě sporu, který se nepodařilo mezi stranami urovnat přímo, poskytnout spotřebiteli tyto informace také v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat.
  • V případě zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu je obchodník povinen se vyjádřit ve lhůtě 15 pracovních dnů od doručení vyrozumění o zahájení.
  • Prodávající je povinen úzce spolupracovat a poskytnout ČOI součinnost potřebnou k efektivnímu řešení spotřebitelského sporu.

APEK také na svém webu nabízí ukázku vzorových obchodních podmínek, které požadované změny obsahují.

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 2. 2016 9:10

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »