Hlavní navigace

E-shopy rostou, lidé jim přesto stále nevěří

12. 1. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Dobu vánoční netrpělivě vyhlíží obchodníci jak z kamenných obchodů, tak i internetoví. E-shopy před loňskými Vánoci zaznamenaly rekordní návštěvnost, počet koupených předmětů i tržby. A protože se vánoční zvyky v internetových obchodech odráží i v průběhu roku, zeptali jsme se několika obchodů na současné trendy českého online obchodu.

Vánoce jsou pro obchodníky nejočekávanějším obdobím roku, lidé ochotněji otevírají své peněženky a tržby stoupají do závratných výšin. Žně však nemají jen přecpané kamenné obchody, vánoční horečka zasáhne i v internetové obchody. Předvánoční odhady avizovaly, že tržby dosáhnou až půl miliardy korun a dárek na Internetu nakoupí každý osmý Čech.

Rekordní tržby

Letošní Vánoce potvrdily, že český e-business jde nahoru. Zvýšil se počet návštěvníků online obchodů, vyřízených objednávek a samozřejmě i celkové zisky. Vánoční nákupy v e-shopech začínaly pomalu, o to intenzivnější ale byly na konci roku. Asociace pro elektronický obchod (APEK) na základě svého listopadového průzkumu očekávala růst obratu ve srovnání s koncem roku 2003 o více než 35 procent.

„Odhady se vyplnily,“ říká Nikola Rafaj za APEK. „Během Vánoc jsem se s několika obchodníky bavil a výsledky odpovídají.“

„Na konci roku jsme týdně realizovali obrat kolem 30 milionů korun. Naše celkové tržby dosáhnou výše asi 700 milionů korun bez DPH,“ přidává ředitel nákupní galerie Internet Mall Ondřej Fryc konkrétní čísla. Jak uvádí tisková zpráva ([DOC, 38 kB]) z 5. ledna, průměrná denní návštěvnost Internet Mall v posledních měsících roku byla 30 tisíc unikátních návštěvníků, v rekordní šestý prosincový den navštívilo jejich obchody více než 57 tisíc návštěvníků.

Elektronika vládla dárkům…

Internetové obchody, které jsme oslovili, se shodly, že k nejoblíbenějším vánočním komoditám patří drobná elektronika. Naprostou jedničkou byly digitální fotoaparáty. „Ty se v loňském roce staly naším druhým nejprodávanějším výrobkem, a to hned v závěsu za automatickými pračkami,“ říká Petr Šebek z Obchodnídům.cz.

Digitální fotoaparáty následovalo další trendové zboží: MP3 a DVD přehrávače, televizory, hudební CD, filmová DVD, hračky nebo sportovní vybavení…

Hitem na Obchodnídům.cz byla i domácí pekárna chleba, vysavače, rychlovarné konvice a žehličky. „Dalším oblíbeným sortimentem jsou domácí roboti, espressa a kuchyňské i osobní váhy,“ doplňuje Šebek. Internet Mall zaznamenal zvýšený zájem o deskové hry (Scrabble, Carcassone) a moirové ponožky…

„My jsme byli velmi překvapeni zájmem o ruční nářadí a klenoty, kde jsme denně realizovali desítky objednávek. Trendy ale byly stejné jako každý rok – zákazníci preferovali elektroniku, bílou techniku, mobily, počítače a hračky,“ říká Tomáš Fikar ze Světnákupů.cz.

Právě hračky byly jednou z mála komodit, kterou kupovaly převážně ženy. Většinou objednávali muži, Tomáš Kudweis z InternetShops uvádí poměr 65:35 ve prospěch silnějšího pohlaví. Jak už ale na Lupě minulý rok upozorňoval Martin Kopta, ženy často pouze vybírají a muži objednávají. Platilo to zřejmě i letos.

… hotovost vládla platbám

Co bez problému funguje v zemích Evropské unie a ve Spojených státech, se v ČR zatím neujalo – Češi při online nakupování nedůvěřují bankovním převodům a platebním kartám. V drtivé většině platí na dobírku, hotově doručovateli nebo na úvěr.

„Překvapivě nastal návrat k platbám v hotovosti. Je to způsobeno největšími obchodníky, kteří zajišťují rozvoz vlastními silami,“ říká Nikola Rafaj. Řidiči nyní se zbožím přijíždí na konkrétní místo v konkrétním čase, zboží vybalí, zkontrolují, předají veškeré doklady a se zákazníkem zúčtují. Tyto služby neposkytují všechny obchody, včetně dobírky České pošty si na ně ale zákazníci evidentně zvykli.

Značný nárůst hotovostní platby zapříčinil v době vánoční ještě jeden faktor – lidé nic nenechávali náhodě a zboží si vyzvedávali osobně.

Vánoční dárek až v lednu?

V posledních letech se běžně stávalo, že zákazníci své v prosinci objednané zboží viděli až v lednu. Zboží při vánočním shonu nebylo na skladě, objednávka se kdesi pozdržela, po Vánocích měly e-shopy „prázdniny“ a lidé své dárky dostali až po Novém roce.

Internetové obchody letos inzerovaly svou připravenost na vánoční nával, když slibovaly, že dárky půjde pořídit do 22. prosince, při osobním odběru až o den déle. Zároveň však mohutně apelovaly na své klienty, aby online nakupování nenechávali na poslední chvíli.

„Mnozí je na poslední chvíli nechali, a pro zboží, které máme na našich prodejnách skladem, si chodili osobně, ačkoli jindy by si jej nechali zaslat,“ vysvětluje Tomáš Kovařík z Internet Mall.

Není od věci dodat, že firma Amazon dokáže v USA 24. prosince vyřídit a doručit tisíce objednávek. Půjde to i v Česku?

Překážkou je stále nedůvěra

Přes rostoucí vliv internetových obchodů v České republice stále zůstává v očích široké veřejnosti online nakupování neobvyklou alternativou ke kamenným obchodům. I online nakupující svým obchodům nedůvěřují natolik, aby elektronicky a předem platili s běžnou rutinou. „Bankovní převod používají zákazníci, kteří s námi již mají nějakou zkušenost a vědí, že se na naše služby mohou spolehnout,“ řekl 6. prosince 2004 Petr Šebek Lidovým novinám. Dokonce tři čtvrtiny těch, kteří již mají s e-nakupováním zkušenosti, se podle Gfk obávají nesnadné reklamace (v roce 2003 to bylo 86 procent).

Nutno říci, že mnohdy je nedůvěra lidí na místě. Na jaře 2004 například vyšlo díky testu Sdružení ochrany spotřebitelů najevo, že 56 procent českých internetových obchodů nezveřejňuje základní informace (adresu, IČ, poučení o možnosti odstoupení) před uzavřením smlouvy. Některé e-shopy se rovněž nejsou schopny vyvarovat amatérských nešvarů. Až příliš často záleží na štěstí, proto se tak různí názory a zkušenosti uživatelů.

„Největší překážkou pro uskutečnění prvního nákupu je stále nedůvěra, lidé neví, jak zjistit důvěryhodnost obchodu. Pokud se zlomí tento předsudek, rapidně poroste počet zákazníků,“ doufá Nikola Rafaj.

BRAND24

Podle listopadové studie Gfk se chystalo Internet využít k vánočním nákupům 73 procent jeho uživatelů, jen třetina ale plánovala přes Internet opravdu nakoupit. Co jim brání? Dle Gfk „nemožnost si zboží osobně prohlédnout/vyz­koušet“, „obavy ze zneužití informací“ a „bezpečnost platebního styku“.

Běh na dlouhou trať

Přes významný nárůst návštěvnosti jsme nezaregistrovali nové trendy, naopak potvrdily se ty předešlé. Letošní Vánoce nebyly revoluční, byly jen důležitým mezníkem dlouhé tratě, která vede k srdcím českých zákazníků. Dokonalost je ještě v nedohlednu, ale online obchodování nestagnuje, vyvíjí se. Vánoce 2004 to měly potvrdit a potvrdily.

Koupili jste vánoční dárky na Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).